ناگفته هایی از «کمپر»، «پراید پرنده» و ورود «خرس» به پایتخت_خبرخوان

علی باقری
8 Min Read


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «پایتخت ۷» شبِ دلنشین همراه با شوق و بعضی اوقات وحشت‌آور را پشت سر گذاشت. سپس از او گفت‌وگوی تراژدی بین بهتاش و نقی معمولی در تکه نوزدهم، اکنون با یک سکانس شاهکار دیگر روبه رو شده‌ایم.

سکانسی که کمتر در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به غیر از «یک مرد یک خرس» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که سال ۱۳۷۱ ساخته شده، به این شکل خرس در صحنه‌ای از فیلم‌ها و سریال‌های ما به شکل زنده وجود اشکار نکرده است.

در وهله اول بعد از تماشای سکانس به منفعت گیری از ویژوآل اشاره کردند و گروهی دیگر تن‌‌پوش! یا درمورد کمپر این باور را داشتند که اصلاً این جریانِ تبلیغی سریال «پایتخت» است و برای این ماشین حتی قیمت‌های چندین میلیاردی هم محاسبه شد.

درمورد پراید پرنده زیاد تر به این عبارت بسنده می‌شد: که برای اولین بار این چنین اتفاقی رقم خورده است.

آخرین مطالب
رسانه ملی باید ملی بماند
ادامه مطلب

پیمان قانع طراح صحنه «پایتخت۷» از چند اتفاق دلنشین که برای نخستین بار در جریان ساخت سریال و فیلم ایرانی رقم خورده، پرده برداشت. او در او مباحثه با خبرنگار تسنیم به ناگفته‌هایی اشاره کرد که خواندنی و شنیدنی‌اند.

سکانس خرس در یک برداشت!

پیمان قانع درمورد صحنه خرس که در تکه بیستم سریال «پایتخت ۷» به نمایش درآمد به مسئله جالبی اشاره کرد و او گفت: من در صفحه مجازی‌ام نوشتم که این سکانس در یک برداشت گرفته شده و حتماً در پشت صحنه مرحله های انجام شده این سکانس پخش خواهد شد و مخاطبان به سختی و پیچیده بودنِ آن پی خواهند برد. به این علت از مخاطبان دعوت می‌کنم که این دو تکه پشت صحنه سریال را از دست ندهند.

.

یک بار صحنه دعوا خرس در فیلم هالیوودی و یک بار در پایتخت ۷

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

اما خبرنگار تسنیم از طراح صحنه سریال این سوال را داشت چطور می‌توان این صحنه را با یک برداشت گرفت و ماجرا از چه قرار بوده است؟

روایت معاون صدا از نگینِ رادیو_خبرخوان
ادامه مطلب

پیمان قانع این‌گونه جواب داد: «همان‌گونه که اشاره کردم دو تکه پشت صحنه همه تکه‌های پایتخت ساخته شده و بعد از آخر تکه‌های سریال، روی آنتن خواهند رفت. مخاطبان خواهند دید هیچ‌چیز در «پایتخت» آماده نبوده؛ از اتوبوس (کمپر) تا پراید پرنده و حتی خرس!

اما ماجرای خرس به یک پروسه چندین جلسه برمی‌گردد که اصرار زیاد محسن تنابنده که از روز اولِ فیلمبرداری همه تمرکزش روی دعوا خرس می بود. برای او جذابیت، دقت و پویا بودن و واقعی درآمدنِ این صحنه از هرچیزی مهمتر می بود. به همین خاطر چندین بار با آقای مقدم، گروه تشکیل و عوامل دیگرمان جلسه داشتیم و شکل‌های گوناگون آن را بازدید کردیم.

تقریباً بهترین دعوا خرس در فیلم از گور برخاسته یا (The Revenant) که دیکاپریو آن را بازی کرده به نمایش درآمده است. در تحقیق‌ها و بازدید‌هایی که از این فیلم داشتیم این مسئله درآمد که از ترکیب خرس زنده، ویژوآل و تن‌پوش در این تاثییر آمریکایی منفعت گیری شده است. 

اما در اینجا (پایتخت) قرار می بود خرس با یک خانواده دچار شود در یک محیط محدود و چند بازیگر که کار پیچیده‌ای است. از طرفی بایستی طوری این صحنه ساخته می‌شد که مجدد نگویند این صحنه را ایرانی‌ها گرفتند و به چشم نیاید. اتفاقاً از همه زوایا و ابعاد به این صحنه و اتفاق، نگاه کردیم.»

نقش های مثبت و منفی «مهران»: چطور در همه قالب ها موفق شویم_خبرخوان
ادامه مطلب

 

پایتخت , سریال پایتخت , تلویزیون , صدا و سیما ,

همه کار کردیم آسیبی به خرس داخل نشود

او در ادامه جواب به این سوال پافشاری کرد: «منظورم از یک برداشت این می بود که ما خرس را به شکل طبیعی و واقعی در اصفهان فیلمبرداری کردیم. خرس جسته بزرگتری داشت و کامل ساخت و ساز کردیم و خرس در آن محیط مورد تصویربرداری قرار گرفت که به تعبیری عوامل کار هم در امنیت کارشان را انجام بدهند.

قطعاً بازیگران را در جای فرد دیگر گرفتیم همان کمپر و در جاده مشهد و خرس را در اصفهان؛ این هنر آقای مقدم و خشایار موحدیان، امیر ولی‌خانی مسئول نمود‌های اختصاصی به همراه تیم خودشان و بازیگران ما می بود که این سکانس این‌طوری فیلمبرداری، مونتاژ و در معرض نگاه مخاطبان قرار گرفت. ما خط داستانی حرکت خرس را داشتیم و بازیگران بر پایه آن کار انجام دادند.

تقدیر رهبر انقلاب از ترتیل خوانی خانوادگی شبکه قرآن_خبرخوان
ادامه مطلب

این کار شگفت و غریب با تیمی بسیار انجام شد که من فکر می‌کنم در جریان تولیدات نمایشی ما کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر باشد.»

پایتخت , سریال پایتخت , تلویزیون , صدا و سیما ,

کمپری که از صفر تا صد ساخته شد

قانع در ادامه این او مباحثه به کمپر اشاره کرد که اصلاً از ابتدا به این شکل نبوده است؛ در حالی‌که تعداد بسیاری در فضای‌مجازی برای آن قیمت‌گذاری کردند و این شائبه را نقل کردند بازیگران و عوامل سریال «پایتخت» تصمیم دارند این نوع ماشین‌ها را که محصول یک شرکت خاص است تبلیغ کنند. اما طراح صحنه سریال پرده از یک حقیقت برمی‌دارد.

او به خبرنگار تسنیم او گفت: «برای خود ما هم این گمانه‌زنی‌ها و مطالب در فضای‌مجازی دلنشین می بود. اما این یک اتوبوس شهری می بود از صفر تا صد خودمان آن را ساختیم. حتی برای تحول شاسی اتاق و بدنه رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی از شرکت چینی داشتیم چون ماشین استاندارد چین را داشت. چرا که می‌خواستیم این ماشین که برای فضای شهری تعبیه شده در زمان وجود در جاده و حرکت‌های گوناگون سالم بماند.

رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با مطلب مسعود کیمیایی_خبرخوان
ادامه مطلب

به تعبیر الهام غفوری تهیه‌کننده سریال، هرکدام از این صحنه‌پردازی‌ها یک لوکیشن مهم فیلم است. از کمپر تا خانه نقی معمولی و تعداد بسیاری از قسمت‌ها و جاذبه‌های صحنه‌ای «پایتخت» را می‌توان تبدیل به فیلم کرد.»

پایتخت , سریال پایتخت , تلویزیون , صدا و سیما ,

پرواز یک پراید برای اولین بار

پیمان قانع درمورد پراید پرنده، خاطرنشان کرد: «پراید پرنده اتفاق دلنشین فرد دیگر می بود که کاملاً منحصر به فرد است. کاری که تا به حال انجام نشده و در نوع خودش دلنشین می بود. همچون صحنه خرس که ما طراحی کردیم که صحنه خرس را تیکه به تیکه فیلمبرداری کنیم. اما اتفاق جالبی که رقم خورد خرس آمد غذای روی کانترها را خورد و گشت و گذار کرد و به در دعوا‌ور شد و همه اینها را بدون هیچ برداشتی انجام داد. یعنی در عین حال این صحنه با یک برداشت فیلمبرداری شد. دو سه ساعت فیلمبرداری ما پیش رفت و طوری کمپر در آن قفس طراحی شد که همه‌چیز طبیعی و واقعی باشد.»

پایتخت , سریال پایتخت , تلویزیون , صدا و سیما ,

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article