جای خالی تلویزیون و ماجرای پول پاشی ها برای گیشه_خبرخوان

جای خالی تلویزیون و ماجرای پول‌پاشی‌ها برای گیشه


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، نوشته تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای یک اتفاق تازه نیست. اما احتمالا پول‌پاشی عده‌ای برای به دست آوردن گیشه نوشته جدیدی باشد که بایستی بازدید و واکاوی شود.

احتمالا اوج این انتقادها به وزارت ارشاد و صداوسیما در دولت قبل زیاد تر هم شد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر زمان خبرداد که پخش تبلیغ‌ در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است و باید با آن برخورد شود. اما از طرفی دیگر خبری از تبلیغات در صداوسیما نبوده است.

این در حالی است که مدیران صداوسیما می‌گویند فیلم سینمایی بایستی از شاخصه‌هایی برخوردار باشد که بتوانیم آن را تبلیغ کنیم. (برخی از مدیران تلویزیون باور دارند که زیاد ترِ فیلم‌های سینمای ایران را نمی‌توان همراه خانواده دید و قابل تبلیغ نیستند) یقیناً که این نقطه نظرِ استاندارد و درستی است اما رونقِ سینما و جلوگیری از این تبلیغات ناعادلانه هم نیاز به تمهید و تدبیر اختصاصی‌ای دارد.

هنگامی یک تهیه‌کننده خاص برای به دست آوردن گفتن «سلطان گیشه» حاضر است مبالغ بالایی هزینه کند تا در شبکه‌های ماهواره‌ای فیلم او تبلیغ شود. شبهاتی درمورد برخی از فیلم‌ها و تبلیغات آنها وجود دارد که مبالغ بسیاری به حساب برخی از شبکه‌های خارجی ریخته تا فیلم‌شان زیاد تر تبلیغ شود و اینجا فقط گفتن «پرفروش‌ترین فیلم گیشه سینماها» را به خودش تعلق دهند نه رضایتِ مخاطب!

امروز در بعدِ این اتفاق تنها یک جرم اتفاق نمی‌افتد؛ جرمِ تبلیغ در شبکه‌های خارجی، جرمِ عدم دقت به رضایت مخاطب هم به آن اضافه کرد. این که برخی از کارگردانان همچون کارگردان «فیلم گرامی» در برنامه «هفت» می‌گوید سینما را تک ژانری کردند زیاد بیراه نیست.

اتفاقاً در این فضا می‌توان او گفت در سینما امروز افرادی پول درمی‌آورند که زیاد تر تبلیغ کنند! اکنون این تبلیغ می‌تواند در هر شبکه، مدیوم و پلتفرم و صفحه مجازی اتفاق بیفتد.

اگر تلویزیون به میدان بیاید همه این اتفاقات به سمت فرد دیگر خواهد رفت. چرا که یک فضای تبلیغی عادلانه، آن‌زمان مردم به دور از هر هیاهوی تبلیغی به کیفیتِ کارگردانی، بازیگری و قصه فیلم نمره خواهند داد و بر این مبنا فیلم‌ها به فروش می‌رسد. همچون قبل‌ای نه چندان دور هم این چنین رویکردی وجود داشته است.

امروز می‌توان با نگاهی به فروش فیلم‌های سینمایی به این مسئله کاملاً رسید؛ تعداد بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در سینما این اعتراض را چندین دفعه به صداوسیما داشتند تا فضای تبلیغی را به طور یکسان برای همه فیلم‌ها فراهم کند.

هرچند این تبعیض را می‌توانیم در تبلیغِ فیلم‌های کودکانه در شبکه کودک مشاهده کنیم که سپس از «پسر دلفینی»، «لوپتو»، «بچه زرنگ» و از این دست فیلم‌ها، در روزهای فروشِ «شنگول و منگول» اما «باغ کیانوش» زیاد تر موردنظر تلویزیون است!  

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

از طرفی دستگاه‌های نظارتی در ارشاد هم بایستی داخل این اتفاق شوند و واکاوی کنند؛ ماجرای این تبلیغات ماهواره‌ای چیست؛ در پشت پرده آن چه خبر است؟ این پول‌ها از کجا می‌آید که برخی از تهیه‌کنندگانِ خاص حاضرند چند برابرِ هزینه ساخت فیلم‌شان، هزینه تبلیغ بپردازند.

در حالی‌که قسمت عمده‌ای از بدنه سینمای ایران قادر به پرداخت این چنین پول‌هایی نیستند و چشم‌شان به تبلیغ در شبکه‌های داخلی و بیلبوردهای شهری دوخته شده است.

«با مسببان این اتفاق برخورد خواهد شد.» این جمله معروف وزیر زمان ارشاد می بود که در مقامِ سخن باقی ماند و عملیاتی نشد. یا حمایتاز سینمای ایران و رونقِ فروش آن که طبق معمولً در سخن بگویید‌های مدیران صداوسیما دیده می‌شود نیز در مقام سخن باقی ماند.

یکی از ماموریت های رسانه ملّی حتماً تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری است؛ تبلیغ سینما، تئاتر، کتاب و حتی هنرهای تجسمی به جای این همه تبلیغ رنگارنگ و حتی لاکچری باید در دستورِ کار قرار بگیرد؛ اما نه آنقدر تبلیغ محصولات فرهنگی و هنری ارگانی و سازمانی بلکه قسمت خصوصی نیازمند حمایتبیشتری است.

نباید زیاد تر از این‌ها تلویزیون در امر دقت به محصولات فرهنگی تعلل کند که اقتصاد فرهنگ دچار مشکل شود.

اغازِ این اتفاقات از نیمه اول سال ۱۳۹۵ می بود و در زمانِ‌ فعالیت شبکه جم این اتفاقات به اوج خودش هم رسید. حتی بعضاً پایِ تعهدنامه‌هایی به بین آمد که حق تبلیغ فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای از بین برود و به جایِ آن آنونس فیلم به رادیو برود و تیزر به تلویزیون!

در سال‌هایی با اوج گرفتن برنامه «هفت» شبکه سه و کارهای زنده دیگر در شبکه‌های یک و دو سیما ضمن مرور بر اکران فیلم‌ها در قالب موضوعات گوناگون فیلم‌های سینمای ایران معارفه می‌شدند.

این اتفاق بعضاً در رادیو زیاد تر اتفاق می‌افتاد اما در سال‌های تازه این برنامه‌ها هم کمتر شد. حتی تعداد بسیاری از سینماگران نسبت به نگاه سلیقه‌ای رسانه ملّی مبنی بر پخش تیزر فیلم‌های سینمایی انتقاد کردند. در عین حال تا این مدت جریانِ تبلیغ فیلم‌های سینمایی ایران و حتی سریال‌های خانگی در شبکه‌های ماهواره‌ای ادامه دارد.

خبرنگار تسنیم چندین دفعه این نوشته را از مدیران امر در وزارت فرهنگ و سازمان صداوسیما پیگیری کرده است. مدیرکل تبلیغات و خبر‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره قبل این مسئله را نقل کرده می بود که «در حوزه برخورد با این دوستان رویه خودمان را تشدید کردیم. حتی از اخطار و تذکر دادن عبور کرده‌ایم به حوزه بازدارندگی تبلیغات در فضای ماهواره‌ای رسیده‌ایم که با همت مراجع قضایی در آینده‌ای نزدیک مشکلات و چالش‌ها در این حوزه رفع شود.»

اما امروز که عدم دقت صداوسیما به نوشته تبلیغات سینما را یادآور شدیم و از تبلیغات بی‌رویه و شائبه‌برانگیز برخی از تهیه‌کنندگان سینما در شبکه‌های ماهواره‌ای گفتیم، به نظر می‌رسد نه تنها بازدارندگی تشکیل نشده بلکه متأسفانه به یک رویه‌ای برای فروشِ پوشالی فیلم‌ها هم بدل شده است.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع