چند مسئله درمورد سریال های تازه/از پوریای ولی تا خواجه نصیر!_خبرخوان

چند نکته درباره سریال‌های جدید/از پوریای ولی تا خواجه نصیر!


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ،‌ چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی حضرت جعفر بن ابی‌طالب (علیهما السلام) پافشاری کردند «در رابطه ساخت فیلم هم، دوستان دفتر ما اینجا وجود دارند، بگویند به مسئولین صدا و سیما؛ هم در رابطه جناب حمزه،‌ هم در رابطه جناب جعفر، اینها جستوجو نوشته می‌گردند؛ به‌قول خودشان جستوجو سوژه می‌گردند، کدام نوشته بهتر از اینها؟

اینها مفاخر تاریخی‌اند، واقعیّت هم دارند، وجود هم دارند، همانند جومونگ خیالی هم نیستند امّا همانند جومونگ جنگ کردند، مبارزه کردند ــ مبارزه‌ی سیاسی کردند، مبارزه‌ی نظامی کردند ــ وجود داشتند، سپس هم شهید شدند.»

یقیناً این دغدغه‌مندی را معظم‌له چندین دفعه نسبت به فراموش نشدن و غفلت از معارفه رسانه‌ای قهرمانان و شخصیت‌های اسطوره‌ای داشته‌اند. پیگیری‌ها نشان می‌داد چند ماه پیش فیلمنامه سریال حضرت جعفر بن ابی‌طالب تحویل داده شده و قراردادهای اولیه هم بسته شده است.

پیش از آن، مسعود جعفری جوزانی انتقادات صریحی به رئیس صداوسیما داشت که چرا «پوریای ولی» بلاتکلیف و متوقف مانده؟ پیمان جبلی در اظهارنظری ضمن دلجویی از این کارگردان، به پیش‌تشکیل و آماده‌سازی شرایط برای ساخت این پروژه اشاره کرد.

حتی گمانه‌هایی برای ساخت سریال شهید چمران به گوش رسید و نام جلیل سامان کارگردان «زیرخاکی» هم برای ساخت این پروژه نقل شد. اما هیچ مدیری در تلویزیون نه این نوشته را تکذیب و نه قبول کرد.

یقیناً به غیر از پوریای ولی، سریال‌های فاخر تعداد بسیاری بر زمین مانده؛ حتماً نام سریال خواجه‌ نصیرالدین طوسی که سال‌ها پیش محمدحسین لطیفی خبرداد قرار است من این سریال را بسازم. یا یک وقتی نام سریال حضرت نوح(ع) به گوش‌مان می‌رسید یا «پریزاد» محمدرضا ورزی.

این‌ سریال‌ها کار چند سریالِ آپارتمانی که می‌آید و می‌رود و تأثیرگذاری چندانی هم ندارد را می‌کند. هم چنان که «سرزمین مادری» و حتی «طوبی» این جریان‌سازی را توانستند انجام بدهند. در روزهایی که نمایش‌خانگی چرخه تشکیل خودش را گسترش داده و برای هر فصل و موقعیتی سریال‌سازی و برنامه‌سازی می‌کند اما کمتر در عرصه ساخت‌ آثار فاخر و اصطلاحاً «الف اختصاصی» توانسته مؤثر باشد.

در روبه رو، تلویزیون صاحبِ گنجینه‌ای از آثار فاخر و الف اختصاصی است.

خبرهایی از این پروژه‌ها به گوش می‌رسد؛ روزهایی که «سلمان فارسی» و «موسی کلیم‌الله» در دستور کارند و «میهمان‌کشی» هم با وجود بازیگران شناخته شده جلوی دوربین است تا به محرم و صفر سال آینده برسد.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

شدتِ عمل در خصوص ساخت آثار فاخر اهمیت بسزایی دارد. احتمالا یکی از ابزارهای مهمِ آن که کمپانی‌های سریال‌سازی دنیا به آن اتکا می‌کنند، او گفت و گو منفعت گیری از تکنولوژی (ویژوآل افکت؛ اسپیشال افکت) است که باید این مسئله را جدّی گرفت.

محسن برمهانی معاون سیما در عکس العمل به ساخت سریال فاخر و گمانه‌زنی‌های زیاد، این مسئله را نقل کرد: سریال‌هایی که نام برده می‌شود همانندِ پوریای ولی، جعفر بن ابی‌طالب و تعداد بسیاری دیگر، جزو کارهای عظیم صداوسیما به حساب می اید؛ یعنی تشکیل هرکدام از این‌ سریال‌ها به اندازه چندین شبکه کار اجرایی می‌برد.

او این چنین به این مسئله اشاره کرد که «ما نمی‌توانیم بگوییم سریال «پوریای ولی» جزو سریال‌هایی است که امروز آن را فیلمبرداری می‌کنیم. مردم این نادرست را نکنند، که فکر کنند فیلمبرداری آن اغاز شده است.»

معاون سیما این چنین این خبر را هم خبرداد که ساخت خواجه نصیرالدین طوسی، حضرت ابوطالب و حضرت جعفر بن ابی‌طالب در دستور کار است و سریال پوریای ولی هم در پیشِ پیش تشکیل و یا همان مره آماده‌سازی مقدمات تشکیل قرار دارد.

اما جزئیاتی از چند سریال؛

«قول مردونه» چندی پیش کلید خورد؛ سریالی که ماجرای جوانی است از هراس به سربازی نرفته و بر تاثییر تصادف زندانی می‌شود. برخی این مجموعه تلویزیونی را همانند به ماجرای «لیلی با من است» می‌دانند و آن را به نوعی اسپین آف این نوستالژی گفتن می‌کنند. این سریال با ۳۰ تکه به نویسندگی مصطفی زندی، کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی به تازگی جلوی دوربین رفت.

«عملیات مهندسی» که چند روز قبل خبر اغاز تشکیل آن رسانه‌ای شد. سریالی که حرف های می‌شود در تلاش است خودش را به آنتن دهه فجر رساند؛ یقیناً سریال تا زمان آخر یافتن تولیدش نمی‌توان درمورد پخشِ آن اظهارنظر دقیقی داشت. داستان این سریال درگیری تیم اطلاعات سپاه و گروهک منافقین در دهه ۶۰ را پیگیری می‌کند.

یقیناً «سرباز کوچک امام» هم داستان اقتباسی در ژانر تاریخ انقلاب و دفاع‌مقدس است که حرف های می‌شود در مرحله های ابتدایی پیش‌تشکیل قرار دارد.

در ژانر تاریخی قرار است احمد معظمی که او را به گفتن کارگردان امنیتی و پلیسی می‌شناسیم داخل این عرصه شود و داستانی را در برهه قبل از اتفاق عاشورا جلوی دوربین ببرد. نام این سریال «دروازه بهشت» است که حرف های می‌شود تهیه‌کنندگی‌اش هم برعهده محمد مصری‌پور خواهد می بود.

نام علی شاه حاتمی هم گویا در لیستِ سیمافیلم برای ساخت یک تاثییر قرار گرفته؛ این سریال «لبخند پشت خاکریز» نام دارد. شاه حاتمی که او را زیاد تر به «خوش رکاب» می‌شناسیم اما چند سالی برای تلویزیون سریال نساخته است. حرف های می‌شود این سریال روایت رزمندگان گردان مالک اشتر در یک اردوگاه را به عکس خواهد کشید.

این چنین در حوزه کارهای حادثه‌ای و پلیسی نامِ «الگوریتم» به کارگردانی بیژن میرباقری به گوش می‌رسد؛ یا سپنتا با روایت مبارزه یک مرد ایرانی با رژیم بعث و داعش، «دو نیمه ماه» درمورد گروهک منافقین و داستان «شیرعلی مردان‌خان» که تا این مدت اشکار نیست بالأخره سعید سلطانی آن را کارگردانی خواهد کرد یا خیر.

در بین سریال‌هایی که مرحله پیشِ پیش‌تشکیل را می‌گذرانند نام «کتاب مخفی» سریالی با داستان زندگی آیت‌الله مرعشی نجفی به چشم می‌خورد. یا «ژنرال بی‌سایه» که حرف های می‌شود به نوعی درمورد سردار سلیمانی است. چرا که در خلاصه داستان آن آمده: پسر جوان کرمانی به جستوجو کشف ربط پدر مرحومش با شهید سردار سلیمانی است.

یا پروژه شهید نادر مهدوی که چندین دفعه درمورد آن سخن بگویید شده،‌ حرف های می‌شود در مرحله نگارش سیمافیلم قرار دارد. «پریزاد» محمدرضا ورزی با داستانی درمورد نقش استعمار در دوران قاجاریه پیش می‌رود. پیش از این هم جواد شمقدری در او گفت‌وگویی به خبرنگار تسنیم حرف های می بود فصل دوم «روزهای ابدی» در ۳۵ تکه مرحله نگارش را می‌گذراند؛ قرار است در این فصل به لانه جاسوسی و اتفاقاتش به طور جزئی پرداخته شود.

یقیناً پروژه‌های فرد دیگر که در تلویزیون در دستور کار قرار گرفته و پیش می‌رود؛ اما احتمالا بیشتر از همه انتظارمان، ساخت آثار فاخر در تلویزیون باشد. آثاری که کارنامه درخشان چند سال قبل تلویزیون این را به همگان ثابت می‌کند احتمالا هیچ‌کدام از مدیوم‌های دیگر حتی شبکه نمایش‌خانگی با کارگردانان بزرگی همچون حسن فتحی هم موفق نشد آن دوران طلایی فاخرسازیِ تلویزیون را در نمایش‌خانگی تکرار کند.

لازمه این ظهور و ابراز و رقابت بهتر و حتی نگه داری مرجعیت در حوزه سریال‌سازی، با شتاب در روال تشکیل این آثار است؛ یقیناً این مسئله بدان معنی نیست که در جریان دقت به ظرافت‌های تشکیل، دقت نظر فدای عجله‌سازی شود بلکه زیاد تر باید محتوا و فیلمنامه آن مورد دقت قرار بگیرد.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع