به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، جلیل سامان، کارگردانی که زیاد تر با ساخت مجموعههای سریالی «زیرخاکی» و این چنین کارهایی همانند «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» شناخته میشود، نگاهی خاص و تأملبرانگیز به الزام تشکیل فیلمهای مختصر، بهاختصاصی در قالب ۱۰۰ ثانیهای دارد.
او معتقد است: «هر محتوایی در سینما، مدیوم خاص خود را میطلبد. برخی از موضوعات باید در قالب فیلم ۱۰۰ ثانیهای روایت شوند، برخی مناسب ساخت سریالاند، برخی سینمایی می باشند و برخی نیز باید در قالب کلیپ تشکیل شوند. بخشی از این انتخاب به نوع محتوا بستگی دارد و بخشی دیگر به توانایی و ذهنیت فیلمساز که امکان پذیر به سمت ساخت آثار عروسکی، انیمیشن یا دیگر قالبها سوق یابد.»
سامان که به تاریخ معاصر و هویت فرهنگی ایران در آثارش دقت دارد، اضافه میکند: «فیلم ۱۰۰ ثانیهای، با دقت به فضای رسانهای امروز و گسترش ابزارهای دیداری همچون تلفن همراه، امکانی فراهم میکند تا مخاطب در لحظات مختصر و خردهزمانهای روزمره _ همانند زمان انتظار در صف، داخل اتوبوس، تاکسی یا حتی زمان انتظار برای فردی _ بتواند پیامی را دریافت کند.»
از دیدگاه این کارگردان، این قالب نهتنها با مختصات رسانهای زمانه همخوانی دارد، بلکه بستری مناسب برای خلق روایتهایی است که متکی به دیالوگ نیستند:«فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای عموماً بر پایه عکس پیش میروال و اگر هم از دیالوگ منفعت گیری شود، بهتر است مختصر و قابل ترجمه باشند تا تاثییر قابلیت نمایش جهانی اشکار کند. از منظر فنی نیز این قالب از لحاظ حجم دانلود و آپلود مقرونبهصرفهتر و دسترسپذیرتر است.»
از ایده تا اجرا؛ هنگامی نگاه تربیتی تبدیل به جشنواره میشود
سامان قالب فیلم ۱۰۰ ثانیهای را نه فقطً یک بازی رسانهای، بلکه بستری آموزشی و تربیتی برای آیندهسازان سینما میداند:«این قالب فرصتی مناسب برای تمرین و توانایی فیلمسازان جوان و علاقهمند است؛ از کارگردان و بازیگر گرفته تا فیلمبردار، تدوینگر و دیگر عوامل تشکیل. یقیناً این بدین معنی نیست که فیلمسازانی که در این حوزه فعالیت میکنند، الزاماً باید بهسوی ساخت آثار بلند یا سریال بروند. امروزه، این قالب میتواند بهگفتن یک مدیوم جدا گانه، مسیر حرفهای فیلمساز را تا سالها ادامه دهد.»
چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ که امسال به همت سازمان سینمایی سوره برگزار میشود، دقیقاً با همین رویکرد طراحی شده است؛ فراهمکردن بستری برای فیلمسازانی که میخواهند در مختصرترین زمان ممکن، بیشترین اثرگذاری را داشته باشند. این جشنواره محفلی برای وجود فیلمسازان ایرانی و بینالمللی است تا با تکیه بر ایجاز، خلاقیت و مفاهیمی انسانی همچون «ایران گرامی»، «کرامت انسانی» و «فلسطین آزاد»، آثاری ماندگار و الهامقسمت خلق کنند. چهاردهمین دوره این اتفاقات فرهنگی، در اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با وجود هنرمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.
ظرفیتهای بیآخر فیلم صدثانیهای
سامان درمورد موضوعات مناسب برای قالب ۱۰۰ ثانیهای هم میگوید: «این قالب محدودیتی در محتوا ندارد؛ از روایتهای داستانی و مستند گرفته تا انتقال یک سوال یا لحظه انسانی، همه انها در ۱۰۰ ثانیه قابل انتقالاند.»
او این چنین جشنواره فیلم ۱۰۰ را بستری مؤثر برای شناسایی توانایی های تازه میداند: «یکی از مزیتهای جشنواره فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای، امکان کشف و معارفه توانایی های تازه به مدیران و عوامل تشکیل است؛ کارگردان، فیلمبردار، بازیگر و دیگر فعالان حوزه فیلم، میتوانند از این طریق مورد دقت قرار بگیرند و به پروژههای حرفهای راه یابند.»
در آخر، او خطاب به جوانان علاقهمند پیشنهاد میکند: «باید همه اصول حرفهای سینما با دقت کامل مراعات شود؛ از انتخاب بازیگر و فیلمبردار گرفته تا نگارش متن و اجرای دقیق آن. فیلم مختصر زمان مناسبی است برای تأمل و برنامهریزی دقیق همه جزئیات. هنگامی که فیلمساز دچار تشکیل یک سریال است، با محدودیتهای وقتی و اقتصادی برای ضبط مواجه میشود که میتواند فرآیند ساخت را پیچیدهتر کند. در حالی که در فیلم مختصر، بهاختصاصی در قالب ۱۰۰ ثانیه، این امکان وجود دارد که با دقت بیشتری در زمان محدودتری کار کرد.»
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع