به گزارش خبرخوان
خبرگزاری تسنیم– مجتبی برزگر: چندی است حسن عابدینی از معاونت استانها به معاونت سیاسی صدا و سیما آمده و این مسئولیت را پذیرفته است. او پیش از مسئولیت معاونت استانها مدتی در جایگاه ریاست خبرگزاری صداوسیما قرار داشت. او به گفتن مجری و گوینده قسمتهای تحلیلی خبری هم شناخته میشود.
عابدینی که دکترای سیاستگذاری عمومی دارد، به واسطه سالها فعالیت به گفتن خبرنگار، مجری و کارشناس تلویزیونی، در عرصه رسانه شناخته شده است. در کارنامه او علاوه بر مسئولیتهایی چون قائم مقام خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل اخبار خارجی صداوسیما، مدیرکل اخبار شبکه العالم و عضو شورای مطرح و برنامه شبکه خبر، مسئولیتهایی در حوزههای پژوهشی و نظارتی نیز به چشم میخورد. وی این چنین مدیرکل نظارت و ارزشیابی ایرنا، معاون اخبار بینالملل این خبرگزاری، رئیس دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در ژاپن، مدیر و سردبیر خبر استانهای ایرنا و رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در مرکز چهارمحال و بختیاری بوده است. عابدینی پیش از این دبیری روزنامه ایران را نیز برعهده داشت.
علاوه بر ازمایش ها حرفهای، عابدینی در عرصه آموزش نیز فعال بوده و سابقه تدریس در دانشگاههای معتبر تهران، آزاد، صداوسیما و دانشکده خبر را دارد. او علاوه بر نگارش چندین کتاب و مقاله علمی، به گفتن مجری برنامههای گوناگون تلویزیونی از جمله صف اول، همسایگان و جهان امروز در شبکه خبر، او گفتوگوی اختصاصی خبری در شبکه ۲ و همگام با رویدادها از شبکه جامجم شناخته میشود. تواناییهای وی در حوزه خبرنگاری و تحلیل مرحله های گوناگون مذاکرات هستهای و او مباحثه با سران ایران و کشورهای گوناگون، گواه فرد دیگر بر تسلط وی در این عرصه است.
در این او مباحثه، با حسن عابدینی درمورد تغیرات تازه در شبکه خبر ۲، قسمت خبری ۲۰:۳۰، برنامه «روایت اول» و انتقادات نقل شده نسبت به برخی کارشناسان میزگردهای سیاسی و اقتصادی قسمتهای خبری صداوسیما سخن بگویید کردهایم. مشروح این او مباحثه در ادامه آمده است:
روایت اول یا فیکنیوزها!
* به گفتن مقدمه بگذارید با او گفت و گوِ «روایت اول» او مباحثه را اغاز کنیم. این سوال نقل میشود که چرا به اتفاقاتی همچون «وعده صادق»، در تعداد بسیاری از موارد، مرجع خبری صداوسیما دیگر همانند قبل نیست و در تعداد بسیاری از موارد شبکههای اجتماعی و فضای مجازی از تلویزیون جلوتر می باشند. نظر شما در اینباره چیست؟
این موضوعی است که چندین دفعه و چندین دفعه از سوی کارشناسان رسانهای نقل شده است. در واقع، «روایت اول» برای تلویزیون یا یک رسانه ملی تفاوت تعداد بسیاری با یک سایت خبری دارد. امکان پذیر یک سایت خبری موضوعی را انتشار کند و اگر بعداً اشکار شود که آن خبر نادرست بوده، به راحتی آن را حذف میکند.
اما صداوسیما نمیتواند این چنین کاری انجام دهد. این یک او گفت و گو حرفهای است که در چارچوب رسانههای نوین قابل تحلیل است. رسانههای نوین زیاد تر فاقد سردبیری می باشند و میتوانند هر چیزی را انتشار کنند و سپس آن را نادیده بگیرند.
از نظر دیگر، اتفاق «فیک نیوز» یا خبرهای جعلی که در ۵، ۶ سال قبل داخل ادبیات ارتباطی شده، نتیجه همین حالت است. خبرها به شدت انتشار خواهد شد، اما بعضی اوقات از آنجا که راستیآزمایی کافی صورت نمیگیرد، به اطلاعات نادرست تبدیل خواهد شد.
برای مثال، امکان پذیر اگر یک فرد در سطح مقامات به شهادت برسد و رژیم صهیونیستی آن را اظهار کند، انتظار بر این باشد که صداوسیما این خبر را سریع انتشار کرده و قبول کند، در حالی که باید به دقت راستیآزمایی شود تا خبری که انتشار میشود، موثق باشد. به این معنی که طرف دوم ماجرا باید این خبر را صراحتاً تایید کند.
رسانههای معتبر باید بر پایه اطلاعات تأییدشده اخبار انتشار کنند
بعضی اوقات اوقات اخبار به نادرست انتشار خواهد شد. برای مثال، رژیم صهیونیستی خبرداد که یکی از فرماندهان مقاومت شهید شده، ولی بعداً اشکار شد که این فرد در دعواای به یک ساختمان مقصد قرار گرفته، نه در عملیات نظامی. به این علت، ما نمیتوانیم فقطً به نقل از یک منبع خاص چیزی را قبول کنیم. برای قبول یک خبر باید حداقل دو منبع معتبر آن را قبول کرده باشند یا تصویری از آن اتفاقات حاضر باشد. به همین علت، کار در این عرصه مقداری دشوار است.
در برخی موضوعات امنیتی، امکان پذیر اطلاعات کافی برای راستیآزمایی وجود نداشته باشد و رسانهها نمی توانند این اطلاعات را تایید کنند. در این اوقات، اظهار خبر در همان لحظه اول امکان پذیر علتمنتشر کردن اطلاعات نادرست شود.
برای مثال، در سرزمینهای اشغالی، هر روز دهها موشک شلیک میشود و تصاویر تایید نشده از آنها انتشار میشود. هنگامی پایگاه آمریکایی عینالاسد در عراق مقصد قرار گرفت، تنها بعد از چند روز به خبرنگاران اجازه داده شد که از آن محل گزارش تهیه کنند و آن هم تحت هدایت خاصی صورت گرفت.
در این شرایط، باید اصول حرفهای خبرنگاری را در نظر گرفت. رسانههای معتبر باید بر پایه منبع های معتبر و اطلاعات تایید شده اخبار را انتشار کنند و از هر گونه شتابزدگی در انتشار کردن خبر پرهیز کنند.
صداوسیما تلاش میکند تا کارشناسان تکرار نشوند
* در این چند زمان تازه انتقاداتی به برخی از کارشناسان صداوسیما نقل شد. چرا در برخی از تکهها سراغ متخصصان واقعی امر نمیروال و آنقدر در برخی از برنامهها کارشناسان تکراری روی آنتن میروال. نظر شما در این باره چیست؟
بعضی اوقات اوقات مقصد این است که تنها یک کارشناس به برنامه دعوت شود، و در این صورت، قطعاً تلاش میشود تا نیرومندترین فرد در آن حوزه انتخاب شود. از آن زمان که نزدیک به ۱۴ ماه از هفتم اکتبر قبل است، شبکه خبر به طور مستمر از کارشناسان متعدد منفعت گیری کرده است.
در این بین، امکان پذیر به علت تنوع و الزام عدم تکرار کارشناسان، بعضی اوقات کارشناسان متغیری در برنامهها وجود یابند. در برخی موارد، یک کارشناس نوشته را از منظر سیاسی تحلیل میکند، فرد دیگر از دیدگاه نظامی و راهبردی، یا حتی یک روانشناس امکان پذیر تأثیرات بمباران بر خانوادهها و موضوعات شبیه را بازدید کند.
این چنین، امکان پذیر در حوزه مسائل منطقهای، کارشناس فرد دیگر داخل او گفت و گو شود و فردی هم از دیدگاه روابط بینالملل به تحلیل بپردازد.
به این علت، تنوع و تکثر کارشناسان علتمیشود که بعضی اوقات اوقات تفاوتهایی در نحوه گفتن و تحلیلها مشاهده شود. اما صداوسیما و معاونت سیاسی مدام تلاش کردهاند تا از طیف گستردهای از کارشناسان منفعت گیری کنند، از جمله اساتید دانشگاه، افرادی که در اندیشکدهها فعال می باشند، یا افرادی که در آن حوزهها کار میدانی انجام دادهاند. این تنوع علتمیشود که تحلیلها و دیدگاههای گوناگون و جامعتری به مخاطب اراعه شود.
۲۰:۳۰ همان ۲۰:۳۰ است حتی متفاوتتر
* در خصوص قسمت خبری ۲۰:۳۰، او گفت و گوها و انتقادهای بسیاری نقل است. برخی بر این باورند که این قسمت خبری باید کماکان همان برندگی و تیزبینی خود را در نقد مسائل نگه داری کند، اما به نظر میرسد که اکنون نسبت به قبل محتاطتر شده است. نظر شما در این باره چیست؟
تلاش ما این است که نوع گفتمان و حتی نوع ادبیاتی که در برنامه ۲۰:۳۰ اراعه میشود، با دقت به ماهیت هر خبر، متفاوت باشد. اخبار هر روز یکسان نیستند و نمیتوان فقطً به جستوجو برجستهسازی اخبار منفی یا چالشبرانگیز می بود.
در برخی موارد، امکان پذیر موضوعات متنوعی در برنامهها نقل شود. برای مثال، در خصوص افزایش قیمت ماشین، فوراً معاونت سیاسی و شبکه خبر زیرنویس کردند و این نوشته را در خبر ۱۴ نقل ساختند. سپس در برنامه میز اقتصاد، از افرادی که در این نوشته نقش دارند، دعوت شد.
دو خودروساز، سازمان گسترش صنایع، شورای رقابت، شورای حمایتاز مصرفکنندگان و مقامهای وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در این باره اظهارنظر کردند. علاوه بر این، کارشناسانی که از منظر تخصصی به این نوشته نگاه میکنند نیز در برنامه وجود یافتند و نظرات خود را گفتن کردند. به علاوه، دیدگاههای مردم نیز در کنار این نظرات پخش شد.
این رویکرد مجموعهای از تحلیلها و دیدگاهها است. ما به گفتن رسانه موظف هستیم که موضوعات را از زوایای گوناگون تحلیل کنیم و در نهایت این مخاطب است که برداشت خود را از آن انجام میدهد. به هیچ وجه نباید انتظار داشته باشیم که صداوسیما در یک نوشته خاص از یک طرف خاص حمایتکند.
ما باید دیدگاههای گوناگون از جمله شورای رقابت، وزارت صمت، خودروسازان، کارشناسان و مردم را اراعه دهیم و این اجازه را به مخاطب بدهیم تا خود قضاوت کند. اگر بخواهیم یکجانبهگرایی را در تحلیلها داخل کنیم، در واقع به جای اراعه اطلاعات کامل، فقط جانب یک طرف را گرفتهایم و این مانع از آگاهی مردم میشود.
در نهایت، مقصد ما این است که موضوعات را به طوری تحلیل کنیم که به بهترین شکل ممکن به فهمیدن و قضاوت مخاطب پشتیبانی کند. این مسیر هم چنان ادامه دارد و تلاش میکنیم که هر روز بهتر از قبل، اخبار و گزارشها را در راستای تحکیم محوریت مخاطب اراعه دهیم.
به زودی ناظر یک شبکه خبر۲ حرفهای خواهیم می بود
* مسئله بعدی به شبکه خبر۲ برمیگردد؛ اولاً چه وقتی قرار است از این حالت آزمایشی درآید و ثانیاً شائبههایی نقل میشود که در انتخاب برنامههای زنده نوعی رویکرد سفارشی و پیشنهادای وجود دارد؛ آیا این نکات وجود دارد؟
شبکه خبر ۲ اکنون به گفتن یک الزام انکارناپذیر در دهه سوم قرن بیست و یکم معارفه میشود. چرا که در دنیای امروز، رویدادهای متنوعی در سرزمین اتفاق میافتد که تعداد بسیاری از افراد تمایل دارند تا این رویدادها را به طور کامل مشاهده کنند. بهاختصاصی که نمیتوانیم سخنگویان وزارت امور خارجه یا قوه قضائیه را به طور کامل در رسانه پخش کنیم.
از نظر دیگر، همایشهای علمی، فرهنگی و سیاسی بسیاری در سرزمین برگزار میشود که دانستن آنها برای افرادی که بهطور تخصصی در این حوزهها فعالیت میکنند، اهمیت اختصاصیای دارد. شبکه خبر ۲ تلاش میکند تا این رسالت را به درستی انجام دهد.
با این حال، در خصوص زیرساختهای شبکه خبر ۲ نیز باید او گفت که نیاز به تلاش و بهبود بیشتری وجود دارد. در این راستا، طی یک ماه قبل عمل های بسیاری برای تحکیم زیرساختهای این شبکه صورت گرفته است و انشاءالله بهزودی ناظر یک شبکه خبر ۲ حرفهای خواهیم می بود.
یقیناً، بعضی اوقات اوقات امکان پذیر این پوششها تنها در تهران باشد و در دیگر استانها بهعلت گستردگی سرزمین، با محدودیتهایی روبرو شویم. ایران یک سرزمین گسترده با ۳۱ استان و صدها شهر است که هرکدام رویدادهای خبری و همایشهای گوناگون خود را دارند. برای مثال، هر دانشگاه در سرزمین برنامهها و همایشهای خاص خود را دارد که تعداد بسیاری از آنها قیمت خبری دارند و پوشش آنها اهمیت دارد.
در این شرایط، امکان پذیر زمان بهقدری محدود باشد که نتوانیم همه رویدادها را به طور زنده پوشش دهیم. به گفتن مثال، نمیتوان همزمان پوشش زنده رویدادهای بسیاری که از سیستان و بلوچستان تا خراسان شمالی و خوزستان در حال وقوع می باشند، اراعه داد. این رویدادها از لحاظ خبری ارزشمندند، اما به علت تلاقی اخبار، امکان پذیر برخی از آنها پوشش داده نشوند.
این نوشته میتواند علتایجاد حس تبعیض در برخی مخاطبان شود، اما ما مطابق قیمتهای خبری تصمیم میگیریم که کدام رویدادها را پوشش دهیم. با این حال، در مواقعی که امکان پوشش زنده یک اتفاقات وجود ندارد، تلاش می کنیم تا آن را در زمان مناسب بهطور ضبطشده پخش کنیم.
چرا شبکه خبر۲ راه افتاد؟
مقصد از راهاندازی این شبکه، اراعه پوشش زنده رویدادها است تا مخاطبان در جریان همه رویدادهای مهم سرزمین و جهان قرار گیرند، قضیهای که اکنون بهعلت فشردگی برنامهها و جدول پخش شبکه خبر تلویزیونی، مقدور نیست. این نوع شبکهها در دنیا سابقه دارند و با دقت به شدت در خبررسانی، تعداد بسیاری از رسانهها به جای گزارشدهی صرف، خود رویدادها را بهطور کامل پخش میکنند و قضاوت را به مخاطب واگذار میکنند.
مقصد اساسی شبکه خبر ۲ این است که افکار عمومی و جامعه نخبگانی سرزمین در جریان آخرین رویدادهای خبری قرار گیرند. با دقت به ظرفیتهای فنی حاضر، بهطور طبیعی این شیوه خبررسانی را انتخاب کردهایم. با این حال، به علت کثرت و شدت بالای رویدادهای خبری، بعضی اوقات ناچار به قطع پخش یک اتفاقات و پرداختن به موضوعات دیگر میشویم که امکان پذیر جهت سوءتفاهم شود و برخی افراد نتوانند تا آخر یک اتفاقات خاص را جستوجو کنند.
اما این مسئله را باید در نظر گرفت که پخش هر اتفاقات در رسانهها بهطور کلی به سه عامل بستگی دارد: اول، آیا آن اتفاقات از نظر خبری قیمت دارد؟ دوم، آیا مخاطبان تمایل به پیگیری آن دارند؟ و سوم، آیا این اتفاقات در چارچوب سیاستهای رسانه قرار دارد یا خیر؟
در نهایت، امید داریم که شبکه خبر ۲ بتواند جایگاه خود را در بین مخاطبان عمومی و بهاختصاصی اهالی رسانه اشکار کند و در اراعه اطلاعات و تحلیلهای دقیق و بهموقع موفق باشد.
خبرنگاران ما در مناطق مرزی فلسطین اشغالی می باشند که خبرنگاران دیگر آنجا نیستند
* یک سوالی هم درمورد خبرنگارهای اعزامی صداوسیما به لبنان بپرسم؛ تصاویری را انتشار میکردند از برخی خبرنگاران خبرگزاریهای غیرایرانی که در حولِ محور اتفاقات جنگی و بمبارانها بودند و خبرنگارهای ما هنگامی یک مکان آرام را برای تهیه گزارش خودشان انتخاب میکردند. نظرتان در این باره چیست؟
از وقتی که در دوران جنگ ۳۳ روزه مدیرکل اخبار شبکه العالم بودم، حقیقت این است که در شرایط جنگی، خبرنگار قادر نیست هر جایی که بخواهد برود. باید این حقیقت را فهمیدن کنیم که برای خبرنگاران محدودیتهایی وجود دارد.
مسئله فرد دیگر که باید به آن دقت کرد، این است که خبرنگاران صداوسیما در مناطق مرزی فلسطین اشغالی وجود دارند، در حالی که خبرنگاران دیگر رسانهها به این مناطق نمیروال. آیا خبرنگاران سیانان، بیبیسی یا حتی الجزیره هم در این مناطق وجود دارند؟ به جز خبرنگاران المنار و در برخی موارد خبرنگاران المیادین، بقیه رسانهها گزارشگرانی در این مناطق ندارند.
حق نوشته درمورد خبرنگاران مراعات نمیشود
به نظر من، بعضی اوقات اوقات حق نوشته در رابطه برخی از خبرنگاران مراعات نمیشود. در طی این سالها، شما ناظر بودهاید که آقای حسینی، مجری ما در بیروت، در میدانهای نبرد سوریه جانباز شده است، یا شهید خزاعی که در منطقه سوریه جان خود را از دست داد.
این چنین خبرنگاران و تصویربرداران شبکههای العام و پرستیوی نیز در میدانهای جنگ وجود داشتهاند. این مشخص می کند که خبرنگاران صداوسیما تلاش کردهاند تا گزارشهای میدانی از مناطق درگیری تهیه کنند.
اما باید دقت داشت که بعضی اوقات اوقات دسترسی خبرنگاران به میدانهای جنگ بهعلت مانع ها ایجادشده از سوی رژیم صهیونیستی محدود میشود. رژیم صهیونیستی هیچ محدودیتی برای کشتار خبرنگاران قائل نیست. طی ۱۴ ماه قبل، ۲۱۷ خبرنگار در مناطق فلسطین، غزه و لبنان به شهادت رسیدهاند.
این نشاندهنده این است که خبرنگاران در معرض خطرات جدی قرار دارند. امیدواریم که با نابودی رژیم صهیونیستی، عرصه برای تلاش زیاد تر خبرنگاران فراهم شود و اخبار خوبی از این مناطق به خبر مردم برسد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع