به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا، شبکه احتماعی ایکس در دو ماه قبل نزدیک به ۲.۷ میلیون کاربر فعال خود را در ایالات متحده از دست داد، در حالی که بلواسکای، رقیب این پلتفرم، در این زمان نزدیک به ۲.۵ میلیون کاربر تازه جذب کرده است.
این هجرت همزمان با ترک چهرههای سرشناسی همچون فیلمسازان گیلرمو دل تورو و مایک فلنگن و بازیگرانی همانند کینتا برانسون و مارک ریچارد همیل از ایکس بوده است علاوه بر آن برخی دیگر همانند سیاستمدار الکساندریا اوکاسیو-کورتز، اگرچه حساب کاربری خود در ایکس را نگه داری کردهاند، اما اغاز به پستگذاری منظم دربلواسکای کردهاند.
بر پایه گزارش شرکت تحلیل بازار دیجیتال Similarweb، تعداد کاربران فعال روزانه ایکس در ایالات متحده از ابتدای اکتبر ۸.۴ درصد افت یافته و از ۳۲.۳ میلیون نفر به ۲۹.۶ میلیون نفر رسیده است.
در روبه رو، تعداد کاربران بلواسکای از ۶ اکتبر تا بحال بیشتر از ۱۰۶۴ درصد افزایش یافته است، از ۲۵۴۵۰۰ نفر به نزدیک به ۲.۷ میلیون نفر.
در پی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، جریان مهاجرت به بلواسکای تشدید شد و در عرض یک هفته از ۵ نوامبر، تعداد کاربران این پلتفرم از ۷۴۳۹۰۰ نفر به ۱.۴ میلیون نفر رسید. یک هفته سپس، این تعداد مجدد دو برابر شد و به ۲.۸ میلیون نفر رسید. در ۵۰ روز بعد از راه اندازی سوپرپک ماسک، تعداد کاربران فعال ایکس در ایالات متحده از ۱۲۷ برابر بیشتر از بلواسکای به مقداری بیشتر از ۱۰ برابر رسید.
بروس دیزلی، معاون اسبق شرکت در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا، معتقد است که مهاجرت از ایکس عمدتاً به این علت است که «میدان عمومی دیجیتال» که ماسک آن را معارفه کرده، به جایی کمتر دلپذیر برای بودن تبدیل شده است.
دیزلی در این خصوص اظهار داشت: اگر به یک بازار کریسمس بروم و در گوشهای از آن گروهی از معترضان نژادپرست وجود داشته باشند، به گمان زیادً آن جا نمیمانم.
وی این چنین اشاره کرد: در قبل، چه سیاستمداران راستگرا و چه چپگرا همیشه در ایکس وجود داشتند، به شرطی که باورها خشونتآمیز یا تبعیضآمیز نداشته باشند اما تحت مدیریت ماسک، به نظر میرسد که به افرادی با دیدگاههای رادیکال آزادی عمل بیشتری داده شده است.
سالوما ساکه، خبرنگار فرانسوی که ۲۱۰ هزار جستوجوکننده در ایکس داشت، به علت جو آزار و اطلاعات غلط بدون هیچگونه نظارتی، حساب خود را غیرفعال کرد. او حس میکند که از زمان خرید ایکس توسط ماسک، این پلتفرم به فضایی خصمانه برای روزنامهنگاری و اطلاعات قبول شده تبدیل شده است و به گفتن یک خبرنگار، دیگر نمیتواند در پلتفرمی بماند که مقصد مهم آن تضعیف اطلاعات معتبر است.
ساکه اکنون به پلتفرمهای جانشین همانند اینستاگرام و تیکتاک روی آورده است، جایی که به ترتیب ۳۸۰ هزار و ۶۷ هزار جستوجوکننده دارد اما همانند تعداد بسیاری دیگر از کاربران ایکس که به بلواسکای مهاجرت کردهاند، او نیز به این پلتفرم مدام و به شدت ۳۰ هزار جستوجوکننده جذب کرده است. او بلواسکای را پلتفرمی متنوعتر و سازندهتر برای اشتراکگذاری ایدهها و اطلاعات میداند.
این چنین در تاریخ ۱۳ نوامبر، رسانه گاردین هم خبرداد که دیگر محتوایی از حسابهای رسمی خود در ایکس انتشار نخواهد کرد. این سازمان حرف های است که مزایای وجود در این پلتفرم اکنون به علت محتوای «آزاردهنده و دلواپسکننده» آن بیشتر از معایب آن نیست.
یکی از شگفتیآورترین ترکها از ایکس مربوط به باشگاههای فوتبال آلمان است. ابتدا باشگاه سنت پائولی هامبورگ، ایکس را به گفتن یک «دستگاه نفرتپراکنی» ترک کرد، سپس وردر برمن خبرداد که با «رادیکال شدن تازه این پلتفرم» خط قرمزی برای باشگاه عبور شده است.
کریستوف پیپر، مدیر ارتباطات وردر برمن، در این خصوص او گفت: ما ۶۰۰ هزار جستوجوکننده خود را در ایکس از دست میدهیم برای تنها ۹ هزار نفر دربلواسکای. این امکان پذیر عواقب اقتصادی داشته باشد، چون شرکای ما برای دسترسی گستردهتر در ایکس هزینه پرداخت کردهاند. اما … ما به گفتن یک باشگاه دارای قیمتهای اخلاقی هستیم. ما علیه ترنسفوبیا، هموفوبیا، ضد یهودیگری و تبعیض مبارزه میکنیم. برای ما، جایی که هیچ نظارتی بر سخنان نفرتآمیز وجود ندارد، جایی نیست که بخواهیم در آن باشیم.
پیپر این چنین اظهار کرد: باشگاه تا این مدت یقین نیست که آیا بلواسکای خانه دائمی آنها خواهد می بود، اما تصمیم خود را پشیمان نشده است اکنون بلواسکای انتخاب درستی برای ما است و باشگاههای فرد دیگر نیز کم کم به آن مداماند اما تا این مدت نمیتوانیم بگوییم که این پلتفرم موفق خواهد شد. آنچه روشن است این است که ایکس پلتفرم اشتباهی است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع