به گزارش خبرخوان
مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی عودنوازی قشم شامگاه ۲۸ فروردین ماه با وجود عادل پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم، علی جعفرآبادیقائم مقام موسسه شهر کتاب، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم در سالن اجتماعات هتل سورینت جزیره قشم با نزدیک به یک ساعت تاخیر برگزار شد.
سیدعباس سجادی اجرای این مراسم را برعهده داشت.
در ادامه قطعات موسیقی، توسط مرتضی کریمی نوازنده سرشناس عود و گروهی متشکل از شرکتکنندگان این دوره از جشنواره اجراشد.
یکی از اهداف جشنواره عود نوازی اجرای سند موسیقی می بود
سپس عادل پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد ضمن خوشامدگویی به میهمانان و استادان و هنرمندان اظهارداشت: من عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم. در یکسال و نیم قبل سند ملی موسیقی ایران با پشتیبانی اساتید خانه موسیقی و دیگر عزیزان تدوین و تصویب شد و به این علت زمان آن رسیده می بود که این سند اجرایی شود و یکی از اهداف این جشنواره در ساماندهی و راه اندازی و حمایتاز موسیقی، به اجرا درآوردند سند ملی موسیقی ایران می بود تا این سند بالادستی پاس داشته شود.
او گفت: از نظر دیگر در شورای هنر ماموریت داریم نسبت به رونق بخشیدن به عرصه هنر بویژه، موسیقی نواحی کنش داشته باشیم. من تنها عضو اقتصاددان شورای هنر و شورای انقلاب فرهنگی هستم و بدین جهت اقتصاد فرهنگ و اقتصاد هنر از دغدغههای ذهنی ما است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم تصریح کرد: ما در این دو سال توانستیم از طریق این جشنواره در جزیره قشم، در جهت اقتصاد موسیقی، رونق بخشیدن به کارگاههای عود سازی و این چنین حمایتاز توانایی های موسیقی را مورد دقت قرار دهیم.
به حرف های پیغامی قشم در طول تاریخ کانون ارتباطات بین فرهنگی بوده و محل اقتصاد فرهنگهایی از آفریقا، هند و حوزه خلیج فارس بوده است. قشم کانون تمرکز دریا پایه ایران در تاریخ و در آینده خواهد می بود. به این علت با ثبت این ساز در یونسکو از حوزه مدیترانه تا حوزه خلیج فارس و دریای عمان، این ساز به رسمیت شناخته شده و تلاش ما در این جشنواره این می بود این ساز باستانی و تاریخی را زیاد تر معارفه شود.
قشم جاییست که موسیقی از خاک میروید
در ادامه علی جعفر آبادی قائم مقام موسسه شهر کتاب طی سخنانی او گفت: افتخاری است که امروز در جزیره زیبای قشم، در دل خلیج فارس، در جمع شما عاشقان فرهنگ و هنر و دلباختگان موسیقی وجود دارم؛ آن هم در رویدادی که نوای اصیل عود، با طنین فرهنگ کهن جنوب و عطر داستانهای هزار ساله در هم تنیده شده است. قشم، جاییست که انگار در آن موسیقی از خاک میروید و روایت از موج میجوشد.
او همین طور گفت: شهرکتاب، فراتر از یک کتابفروشی، نهادی فرهنگی و میدانی برای او مباحثه، روایت، پیوند و پلی بین قبل و آینده است. ما باور داریم که فرهنگ، نه در سکوت و انزوا، که در حرکت و او مباحثه زنده میماند و حرکت و او گفتوگو، بیگمان با برخاستن صدای جانها و لحن زبانها و ساز و سوز دلها همراه است و در این بین، کتاب و داستان، ستونهای مهم این حرکتاند. فرهنگ هنگامی زنده میماند که بین آدمها راه برود، بنشیند، ساز بزند و قصه بگوید.
قائم مقام موسسه شهر کتاب افزود: امشب که در قشم گرد هم آمدهایم تا از عود بگوییم، از صدای دلانگیزش، از ریشههای مشترکش در تمدنهای حوالی خلیج فارس، میخواهیم به یاد آوریم که این صدا، تنها نوای موسیقی نیست؛ پژواک فرهنگ پویا و اصیل دریاپایه است. فرهنگی که ساحلزاد و در عین حال دریابنیاد و اقیانوسپیما و بیمرز است. فرهنگی که بادبان میکشد و به دورترین نقاط زمین میرسد. ساز عود، همانند خودِ دریاست؛ آرام مینوازد، اما عمقش بیآخر است.
جعفرآبادی تصریح کرد: داستانهایی چون سفرهای سندباد برای قرنها الهامقسمت مردمان این سرزمین بودهاند. این روایتها، بیشتر از آنکه افسانه باشند، راهی برای کشف دنیا و خویشتن بودهاند. در آن سوی جهان نیز، ادبیاتی چون موبیدیک، بخشی از حافظه فرهنگی غرب را شکل داده است. در هر دو سو، آنچه ما را به هم پیوند میدهد، «دریا» و «روایت» است که در کتاب به هم میرسند.
او گفت: در این چنین بستری، ما در شهرکتاب، رسالت خود را رساندن روایتهای اصیل به دورترین نقاط ایران میدانیم؛ از طریق فراهم آوردن کتاب یا راههای شبیه آن. کتاب، همانگونه که کشتیها دریا را درمینوردند، روایتها را از سواحل جنوبی تا کوههای شمالی، از دل کویر تا شهرهای بزرگ میبرد و میپراکند.
عود، تنها یک ساز نیست؛ یک مسیر است
قائم مقام موسسه شهر کتاب با گفتن ایکه در جهان پرهیاهوی امروز، بعضی اوقات یک داستان خوب یا یک نغمه اصیل، از هزار تحلیل و تفسیر و سخنرانی اثرگذارتر است، او گفت: ما در شهرکتاب بر این باوریم که روایت فرهنگ دریاپایه باید شنیده و خوانده شود؛ باید به متن بازگردد، به کتاب و به داستان و به موسیقی و تئاتر و به «حافظهٔ مکتوب جامعه».
جعفرآبادی در آخر او گفت: برگزاری دومین جشنواره ملی عودنوازی در قشم، فرصتی می بود تا با زبان موسیقی، در خدمت همین روایت باشیم. عود، تنها یک ساز نیست؛ یک مسیر است. راهی برای پیوند با ریشهها، برای بازشناسی خود، و برای او گفتوگوی فرهنگی فراتر از مرزها.عود، ساز آمیخته با تاریخ و فرهنگ و روح مردمان خونگرم جنوب است؛ نغمهای که از دل برمیخیزد، نه از نت. احتمالا راز ماندگاریاش همین بیادعایی باشد. دیدیم که چطور قشم، این چهارراه تاریخی و فرهنگی، هنرمندانی را از سراسر سرزمین گرد آورد. صدای عود، پلی شد بین خزر و خلیج فارس، بین قبل و اکنون. و شهرکتاب، با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم، کوشید تا این صدا را به روایت تبدیل کند؛ روایتی که در کتابها، در گفتگوها و در حافظه جمعی مردم بماند. ما بر این باوریم که کتاب، ادامه صدای عود است؛ صدای فرهنگ دریاپایه، هنگامی که در کلمه جاری میشود. از شما سپاسگزارم که شنونده این صدا هستید و همراه ما در این مسیر.باشد که این حرکتهای فرهنگی، بذر آگاهی و امید را در دل این سرزمین بپراکند و نوای فرهنگ، از هر ساحل و بندری، به سراسر ایران و جهان برسد.
سپس بخشی از مستند «قشم بک گراند نیست» ساخته یاسر عرب بخشی در این مراسم پخش شد.
در ادامه این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره ملی عود نوازی قشم به شرح زیر معارفه شدند:
شهراد شیخی در رده سنی الف (زیر ۱۴ سال) تندیس این دوره از جشنواره را دریافت کرد و از اجرای میثم البوعلی عباسی نیز تقدیر به عمل آمد.
در رده سنی ب (۱۵ تا ۱۸ سال) نیزآوا پریشانی برگزیده این قسمت شد و تندیس این جشنواره را دریافت کرد و در قسمت پایانی و رده سنی ج (۱۸ تا ۲۴ سال برگزاری دومین جشنواره عودنوازی ضمن تقدیر از اجرای درخشان امیررضا محمدی، تندیس جشنواره را به محمدعلی سبزواری اراعه کرد.
دربخشی دیگر بیانیه هیات داوران توسط سید عباس سجادی قرائت شد و در آخر اجرای پایانی به هنرنمایی محمد منصور وزیری از هنرمندان پیشکسوت ساز عود تعلق داشت که زیاد مورد استقبال قرار گرفت.
تندیس استاد وزیری را در جزیره قشم نصب کنید
بعد از این اجرا، مرتضی کریمی نوازنده عود و داور این دوره از جشنواره ضمن ادای احترام به نوازنده پیشکسوت این سازبیان داشت: استاد وزیری اسطوره مردم قشم است و خدمات تعداد بسیاری به موسیقی هرمزگان داشته و آلبوم های تعداد بسیاری به وجود اورده است و خود من به شخصه از کودکی با هنرنمایی این هنرمند بزرگ، با ساز عود آشنا شدم و از تکنیک های او منفعت بردم و بی تردید می گویم به لحاظ تکنیک هنرمندی نتوانسته همانند این هنرمند ساز بنوازد. براین مبنا به مسئولان نظر میکنم تندیس این استاد موسیقی را در جزیره قشم ساخته شود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع