به گزارش خبرخوان
معاون اول رئیس جمهور با گفتن این که به جستوجو جمع معنوی و همافزایی از تلاش همه اساتید و مطرحهای علمی هستیم، او گفت: برای حل مشکلات سرزمین به یک سازوکار موثر و اشکار با پشتیبانی همه دانشگاهیان نیاز داریم تا در روندی شفاف، روان و با اشکار بودن مسئولیتها امور را به جلو ببریم که در این مسیر صورت قضیه و تبیین آن به مسئولیت دانشگاهیان است که چطور با حاکمیت و دولت تعامل و همکاری داشته باشند.
عارف در ادامه گفت: در همه نهادهای تصمیمسازی و تصمیمگیریها نخبگان حضوری مورد قیمت و نقشی موثر دارند و مدام در اراعه راهکارها پیش قدم بودند و میخواهیم این مسیر اشکار و موثر به طور یکپارچه جستوجو کنیم.
معاون اول رئیس جمهور او گفت: اسناد بالادستی بسیاری در سرزمین همانند سند چشمانداز وجود دارد که مطابق این سند قرار می بود در ۱۴۰۴ به اهداف اشکار شده برسیم و جایگاه برتر و تاثیرگذاردر علم و فناوری، اقتصادی و دیگر جایگاهها با رشد اقتصادی ۸ درصدی داشته باشیم که امروز از این اهداف تعیین شده عقب هستیم و باید صدمهشناسی شود که چه اقداماتی اتخاذ شود تا به این اهداف در سالهای آینده برسیم.
عارف با گفتن این که فراتر از اسناد بالادستی اجرای بیانیه قدم دوم انقلاب است، فرمود: بیانیه قدم دوم انقلاب مسیر آینده سرزمین را اشکار میکند که اگر بگوییم همه این اهداف با دانشگاهها مرتبط است اغراق نبوده چرا که بخشی از آن با صراحت به جامعه دانشگاهی برمیگردد و در دیگر اهداف نیز دانشگاهها در برتری می باشند که با اجرایی شدن بیانیه قدم دوم انقلاب معتقدیم دیگر اسناد نیز اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به شاخصهای مقداری همانند رشد ۸ درصدی و مهار تورم در برنامه هفتم پیشرفت اصرار کرد: باید دید با چه سازوکاری میتوانیم این اهداف را محقق کنیم که اغاز اجرای برنامه هفتم با اغاز به کار دولت چهاردهم و حتی مجلس شورای اسلامی همزمان شده و این مزیتی است که باید دید چه عمل های و سازوکارهای اتخاذ کنیم تا برنامه پیشرفت اجرایی شود.
او همین طور گفت: تا این مدت یک تحلیل روشن و دقیق از برنامه ششم گسترش نداریم چراکه در شاخصهای پیشبینی شده در برنامه ششم موفق نبودیم و باید صدمه شناسی شود تا در مسیر اجرای برنامه هفتم گسترش این اشتباهات تکرار نشود و در برخی موارد با تحول یک دولت و وزیر اجرای همه برنامهها به علت این تغییرات متوقف میشود و به همین علت کارکرد همه برنامههای گسترش در طول چند دهه قبل پایین بوده است که باید این نگاه اصلاح شود و مجریان آمادگی و نیاز دارند تا دانشگاهیان در اجرای برنامه هفتم پیشرفت به دولت پشتیبانی کنند.
عارف با اصرار بر این که در هر عرصهای که موفق بودیم نقش، محوریت، رهبری، همراهی و همکاری دانشگاهها دیده میشود، او گفت: باید این ظرفیت در دولت وجود داشته باشد تا از رهنمودهای دانشگاهیان منفعت گیری کنیم اما این رهنمودها کاربردی باشد و در حد مقالات نماند و با دقت به منبع های، محدودیتها و شرایط راهکارهای عملیاتی به دولت اراعه شود.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به اهمیت الگوسازی برای جوانان تصریح کرد: اگر جوانان و نوجوانان الگویی داشته باشند بهتر کار میکنند که یک علت انتخاب استاد نمونه نیز همین قضیه است که ۱۵سال بعد از انقلاب فرهنگی خلاء الگو در آموزش عالی دیده شد که اولین مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه سرزمین در دانشگاه پرورش مدرس انجام شد.
عارف تصریح کرد: در مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد دانشجویانی که اساتید خود را به گفتن الگو قرار دادند و در معرض رفتارهای پرخطر اجتماعی بودند، ۲۵ درصد صدمهپذیری کمتری داشتهاند و این چنین تاثییر مستقیم منش استاد بر سلامت روانی جوانان به وضوح در این مطالعه آمده است که این مشخص می کند استاد پاسدار اسایش اجتماعی و حافظ سلامت فرهنگی جامعه است.
وی خاطرنشان کرد: همه ما در دوران تحصیلی الگو و خاطراتی داریم که انسان با آن زندگی میکند و امروز با انتخاب اعضای هیأت علمی نمونه بار سنگینی بر دوش اساتید است که در هیچ طبقهای اجتماعی به این صورت این چنین مسئولیتهایی را نمیبینیم چرا که اساتید شکلدهنده شخصیت دانشجو می باشند.
او گفت: باور داریم استاد میتواند مسیر و سرنوشت یک دانشجو را تحول دهد و این دانشجو نیز میتواند مسیر جامعه را دچار تحول کند در نتیجه یک جمله استاد به تحول در جامعه منجر میشود که این چنین جایگاهی در احادیث و دین مبین اسلام نیز برای معلم و اساتید تعیین شده است به این علت نقش استاد تنها آموزش و کلاس درس نیست بلکه به طورهای گوناگون در باز طراحی لایه مهم فرهنگ عمومی همانند فرهنگ ضمانت، نقد، انصاف و گفتگو و جستجوگری علمی موثر است.
عارف فرمود: یک استاد منظم علتمیشود که دانشجو در کلاسهای درس به طور منظم و دقیق وجود داشته باشد که باید الگوهای علمی را به جامعه معارفه کنیم چرا که جوانان ما به این مهم نیاز دارند و اگر این الگوها گرفته شود در نتیجه دانشجو و جوان دچار سردرگمی میشود و امروز مسئولیت مهم استاد تنها آموزش نیست.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اتفاق مهاجرت در بین دانشحویان او گفت: یک پروسه طویل و گزینش علمی برای انتخاب اساتید دانشگاه مبنی بر توانمندیهای علمی و شخصیتی برای نحوه برخورد با جوانان در سرزمین وجود دارد که این نشانگر جایگاه و نقش اساتید است که از این نقش مهم غفلت کردیم و منزلت استاد و ترقی جایگاه آنان برای دولت حائز اهمیت اساسی است.
عارف خاطرنشان کرد: در انتخاب اساتید نمونه ابتدا عمل فرهنگی و اجتماعی دیده میشود و سپس جایگاه علمی مورد نظر است که یک مسئولیت سنگینی را اساتید نمونه پذیرفتهاند که امروز آنان با روزهای قبل متفاوت است و بیشتر از قبل زیر ذره بین جوانان منتقد می باشند.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه پیشنهاداتی برای ترقی حالت علمی و جامعه دانشگاهی سرزمین از جمله برسی ۳۲ دوره قبل انتخاب اعضای هیئتعلمی نمونه کشوری، تخصیص سهمیه برای دانشیاران و استاد یاران در مراسم انتخاب اعضای هیئت علمی نمونه کشوری، نگه داری مرجعیت اساتید و تدوین نظام ملی مرجعیت استاد برای پیشرفت و تعالی سرزمین، وجود جدیتر اساتید در مسائل اجتماعی و فرهنگی و دقت به دیپلماسی علم و فناوری با دقت به دست برتر ایران در فناوریها در منطقه نقل کرد.
او همین طور گفت: راهبرد سیاست خارجی دولت چهاردهم گسترش همکاری با منطقه است و در این مسیر اوراسیا به علت یک علقه طبیعی و نانوشته به گفتن برتری مهم منطقهای محسوب میشود که استانهای مرزی باید برای گسترش همکاری علمی با کشورهای همسایه در قالب دیپلماسی علمی و فناوری در کنار دیپلماسی سیاسی و اقتصادی تلاش کنند.
معاون اول رئیس جمهور این چنین از وزارت علوم خواست کارکرد چهار دهه قبل بازنگری در جایگاه دانشگاهها و وزارت علوم صورت گیرد.
عارف خاطرنشان کرد: از دانشگاه انتظار داریم در همه قسمتها به دولت پشتیبانی کنند و ترقی جایگاه و منزلت اساتید و دانشگاهها راهبرد دولت چهاردهم است نباید در این مسیر تنها به گفتن یک نهاد دولتی برداشت شوند که هزینههای دانشگاهها از طریق دولت تامین میشود و آیا این چنین دیدگاهی میتواند ما را به جایگاه واقعی منطقهای سرزمین رساند؟
وی اصرار کرد: باید ساز و کاری اندیشیده شود که رابطه حاکمیت و دانشگاه چطور باشد و فکر این است که دانشگاه به گفتن نهادی از جمهوری اسلامی ایران است و قاعدتاً وابستگی اداری با وزارت علوم و دولت دارد اما تا چه مقدار میتواند در انتخاب رئیس دانشگاه و حتی مدیر گروه دخالت داشته باشد که انتظار داریم دانشگاهها به دولت پشتیبانی کنند و پیشنهادات روشن با دقت به سیاستهای کلی اراعه کنند.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به اهمیت حل مشکلات معیشتی و مسکن اساتید دانشگاه تصریح کرد: بودجه دولتی کفاف ارتقاء حقوق و مزایا در شأن اساتید دانشگاهی را نمیدهد که یقیناً منبع های بسیاری در سرزمین وجود دارد اما چگونگی منفعت گیری از این منبع های روشن نشده است که دانشگاهها باید برای حل مشکلات معیشتی و مسکن اساتید پیشنهادات خود را برای منفعتگیری از این منبع های نقل کنند تا در تامین حداقلها دغدغه برای اساتید وجود نداشته باشد چرا که نگه داری منزلت دانشگاهها دغدغه کل نظام ایران است.
عارف در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای دانشگاهی و روح بلند استاد مطهری، روز معلم را به همه معلمان گرامی سراسر سرزمین که همه افتخارها و دستاوردهای سرزمین مرهون تلاش آنان است تبریک او گفت و از کوششهای برگزارکنندگان این اتفاقات بزرگ سپاس کرد.
معاون اول رئیس جمهور با سپاس اختصاصی از همه کوششهای اساتید و دانشجویان در طول ۴ دهه قبل در ادامه گفت: حالت دانشگاهها در سالهای سپس از انقلاب از نظر مقداری و کیفی به طوری می بود که ادامه آن روال نمیتوانست شعارهای انقلاب و راهبردهای نظام را پاسخگو باشد که در سال ۵۸، ۱۷۵ هزار دانشجو در موسسات تحصیلی مشغول به تحصیل بودند که این موسسات حداقل کیفیتهای ملزوم را نداشتند و ۱۰۰ موسسه در یکدیگر ادغام شد و در قالب چند مجتمع دانشگاهی آمد که بعدها به دانشگاههای بزرگ با کیفیت تبدیل شدند.
عارف او گفت: امروز باور داریم همه دستاوردها، روال گسترش و خود اتکایی و خودکفایی سرزمین مرهون کوششهای دانشگاهیان است و باوجود مشکلات و مسائل که در یک فضای رقابتی بودند، برخی اساتید نظر دریافت حقوق چند ده برابری از دیگر کشورها داشتند اما انتخاب کردند که در سرزمین بمانند و مایه عزت نظام و سرزمین شدند و اگر امروز در صحنههای رقابت علمی عرض اندام میکنیم مرهون مجاهدتهای همه جوانان نخبه است که دل در گرو پیشرفت سرزمین دارند و در راس آن دانشگاهها می باشند.
وی پافشاری کرد: شهادت میدهم که دانشگاهها علی رغم کمبودها کمتر از حالت معیشتی گله داشتند اگرچه حل مشکلات معیشتی آنان ماموریت حاکمیت است اما اگر گلهای نیز وجود داشت برای کمبودها برای تلاش زیاد تر می بود که با همه این مسائل امروز دست برتر را در منطقه داریم و در تعداد بسیاری از قسمتهای علمی و فناوری جایگاه تاثیرگذار در جهان میتوانیم داشته باشیم.
این چنین عارف در این مراسم از ۳۰ تن از اعضای هیئت علمی نمونه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی سرزمین با اهدای لوح تقدیر سپاس کرد.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع