به گزارش خبرخوان
حالت مازراتی بد است؛ سال قبل فروش این برند ۵۷ درصد افت یافت و به ۱۱ هزار ۳۰۰ دستگاه رسید. مازراتی سال ۲۰۲۵ هم حالت چندان بهتری ندارد؛ چون فروش برند لوکس ایتالیایی تا مارس در قیاس با سهماه اول ۲۰۲۴، ۴۸ درصد کم شدن کرده است.
تعرفههای تازه دولت ترامپ هم اوضاع را بدتر کردهاند. هیچکدام از مدلهای مازراتی در آمریکا ساخته نمیشوند که همیشه یکی از بزرگترین بازارهای این برند بوده است. اوضاع به قدری وخیم به نظر میرسد که استلانتیس شرکت مشاورهای مککینزی و شرکا را برای برسی این حالت دلواپسکننده، بهاختصاصی در عرصه عواقب تعرفهها، استخدام کرده است. درحالیکه شرکت مادر برند لوکس و پردردسر ایتالیایی هم چنان تصمیم فروش آن را ندارد.
«سانتو فیچیلی»، رئیس تازه مازراتی، به رویترز حرف های است این برند فروشی نیست:
استلانتیس روی ضمانت خود به ایتالیا، کارگرانش و همه برندهای خود ازجمله مازراتی پافشاری میکند. فیچیلی که بر آلفا رومئو نیز نظارت دارد، باوجود اعمال تعرفههای تازه ادعا میکند: «ایالات متحده هم چنان بازاری استراتژیک برای مازراتی باقی میماند.»
این حقیقت که مشتریان ثروتمند خودروهای لوکس علاقه چندانی به مدلهای برقی ندارند، هم کمکی به این نوشته نمیکند. مازراتی از هراس این که فردی MC20 برقی را نخرد، تشکیل آن را لغو کرده است:
«مطالعات بازار در قسمت خودروهای سوپراسپرت، بهاختصاصی مشتریان MC20، نشان داده آنها علاقه بسیاری به رانندگی با موتورهای درونسوز قوی همانند مازراتی نتونو V-6 دارند که از فناوریهای فرمول ۱ منفعت میبرند اما حداقل در آینده نزدیک آماده پذیرفتن خودروهای برقی نیستند. تصمیم گرفتهایم پروژه MC20 برقی را بهعلت توجیه تجاری نداشتن متوقف کنیم.»
«کارلوس تاوارس»، مدیرعامل اسبق استلانتیس، پیش از استعفای ناگهانی در اواخر ۲۰۲۴ او گفت مشکلات مازراتی ربطی به خودروها ندارد. او در عوض، بازاریابی ضعیف و عدم موضعگیری شفاف را تقصیر کار دانست:
«برند مازراتی فقط مربوط به خودروهای اسپرت نیست، بلکه درمورد گرن توریسمو، کیفیت زندگی و فناوریهای پیشرفته است.»
پیش از این یکی از مقامات استلانتیس حرف های می بود گزینه فروش برند مازراتی هم چنان روی میز است. سال قبل، «ناتالی نایت»، مدیر ارشد مالی زمان این شرکت، او گفت: «امکان پذیر در آینده جستوجو خانه بهتری برای مازراتی باشیم.»
استلانتیس فوراً این اظهارات را تکذیب کرد و طی بیانیهای خبرداد این برند مستقر در مودنا فروخته نخواهد شد.
به نظر میرسد استلانتیس هم چنان روی نگه داری مزراتی اصرار دارد. فیچیلی با رد گمان ادغام مازراتی با آلفارومئو گفت اگرچه آلفارومئو «پریمیوم» است، مازراتی «لوکس» محسوب میشود. یقیناً او گمان همکاری نزدیکتر بین ۲ برند را بدون اشاره به جزئیات قبول کرد. درحالیکه اراعه مدلهای یکی از برندها با نشان برند دیگر زیاد دور از انتظار به نظر میرسد اما گمان به اشتراکگذاری قطعات بین آنها برای افت هزینهها وجود دارد.

استلانتیس ضمانت سال ۲۰۲۱ خود برای نگه داری هر ۱۴ برند به زمان حداقل ۱۰ سال را تکرار کرده که شامل آبارث، دی اس اتوموبیلز، لانچیا، کرایسلر و بقیه میشود. همزمان این گروه در حال نهاییکردن گزینه مدیرعاملی خود برای جایگزینی تاوارس است. انتظار میرود این خبر نیمه اول سال جاری میلادی انتشار شود.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار