به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، مهرماه ۱۴۰۱ می بود که پیمان جبلی در آیین رسمی با وجود هنرمندان، مرکز سیمرغ را رسماً افتتاح کرد. مرکزی که به تعبیرِ رئیس سازمان صدا و سیما، کاری ملزوم می بود که تعداد بسیاری از ظرفیتهای مغفولمانده و توانایی های ناشناخته را احیاء و فعال خواهد کرد.
در چند سال قبل و پیش از اغاز فعالیتِ مرکز سیمرغ، آنتن تلویزیون خالی از تلهتئاتر، کارهای مختصر نمایشی و غیرنمایشی بوده و فقط سیمافیلم توانسته است چند سریالِ فاخر، الفاختصاصی و سریالهای هرشبی مناسبتی و غیرمناسبتی را با پشتیبانی گروههای فیلم و سریال شبکههای تلویزیونی پیش ببرد، اما خبری از تنوع ژانر نیست؛ تعداد بسیاری از مخاطبین در مناسبتها، انتظار کارهای مناسبتی همچون دهههای قبل دارند یا سریالهایی که معمایی، رمزآلود و پلیسی باشند.
سیمرغ آمد تا ظرفیت جدیدی برای صداوسیما باشد هم در حوزه نمایشی و هم حوزه غیرنمایشی؛ به تعبیرِ معاون سیما، همچون دو بال، سیمرغ عمل خواهد کرد و با تشکیل آثار درست، با کیفیت و منفعت از ظرفیتهای بزرگان، پرواز خوبی در سپهر رسانهای سرزمین خواهد داشت.
برمهانی این چنین با اشاره ای به سند تحول خبرداد که ملزوم است نظام تشکیل از نظام پخش تفکیک شود و مطابق همین سند، مرکز سیمرغ در کنار مراکز سیما فیلم و صبا قرار خواهد گرفت تا در کنار دو مرکز تازه التأسیس مرکز تشکیل آثار مختصر و دفتر فیلمنامه به این تفکیک پشتیبانی کند.
اما سیمرغ چه وظایفی دارد و چه کرده است؟ همان گونه که مجید اکبر شاهی رئیس مرکز سیمرغ حرف های می بود: با ساخت مجموعههای سیدکام (مجموعههای نمایشی با دکور ساده)، شدت تشکیل آثار نمایشی را بالا خواهد برد و آثار متنوع و متکثری به وجود میآید.
این چنین یکی دیگر از ماموریت های این مرکز قرارگاه طراحی ایدهها و فکرها در حوزههای گوناگون مسابقه، مستند و …است یا شناسایی و تعامل هم افزا با مجموعههای فعال در کشو که میتوانند به پشتیبانی سازمان همراه شوند. پیگیریها مشخص می کند ساختاری که بهگفتن رویکرد مهم پیشروی دستاندرکاران این مرکز تازهداخل قرار خواهد داشت، اصل احیای ژانرهای مغفول است. همان گونه که در تولیدات تازه این مسئله خودش را مشخص می کند.
تمرکز این مرکز تازهداخل در صداوسیما روی گونههای مغفولماندهای همچون تلهتئاتر، سیتکام، داکیو درام یا مستند داستانی و کارهای عروسکی است، یقیناً کارکرد این مرکز فقط نمایشی نخواهد می بود و داخل آثار غیرنمایشی هم میشود؛ همان گونه که امروز این اتفاق افتاده است و در ادامه به آن میپردازیم. یعنی در واقع ساخت و تشکیل و حمایتاز مسابقهسازی، برنامهسازی، رئالیتیشو و مستندهای تلویزیونی را در دستور کار مرکز سیمرغ است.
این چنین خانه تولیدات جوان که پیش از این بهگفتن بازوی شبکه سه سیما فعالیت داشت این روزها در مرکز سیمرغ فعالیت مستمری را دارد و اتفاقات تازه و مؤثری را خلق کرده است. یقیناً این مرکز، صاحب ساختار مصوب سازمانی و بودجه شده؛ در حقیقت این ظرفیت بالقوه در رسانه ملّی بهرسمیت شناخته شد.
کنار دقت مرکز سیمرغ به سیتکام، مستند داستانی و تلهتئاتر، رونق کارهای مناسبتی و پلیسی و اکشن، حائز اهمیت است. تلهتئاتر از گونههای فراموششده و مهجورمانده در دهههای تازه رسانه ملی است که برای سالهای متمادی در دهههای ۶۰ و ۷۰ مخاطبان آثار شاخص و خاطرات برجستهای را از هنرمندان صاحبنام در این عرصه بهیادگار دارند. تلویزیون برای سالهای طویل با منفعتگیری درست از این گونه که دارای مزیّتهای رقابتی مهم در عرصه هنر است، منفعت خوبی برد اما در سالهای تازه به دست فراموشی سپرده شد.
از سویی تلهتئاتر بهعلت خاستگاه صحنه و نمایش آن مدیومی برای پرورش و ابراز توانایی های تازه در عرصه عکس است و در دورانی که هنرمندان نقل از ایفای نقش در تلویزیون اجتناب میکنند، راهکاری درست برای پرورش چهرههای تازه است. در حوزه مضمون نیز تلهتئاتر ظرفیتهای بالایی برای پرداخت به مضامین مهم و بهخصوص آیینی را برای تلویزیون فراهم میکند که در قالب فیلم یا سریال بهسادگی میسر نیست.
اما سیمرغ چه کرده است؟ بخشی از این آثار را با هم مرور میکنیم:
در قسمت غیرنمایشی؛ «دور دنیا در ۲۳۲ روز» با اجرای علیرام نورایی می بود. مجموعهای که مجید بهرامی آن را در ۳۰ تکه تهیه کرد. میهمانان این برنامه به همراه علیرام نورایی به گفتن میزبان از تجهیزات نیروی دریایی در محل ماموریت بازدید کردند. در قسمت روز شمار این برنامه، اتفاقات یک روز از سفر دو ناوشکن همه ایرانی دنا و ناو بندر مکران توسط مجری روایت شد. این برنامه مدتی پیش روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
اما برنامه دیگر به «هموطنز» کامران تفتی تعلق دارد که شهاب عباسی و محمدمهدی رضایی در مقام کارگردانی و حسین امانی و کوروش دهقان تهیهکنندگیاش را برعهده داشتند. این برنامه با محوریت اقوام ایرانی با مطرح موضوعات و مطالب طنازانه ایام نوروز روانه آنتن شبکه دو سیما شد.
برنامه دیگر یک چالش مسابقه می بود به نام «خانه» که امیرمحمدزند آن را اجرا کرد. ناصر عالمی و یاسر عالمی و سیدمجتبی قافله باشی کارگردانی و تهیهکنندگیاش را برعهده داشتند. از ۲۶ فروردینماه در ۴۰ تکه روی آنتن رفت. این مسابقه به سبک بازیهای نقش مخفی است که با محوریت هویت پیشرفت ایران و در هر تکه به موضوعاتی همچون علم و فناوری، کشاورزی، اقتصاد، ورزش و … پرداخته شد.
«دو کوهه ادبیات» برنامهای ترکیبی و او گفتوگومحور در ۳۱ تکه تهیه شد و در هر تکه با دعوت از نویسندگان، آثار ادبی دفاعمقدس در یک استان را بازخوانی و واکاوی کرد. مستند مسابقه دیگر تحت گفتن «خونه مونه» به تهیهکنندگی محمدداود صالحی که قرار است فصل تازه آن برای رمضان و عید نوروز آماده میشود.
برنامه «جامجم» که به تازگی فصل تازه آن به شبکه یک سیما رسیده را مرکز سیمرغ با نگه داری فضای نقد و مناظرههای جنجالی در رابطه خودِ تلویزیون، اتفاقات جدیدی را خلق کرده است. مصطفی هیودی تهیهکنندگی آن و سیداحمد موسویصمدی به گفتن سردبیر و مجری این برنامه تلویزیونی است.
اما در قسمت نمایشی، سریال «آقای قاضی» احتمالا بتوان او گفت جزو پربینندههای تلویزیون است و بیشتر از ۴۰ درصد تماشاگر دارد. سریال طنز «چرخ گردون» که فصل اول آن با استقبال خوبی روبه رو شد اکنون مجدد با اتفاقات تازه در دلِ پارک لاله و طنازیهای حمید لولایی و علیرضا خمسه به آنتن شبکه دو برگشته و تا بحال ۶ تکه آن پخش شده است. به حرف های سعید مرادی تهیهکننده آن قرار است از بهمنماه کار تشکیل فصل سوم آن اغاز شود.
فصل تازه «حکایتهای کمال» با پشتیبانیهای مرکز سیمرغ و فضای تازه نوجوانانه آن در شهرک غزالی و همان شهرکِ ساخته شده «کمال» در حال ساخت است. این چنین برای قسمت کودک و نوجوان یک شگفتانه دیگر به نام «دوقلوها در شهر پنج ستاره» در راه است که سپس از زمانها عمو فیتیلهایها با یک تاثییر نمایشی به آنتن تلویزیون برخواهند گشت.
مجموعه تئاتر تلویزیونی «چای نبات» به تهیهکنندگی حامد حامدیخواه در حال پخش است. تئاتر تلویزیونی «گوهر» به تهیهکنندگی محمود زندهنام، تئاتر تلویزیونی «آهسته با گل سرخ» به تهیهکنندگی حسن جودکی و تئاتر تلویزیونی «سپیدهدم» به تهیهکنندگی یوسف بچاری در دستور کار قرار گرفت.
اما خانه تولیدات جوان هم کارهای فعالانهای در دستور کار داشته و دارد. نماهنگ «جمع خوبان» نیز به پاس مجاهدت شهید روحالله عجمیان دفاع کننده امنیت به کارگردانی محمد اسفندیاری و تهیهکنندگی «محمدرضا فرزادمهر» و نماهنگ قدس شریف هم با کارگردانی مصطفی ملوان و تهیهکنندگی حمیدرضا صابونی به سرمنزل رسید.
مستند «آلبوم خانوادگی من» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا نوروز بیگی، مستند ۱۳ قسمتی «راز ساواکی پیر» به تهیهکنندگی و کارگردانی فائقه سادات میرصمدی، پویش مردمی «با چفیه میآییم» به مناسبت اربعین حسینی ۱۴۰۳، «منم بچه مسلمان۲» محمدصادق مقدسیان مجری برنامه و تهیهکنندگی مهدی نیکروشن، تعداد بسیاری کار داستانی مختصر برای مناسبتهای گوناگون دیگر در دستور کار خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ است.
پیگیریها مشخص می کند سریال، مینی سریال و تلهفیلمهای فرد دیگر هم در دست تهیه و تشکیل است که به زودی جزئیات آنها هم خبررسانی خواهد شد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع