به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، یکی از نکاتی که چندین دفعه منتقدین و کارشناسان بهگفتن حلقه گمشده در رادیو و تلویزیون به آن اشاره کردند، تحقیق و پژوهش است. سریالها و برنامههایی که در قبل باری به هر جهت به آنتن میآمدند و میرفتند و الان در دوره جاری، سیمافیلم و تصمیمگیران در عرصه ساخت سریال در تلویزیون بر این باورند بایستی در وهله اول تحقیقات و پژوهشها پیش برود، فیلمنامه تکمیل شود و سپس در وهله بعدی کار به مرحله تشکیل برسد. چرا که هنگامی مرحله های پژوهش فیلمنامه به درستی پیش نرود آن اثرگذاری را نخواهد داشت.
در روزهایی که تعلق به ایام پژوهش دارد؛ میتوان به این مسئله اشاره کرد عامل مهم رفتارهای باری به هر جهت، بها ندادن به پژوهش و تحقیق و تشکیل شتابزده برنامهها و سریالها است. اتفاقی که این روزها به علت کنداکتور منطقیتر و منسجمتر کمتر میافتد و سریالها با یک سعه صدرِ بهتر و برنامهریزی به دور از شتابزدگی، پیش میروال.
او گفت و گو تأثیرسنجی و یا حتی ذائقهسنجی جزو نکاتی بوده که مدام حائز اهمیت است. چنانچه این تأثیرسنجیها و ذائقهسنجیها در دستور کار قرار بگیرد بهطور قاطق خروجی سریالها از متن حقیقتهای جامعه دور نخواهند می بود و برنامهها مشابه با نگاه و سلیقه و خواست مخاطب ساخته و پرداخته میشود. همان اتفاقی که این روزها تلویزیون زیاد به جستوجو آن است و محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در این او مباحثه به آن اشاره کرد.
او او گفت: «کنار نظرسنجی و برسی آثار در دوره تازه بهسمت تأثیرسنجی رفتهاند، چرا که به این واسطه سازندگان برنامهها و سریالها بهتر میتوانند تصمیم بگیرند که چه نوع مفاهیم و ایدههایی را به آنتن صداوسیما برسانند. بیتردید ایدههای راهگشایی که مردم عادی کوچه و خیابان، نخبگان و دانشگاهیان اراعه خواهند داد میتواند بهترین دستمایه برای ساخت کارهای فاخر و مورد قیمت در صداوسیما باشد.»
مشروح این او مباحثه را در ادامه بخوانید:
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در خصوص جایگاه و رویکرد تحولی رسانه ملی در سیاستگذاریها و فعالیتهای مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: تحول فقط یک شعار مدیریتی نیست؛ با دقت به مقتضیات زمان و فضای رسانهای ایران تحول امری گریزناپذیر است. اگر رسانههای قابل دریافت از سوی مردم ایران را شامل رسانه ملی شبکههای ماهوارهای شبکه نمایش خانگی سینما، فضای مجازی و رسانههای چاپی بدانیم بازدید فضای حاکم بر این سپهر رسانهای متنوع، لزوم تحول را بیشتر از پیش اشکار میکند.
محسن شاکری نژاد تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که بیشتر از ۲۰۰ شبکه ماهوارهای فعال علیه فرهنگ تاریخ و ریشههای مذهبی آن محتوا تشکیل و پخش میکنند. چطور است که کشوری همانند انگلستان که از مردم خودش بابت تماشای تلویزیون سالانه نزدیک به ۱۵۰ پوند دریافت میکند برای ایرانیان به طور رایگان محتوا تشکیل و پخش میکند؟ چطور است که برای کشوری همانند ایران که تعداد بسیاری از اقلام مورد نیاز مردمش از جمله داروهای الزامی بیماران خاص و… تحریم است فناوریهای ارتباطی بدون هیچ محدودیتی اراعه میشود؟
او گفت: این در حالی است که در فضای مجازی متأسفانه دچار خلأ حکمرانی، بی برنامگی و عدم نظارت کافی هستیم. این چنین استانداردهای حاکم بر صوت و عکس ایران در عرصه سینما نمایش خانگی و تلویزیون با یکدیگر کاملاً متفاوت و بعضی اوقات متناقض است. در این چنین وضعی برنامه ریزی برای تحول در رسانه ملی امری ملزوم است. این مهم طی سه سال تازه سرلوحه رسانه ملی قرار گرفته و در مرکز تحقیقات سازمان هم با شعار «تحول پژوهش مدار، رسانه اثرگذار» جستوجو میشود.
به حرف های رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، طبیعت برای عینیت یافتن تحول نمی توان بی گدار به آب زد. رویکرد رئیس محترم سازمان هم مبتنی برهمین نگاه است و به همین علت سند تحول رسانه ملی از پایه بر پایه پژوهش شکل گرفته تا صداوسیما بتواند در این فضای رسانهای تازه به گفتن با اهمیت ترین دستگاه فرهنگی سرزمین رسانهای اثرگذار باشد.
افکارسنجی با تازه ترین راه حلها
وی درمورد به روز بودن راه حلهای پژوهشی و سنجش افکار گفت ما معتبرترین و تازه ترین روشهای افکارسنجی دنیا را مطالعه کردهایم. در خصوص نقاط قوت و ضعف افکارسنجی و سنجشها صدمهشناسی کردهایم تا کمترین اشتباه را داشته باشیم و اشتباه را به حداقل رساندهایم.
شاکری نژاد افزود: برای این که به بهترین شیوه نظرسنجی برسیم مراکز افکارسنجی داخل سرزمین و شیوه کار آنها را نیز بازدید کردهایم و با آنها در ارتباطیم تا در صورت نیاز تحولاتی در نحوه نظرسنجی مخاطبان اعمال کنیم.
اثرسنجی تولیدات بر مخاطبان
عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در جواب به پرسشی درخصوص برسی تأثیر پژوهشها در تولیدات صداوسیما و مخاطبان برنامهها و آثار رسانه ملی گفت: در دوره تازه بر پایه سند تحول و با دقت به پافشاری رئیس سازمان صداوسیما او گفت و گو اثرسنجی به طور جدّی در دستور کار مرکز تحقیقات سازمان قرار گرفته است. هم اکنون اثرسنجی به طور مطالعه تأثیر محتوا بر مخاطب به سه شیوه «پیش آزمون، بعد آزمون، تماشاگر غیربیننده» و «خوانش مخاطب» صورت میگیرد در دوره تازه ربط تنگاتنگی بین مرکز مطرح بودجه و برنامه سازمان و مرکز تحقیقات وجود دارد و با هماهنگی دو مجموعه عملیاتهای گوناگون رسانهای طراحی و برسی و اثرسنجی میشود به زودی نتایج این همکاریها در قالب مطالعات اثرسنجی عملیات رسانهای به ترقی تولیدات سازمان پشتیبانی شایانی خواهد کرد.
شاکرینژاد در ادامه گفت: در عرصه مخاطبسنجی امروز ناگزیر به بازنگری در روشهای مرسوم سنجش مخاطبیم. امروز به اختصاصی در بین قشر جوان با مخاطبانی مواجهیم که محتوای صداوسیما را فقط به شکل سنتی از صفحه تلویزیون جستوجو نمیکنند و از بسترهای دیگر از جمله فضای مجازی و…. هم تماشاگر تولیداتاند به این علت باید به روشهایی این جنس از مخاطبان و مصرف رسانهای ایشان راهم مد نظر قرار داد.
افزایش ۵ درصدی مخاطبان تلویزیون در تابستان
وی درخصوص نتیجه نظرسنجی مطلبگیران که هر فصل مقدار مخاطبان، سیما، صدا، خبرو… را به تفکیک شبکهها میسنجد، تصریح کرد: گزارش نظرسنجی پیامگیران در تابستان نشان داد که تلویزیون نسبت به فصل قبل پنج درصد افزایش مخاطب کلی داشته است به این علت خوشبختانه سیاستهای تحولی با همه مشکلات در سازمان صداوسیما در حال به ثمر نشستن است و در آینده با تشکیل آثار طراحی و ساخته شده در دوره تازه این توفیقات مجال ابراز بیشتری هم خواهد داشت.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع