اوج و راهی که پیش رو دارد_خبرخوان

اوج و راهی که پیش‌رو دارد


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ،‌ راه اندازی سازمان اوج در سال ۱۳۹۰ به گفتن یکی از رویش‌های مورد قیمت انقلاب اسلامی، در حقیقت جواب به یکی از الزامی‌ترین نیازهای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر می بود. نیازی از جنس نیاز صدر انقلاب که علتتشکیل حوزه هنری شد.

خصوصاً آن‌که دستگاه‌های رسمی و متولی امر فرهنگ و هنر به علت مشکلات عدیده‌ای که با آن روبرو بودند یا نمی‌خواستند و یا نمی‌توانستند این چنین باری را بردارند که اگر در طول دو دهه تهاجم فرهنگی دشمن برداشته بودند این چنین نیازی در جبهه فرهنگی انقلاب حس نمی‌شد.

راه اندازی و راه‌اندازی ظرفیت‌هایی همچون خانه طراحان انقلاب اسلامی، مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی، خانه مستند انقلاب اسلامی، خانه فیلم داستانی انقلاب اسلامی، خانه انیمیشن انقلاب اسلامی و خانه سرود انقلاب اسلامی (مرکز مأوا) از فعالیت‌های این سازمان به حساب می اید.

اوج این چنین به تشکیل آثار تجسمی، سینمایی و حتی تلویزیونی پرداخت و با گسترش تولیدات خود در این عرصه برای نمایش تولیدات تلویزیونی خود، مطرح تأسیس شبکه افق را در دستور کار قرار داد و آن را در سال ۱۳۹۳ در حالی که تنها سه سال از تأسیس سازمان اوج می‌گذشت، راه‌اندازی کرد.

فعالیت‌های اوج به شبکه افق محدود نماند و تعداد بسیاری از آثار نمایشی آن از شبکه‌های گوناگون دیگر پخش شد و حتی توانایی‌ای موفق در سریال‌سازی با «پایتخت۵» را به نمایش گذاشت. رفته رفته با منفعت گیری از ابراهیم حاتمی‌کیا، آثاری همچون «بادیگارد» و «به زمان شام» را در عرصه سینما توانایی کرد.

یقیناً در این مسیر کارهای خوبی همچون «غریب» و «منصور» که به زندگی شهیدان بروجردی و ستاری پرداختند در پرده نقره‌ای سینماها نقش بست. اما رفته رفته یک نوشته، قدری رسانه‌ها را منتقدِ اوج کرد؛ هنگامی مسیرِ فاخرسازی به سمت صدمه و آفت عادی‌سازی و سطحی‌سازی رفت. این اتفاق با «گیله‌وا» و ایراداتی که به پژوهش‌های تاریخی و ضعف در فیلمنامه این سریال داخل شد و در ادامه این انتقادات نصیبِ «مستوران» شد. سریالی که به تعبیرِ تعداد بسیاری از کارشناسان و منتقدان با رسالت‌های فرهنگی و انقلابی اوج فاصله بسیاری داشت.

این انتقادات به مرور مسیر راهبردی اوج را هم فرا گرفت و نوشته آموزش و پرورش نیروی حرفه‌ای در عرصه فرهنگ و هنر مورد غفلت واقع شد.

همان گونه که از برخی نهادهای فرهنگی و هنری انتظار می‌رود به موازی‌کاری و عادی‌سازی دچار نشوند از اوج هم این انتظار می‌رود به سمت تشکیل آثار فاخر بروند. جامعه و نسل تازه نیاز به ابهام‌زدایی از تاریخ انقلاب و دفاع‌مقدس دارند. اگر اسطوره‌های انقلابی و ملی ما تبدیل به فیلم و سریال شوند احتمالا تا قسمت عمده‌ای از نگرانی‌ها نسبت به شبهه‌پراکنی‌های دشمنان ما رفع شود. (همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی چندین دفعه درمورد دفاع‌مقدس و تحریف‌ها و شبهه‌پراکنی‌های معاندین و دشمنان حرف های‌اند.

روزهایی که بیشتر از هر موقعِ دیگر نیاز است به زندگی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید حسن طهرانی مقدم، شهید همدانی، شهید همت و قهرمانان مذهبی و دینی همانندِ عماریاسر پرداخته شود. یقیناً درمورد شهید همدانی حرف های می‌شد کاری در دستور کارِ اوج قرار گرفته که تا این مدت از جزئیات آن مسئله‌ای نقل نشده است.  

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

یا در قسمتِ حرفه‌ای و بدنه سینمای ایران، نیاز به ورود اوج و امثالِ این نهادهای اثرگذار فرهنگی و هنری است که سینمای تک‌ژانره مملوء از کمدی‌های عوامانه و سطحی را نجات دهد و این سینما را به سمت ساخت آثار فاخر در حوزه اجتماعی، مشکلات اقتصادی و داخلی و به روز در منطقه و تعداد بسیاری از سوژه‌های دیگر هدایت کند.

«مستوران»، «گیله‌وا» و امثالِ این کارها برای تماشایِ مخاطبان ملزوم است اما برتریِ سازمان‌هایی همچون اوج نیست؛ این جنس از آثار باید در بسترهایی غیر از این نهادها ساخته شوند.

کارکرد و کارنامه اوج سطح توقع از این سازمان را در مرتبه‌ای قرار داده است که در مسیر رشد و تعالی آن ساخت آثاری در تراز «ابن سینا»، «سربداران» و حتی «مختارنامه» را باید توقع کرد و برخی از آثار سطحی در این مسیر یک عقب‌گرد برای اوج محسوب می‌شود که بعضاً از آن به گفتن یک انحراف از رسالت فرهنگی این سازمان هم یاد کردند.

در حوزه تئاتر هم کارهای میدانی انجام شد که نیاز است این میدان‌ها هم سازماندهی شده‌تر مطابق با رسالت‌های مهم اوج پیش برود. احتمالا ملزوم باشد اوج در سینما، تلویزیون و نمایش‌خانگی قدم‌هایی فراتر از ساخت «آقازاده»، اندوخته‌گذاری رویِ سریال‌هایی همچون «محرمانه» و برخی از این اتفاقات، بردارد.

سیدمحمد هاشمی که امروز رسماً سکانِ هدایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج را مسئولیت‌دار شده در آخرین مسئولیت خودش قدری با فضایِ ساخت آثار نمایشی و تعامل با اهالی فرهنگ و هنر آشنایی پیداکرده و زمانِ آن فرا رسیده ناظرِ یکسری تغیرات در عرصه اندوخته‌گذاری، ساخت و تشکیل آثار فاخر در حوزه سینما، تلویزیون، شبکه نمایش‌خانگی و حتی تئاتر باشیم.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع