به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، این روزها چند سریال روی آنتن تلویزیون است؛ در کنار دو سریال تاریخی و درام، یک طنز هم به شبکه دو سیما آمده تا تنوع ژانر را در تلویزیون ناظر باشیم. اما تا این مدت آن روزهای گرم و داغِ پرهیاهوی مخاطبان تلویزیون برنگشته است.
همان دورانی که مخاطب هر سریالی در هر مدیومِ فرد دیگر را به تلویزیون ترجیح میداد. اما چرا این روزها این اتفاق نمیافتد. یقیناً در تعداد بسیاری از اوقات آن اتفاقِ دلنشین در سریالهای تلویزیونی رقم نمیخورد. اگرچه تلویزیون تلاش کرده با تنوع ژانر، فیلمنامههای دلنشینتر و وجود چهرهها یک بار دیگر دوران طلایی سریالسازی را در صداوسیما احیاء کند.
سیدجمال سیدحاتمی با «مهیار عیار» توانسته دقت تعداد بسیاری از مخاطبان را به خودش جلب کند. در «آقای قاضی» و حتی «کیمیا» که این روزها مجدد در آیفیلم تکرار آن پخش میشود تماشاگر دارند. به این علت در همین وهله اول اشکار است ترکیبِ بازیگران، نوع انتخاب قصه و ژانر میتواند در جذبِ مخاطب مؤثر باشد.
سریال «مهیار عیار» دوران صفویه را روایت میکند؛ از لباسها تا اتفاقات و ترکیب بازیگران حتماً برای مخاطبان جذابیت داشته است. احتمالا ادبیات دیالوگی بازیگران که از فضای مرسوم ساخت سریالهای تاریخی خودش را خارج کرد و دیالوگها امروزیتر گفتن شدند در نوع خودش قابل دقت می بود.
وجه اشتراک دو سریالی که این شبها روی آنتن شبکه یک و سه سیما می باشند، در یک چیز است؛ تاریخ معاصر را روایت میکند؛ اما «سوجان» کمتر و «مهیار عیار» دقت بینندگان را به خودشان جلب کردهاند. یقیناً در عین حال مخاطب بیشتر از اینها هم از تلویزیونیها انتظار دارد، چرا که در قبل سریالهای تاریخی بسیاری ساخته شده که توانسته مخاطبان را میخکوب شبکههای تلویزیون کنند.
سریالهای همانند بعد از باران، سربداران در زمان پخش خود توانستهاند مخاطبان را با خود همراه کنند و در همهجا سخن بگویید از آنها باشد. حتی «سرزمین مادری» که چندی پیش روی آنتن می بود. اما کمتر این روزها درمورد سریالهای تلویزیون سخن بگویید میشود یا مخاطب چشم به راهِ تکه بعدی آن میماند.
یقیناً سریالهایی این روزها در حال ساخت است که نوعی دقت به کیفیسازی و پرهیز از عجلهسازی را در دستور کار خود قرار داده است. این اتفاق خودش میتواند به ساخت آثار دلنشینتر پشتیبانی کند. برگشت دادن چهرهها و منفعت گیری از کارگردانان و فیلمنامهنویسان کاربلد و حرفهای به نوعی خودش نشان دهنده آن است تلویزیون نمیخواهد بازنده میدان رقابت با شبکه نمایشخانگی باشد.
اما در این بین دقت به این مسئله هم در نوع خودش قابل تأمل است. همزمان با سریال سوجان و مهیار عیار، سریال دلنشین «خواب و بیدار» و سریال «کیمیا» و سریال «من مستاجرم» از شبکه آیفیلم تکرار خواهد شد و بازدیدها مشخص می کند بعضاً مخاطبان این سریالهای تکراری را به سریالهای تازه ترجیح خواهند داد.
دلنشین است که رضا فیاضی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون هم این مسئله را نقل میکرد که تلویزیون باید طوری عمل کند که مردم برای فراهم نیاز فرهنگیشان به سراغ مدیومهای دیگر نروند. یا برخی از منتقدان که به این مسئله اشاره میکردند اگر برخی از سریالهای امروز تلویزیون نمی توانند آن مخاطبِ اسبق را داشته باشند به این علت است که به دغدغههای مردم نزدیک نیستند.
اگر این بازنمایی همچون قبل درست انجام شود حتماً مردم زیاد تر جذب سریالهای تلویزیون خواهند شد که متأسفانه در سالهای تازه این این چنین نبوده است. همان گونه که گزارشهای میدانی هم مشخص می کند در حقیقت تعداد بسیاری از جوانان و نوجوانان ترجیح خواهند داد به جای تماشای سریالهای تلویزیون، به پای تماشای سریالهای شبکه خانگی و اینترنت بنشینند.
مدیران تلویزیون باید در کنار برنامهریزی درست برای مناسبتهای خود که چندی است در دستور کار او قرار داده و به کنداکتور ایام محرم و صفر و نوروز و ماه رمضان دقت دارد، به شاخصههای جذابیت و بازنمایی حقیقتها و دقت به خواستهها و انتظارات مردم در ساخت سریالهای تلویزیونی را در دستور کار جدّی خودش قرار دهد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع