به گزارش خبرخوان
به گزارش ، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در آیین تشکر از عوامل مجموعه نمایشی «آقای قاضی»، از همکاران خوشفکر این مجموعه دیدنی و دلنشین سپاس کرد و او گفت: نوشته «عدل» در بیانیه قدم دوم انقلاب اسلامی به گفتن موضوعی جدی در مسیر ترقی جامعه و پیشران آن به شمار میآید که جای کار تعداد بسیاری دارد. این مهم در دوره تحولی رسانه ملی نیز در کنار ۲ سرفصل «هویتمحوری» و «شتابدهی به پیشرفت» قرار گرفته و در دستورکار جدی ما است.
او گفت: عدل مبنای استمرار دولتها و حاکمیتها است. مجموعه نمایشی «آقای قاضی» نیز بهخوبی مروج رویکرد عدلگسترانه و مشی متعالی برآمده از گفتمان انقلاب در ساحت اجتماع بوده است. نگاه اختصاصی ما نیز مبتنیبر ترویج عدل و ترسیم تصویری جامع از قوه قضائیه بهگفتن ملجأ و پناهگاه مردم و محل تحقق عدل در جامعه بوده که در تاثییر تجلی یافته است.
جبلی با گفتن این که «آقای قاضی» با فهمیدن هنرمندانه و اقناع دو طرف دعوی و شاهدان این محکمه، تلاش کرد تا روال موشکافانه و متعهدانه تحقق عدل را بهمعنی واقعی کلمه نمایش دهد، گفت: در این کار ناظر بودیم که در تکههای گوناگون، قاضی بهسود یک فرد صاحبحق، حتی علیه یک دستگاه اجرایی هم حکم صادر میکند. ذکاوت در تشکیل آنجا اشکار میشود که صحنه دعوای ۲ طرف را روبه رو دیدگان مخاطب قرار میدهد و سپس این چالش را حل و عدل را با پیشبرد سیر داستان تثبیت میکند.
او همین طور گفت: تشکیل این کار سخت، پیچیده و مورد قیمت می بود و مردم همراهی معناداری با آن داشتند. کسب شمارگان ۵۰۰ میلیون بازدید در فضای مجازی و آمار خیرهکننده تماشاگران که رکورد ۱۰ ساله مقدار مخاطب در آثار نمایشی شبکه دو را ناکامی و از پرمخاطبترین سریالهای شبکه دو و حتی دیگر تولیدات نمایشی سیما در زمان تازه شد، نمودهای بارزی از این جلب همراهی مخاطبان است.
رئیس رسانه ملی با اشاره به این که «آقای قاضی» در ژانر تولیدی سیتکام، منفعتوری بالایی از حیث جلبنظر مخاطب، بهرغم پرهزینه نبودن تولیدش داشت، گفت: از سعه صدر قوه قضائیه برای همراهی با این کار نیز سپاس میکنم. در روال ساخت «آقای قاضی»، ناظر تعامل همدلانه قوه قضائیه با عوامل تشکیل بودیم. براینمبنا، حلقه بههممدام و همافزایی در این تاثییر شکل گرفت و یک تیم فرهیخته کار را جلو بردند. از شبکه قدرشناس و گوهرشناس دو هم سپاس میکنم که با پخش منظم و تبلیغ خوب این مجموعه، زنجیره تشکیل تا پخش را تکمیل کردند.
جبلی ابراز امیدواری کرد در ادامه همکاری سازنده صدا و سیما با قوه قضائیه، ناظر خلق داستانهای درخشانتری در فصل سپس مجموعه باشیم و اضافه کرد: «آقای قاضی» در زمره تولیدات راهبردی سازمان صداوسیماست که ضمن نمایش عدل، جنبه آموزشی پررنگی هم داشت و تلاش کرد پاسخگوی نیاز اطلاعاتی مخاطب باشد و فرهنگسازی کند. «آقای قاضی» نشان داد که مدام این کارهای پرستاره و گران نیستند که علتجذب مخاطب خواهد شد، بلکه این چنین تولیداتی که مبتنی بر مساله شناسی دقیق، پژوهش و همدلی تیمی سخت کوش وخلاق است نیز میتوانند مفهوم ربط مخاطب با رسانه ملی را معنی ببخشند.
الزام روایت صحیح از خدمات دستگاه قضا
حجتالاسلام حمزه خلیلی معاون اول قوه قضائیه هم ضمن گفتن نکاتی درمورد علل اقبال و جذب مخاطب مجموعه نمایشی «آقای قاضی»، او گفت: یک عامل دیده شدن این سریال، پاسخگویی به نیاز اصیلی به نام «عدل» می بود. هرکجا حس نیازی وجود داشته باشد، جاذبه زیاد تر است. مردم تشنه عدل می باشند. این سریال نیز در پی به عکس کشیدن رسیدگیهای دادگاهی و قضاوتهای عادلانه در یک فرم نمایشی دلنشین می بود.
وی به الزام روایتی صحیح از خدمات جامعه قضایی و سختیها و پیچیدگیهای رسیدگی به حجم انبوهی از دعاوی حقوقی اشاره و همین طور گفت: اهتمام جدی برای به عکس کشیدن خدمات و این حجم از فعالیتهای قضایی جای سپاس دارد و نیازمند آن هستیم که نه فقط از سوی خودمان، بلکه به نیابت از مردم به سمت صداوسیما بیاییم تا نمود عدلورزی را در نظام ببینند و افق روشن عدل در برابر دیدگانشان گشوده شود. مردم باید طعم عدالتی را که امروز در جامعه قضایی به وجود آمده است، بچشند.
«آقای قاضی» قصهگو و راوی خوبی است
محسن برمهانی معاون سیمای رسانه ملی، ضمن سپاس از تلاش سازندگان پرتلاش و سختکوش این مجموعه نمایشی، او گفت: همافزایی دستگاهها از جمله با اهمیت ترین ویژگیهای این کار است که هم قوه قضائیه از نتایج آن راضی است، هم صدا و سیما، هم مخاطب و هم عوامل تشکیل.
او گفت: «آقای قاضی» قصهگو و راوی خوبی است که بازیگر معروف نداشت؛ اما علتزیاد تر دیده شدن بازیگرانش شد. این کار بهمراتب از مثالهای خارجی خودش بهلحاظ روایت و فرم جلوتر است و امید میرود کار با همین همافزایی ادامه یابد و بتوانیم سود و خیر بیشتری به مردم برسانیم.
«آقای قاضی» مماس با زمانه مخاطب
حامد بامروتنژاد مدیر شبکه دو سیما نیز اظهار کرد: فرم تشکیل «آقای قاضی» میتواند به دیگر تولیدات تسری یابد. دو بال مماس بودنش با زمانه مخاطب و آموزش، جهت جذابیت این تاثییر شد و امید است این توانایی گسترش یابد و جهت جذب هرچه زیاد تر مخاطبان رسانه ملی شود.
این چنین، مجید اکبرشاهی رئیس مرکز سیمرغ با گفتن این که برحسب برسیها و گفتگوهای مختلفی که داشتیم، مجموعه نمایشی «آقای قاضی» علاوهبر جذب مخاطب، در رسالت و مقصدگذاریاش برای ترقی دانش حقوقی مردم نیز موفق بوده است، او گفت: ساخت «آقای قاضی» امری سهلوممتنع می بود. اراعه روایتی دلنشین از یک قصه در لوکیشن محدود، در عین آنکه امکان پذیر ساده به نظر برسد، کار آسانی نیست و مبین هنر سازندگان است که کار با این چنین اقتضائاتی دیده میشود.
در ادامه، سیدمحمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضائیه، با گفتن این که تعداد بسیاری از مردم قوه قضائیه را با بگیر و ببند میشناسند، اظهار کرد: تلاش کردیم در دوره تحولِ قوه قضائیه، محیطی برای ترقی دانش حقوقی مردم فراهم کنیم که «آقای قاضی» از جمله مصادیق آن است. نیاز داریم با مردم به زبان خودشان سخن بگویید کنیم تا از ابراز تعداد بسیاری مسائل که در کف جامعه رخ میدهد، جلوگیری کنیم.
وی از برگزاری دادگاههای علنی برخط بهگفتن یکی از دستاوردهای تحولی قوه قضائیه هم سخن او گفت و اظهار کرد: بر پایه قانون اساسی، دادگاههای ما باید علنی باشند. طی یک سال قبل، شمار دادگاههای علنی برخط افزایش یافته و مردم میتوانند در دادگاه بهطور برخط وجود یابند که میتواند مورداستفاده سازندگان این مجموعه هم قرار بگیرد تا بدانند در دادگاهها چه اتفاقی میافتد. معتقدیم قوه قضائیه باید شفاف عمل کند تا خودش را هرچه بهتر با نیاز مردم تطبیق و آنها را جواب دهد.
آزاد ابراهیمزادگان رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه نیز اصرار کرد: خلق این تاثییر بهرغم محدودیتها، واجد صداقت و خلوصی خاص در گفتن نوشته می بود و با فرصتی که رسانه ملی فراهم کرد، توانست از همه محدودیتها عبور کند و تاثییر خوبی هم در افکار عمومیبر جای بگذارد، برسی اولیه ما از تکههای اول، حاکی از اثرگذاری این مجموعه می بود که همین اتفاق هم افتاد. هر دو نهاد باید پشتیبانی کنیم این جوانه قشنگ رشد کند و در موضوعات و ابعاد گوناگون تکثیر شود. با همه امکاناتمان آماده همکاری برای بالندگی این جوانهایم.
تشکیل اثری مبتنیبر نیاز مردم
سجاد مهرگان کارگردان «آقای قاضی» نیز با اشاره به این که «آقای قاضی» مبتنیبر نیاز مردم ساخته شده است، اظهار کرد: یک علت توفیق سریال نیز همین امر محسوب میشود، این در حالی است که حجم قابلتوجهی از آثار هنری در کشورمان مبتنیبر مشکلات مردم ساخته میشود و نه نیاز آنها. پنج سال پیش که مشغول طراحی سریال بودیم، به این نتیجه رسیدیم که مردم تعداد بسیاری به موضوعات حقوقی و دادگاهی دچارند و حجم پروندههای تعداد بسیاری وجود داشت که بعضاً موضوعات سادهای داشتند؛ اما علت تشکیلشان عدم آگاهی حقوقی افراد بوده است. ازاین رو، درام دادگاهی «آقای قاضی» را طراحی کردیم.
او گفت: این مجموعه نمایشی، تشکیل پیچیدهای بهلحاظ بصری ندارد؛ اما سختی قصهگویی و بازیگردانیاش، چندین برابر سختتر از مجموعههای نمایشی دیگر می بود. بنای ما بر این می بود که از چهره شناختهشدهای منفعت گیری نکنیم تا مقدار باورپذیری شخصیتها را زیاد تر کنیم. برای هر فصل صد فیلمنامه نوشتیم و «آقای قاضی» ۱ و ۲، یک گروه ۱۶ نفره نویسنده داشت و از پشتوانه پژوهشی سنگینی برخوردار می بود.
سیدحسام حسینی تهیهکننده «آقای قاضی» هم گفت: «آقای قاضی» موفقیتی خلافِ عادت داشت. تعداد بسیاری مجموعهها بهعلت جنس قصه، کشش داستانی یا سازندگان مشهورش، پرمخاطب خواهد شد. مطمعن سازمان صداوسیما هم خلاف عادت می بود و این پیروزیِ مافوق فکر، حاصل یک پشتیبانیِ مافوق فکر بوده است که علتشد نتیجه کار درخشان شود.
او گفت: «آقای قاضی» این امید را تشکیل میکند که این نوع از کارها میتوانند بهشرط فراهم بودن اسباب و لوازم کار، توفیقاتی به دست بیاورند. علت مهم توفیق آنچه در «آقای قاضی» اتفاق افتاده، شکل گرفتن جمعی از آدمها است که در نهاد و بستر باثبات حوزه هنری پرورش یافتهاند. این جمع طی ۱۰ سال قبل در حوزه رشد کردهاند که امین و صاحب نگاه درست می باشند و اگر به آنها مطمعن کنیم، نتایج مثبتی رقم خواهد خورد. مسئله دیگر، حمایتقوه قضائیه و جهتدهیای است که در موضوعات و انتخاب پروندهها داشتند. امید ما این است که پروژه «آقای قاضی» تبدیل جریان پایداری از تشکیل آثاری مبتنیبر سند تحول شود و این مجموعه، از یک «تاثییر» خوب به یک «چرخه تشکیل» خوب در این چنین موضوعاتی تبدیل شود.
سیدمحمدحسینی سرپرست نویسندگان «آقای قاضی»، با پافشاری بر این که در نظر گرفتن سود مردم، یک اصل اساسی در رسانه است، اظهار کرد: اگر بخواهیم عنصری مانایی داشته باشد، مردم باید در آن دیده شوند، با آن همذاتپنداری و حس کنند که قضیه قضیه آنها است که نقل میشود، جوانانی که این کار را ساختند، گنج و اندوختهای برای سازمان صداوسیما می باشند که باید به آنها دقت کرد. صداوسیما نیازمند نیروی انسانی متعهد، خوشانرژی، شاداب و بادانشی است که با جان و دل کار میکنند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع