به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما و اعضای شورای معاونان این سازمان، در دیداری با علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونان و مدیران وزارت آموزش و پرورش، درمورد تحکیم تعامل و همکاریهای مشترک بین دو سازمان او گفت و گو و تبادل نظر کردند. در این دیدار، رئیس رسانه ملی بر اهمیت تحکیم ربط بین صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش پافشاری کرد.
در این نشست، وزیر آموزش و پرورش بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پافشاری داشت و از «مدرسه تلویزیونی ایران» که در دوران بحران کرونا به اجرا درآمد، بهگفتن مثالای موفق یاد کرد. وی خواستار تداوم این نوع همکاریها و اغاز فصل جدیدی از تعامل بین وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی شد. این چنین کاظمی بر لزوم راهاندازی «شبکه ملی آموزش و پرورش» بهگفتن یکی از خواستههای رهبر معظم انقلاب پافشاری کرد.
مسئلهای که علیرضا پارسانیا مدیر تازه شبکه آموزش هم در او مباحثه با خبرنگار تسنیم به آن اشاره کرد. وی اظهار داشت: «شبکه آموزش باید معین وزارت آموزش و پرورش در تحقق اهداف تربیتی، آموزشی و پرورشی باشد. ما در حال طراحی عملیاتی برای این مهم هستیم و با قاطعیت اظهار میکنم که در این دوره، تعامل آموزش و پرورش و شبکه آموزش بهصورت جدی تحکیم خواهد شد.»
پارسانیا افزود: «ما به جستوجو اراعه برنامههای اختصاصی در حوزه تواناییآموزی برای کودکان و نوجوانان، به اختصاصی در عرصه درسهای مدرسهای هستیم. علاوه بر این، برای معلمان و والدین نیز برنامههایی برای پشتیبانی به پرورش فرزندان طراحی می کنیم.»
در این راستا، نکاتی الزامی برای مدیر تازه شبکه آموزش وجود دارد که میتواند به بهبود کارکرد این شبکه در راستای اهداف آموزشی سرزمین پشتیبانی کند. اولین مسئله این است که با دقت به ازمایش ها پارسانیا در حوزه آموزش و پرورش، او باید برنامههایی برای ترقی تواناییآموزی و دانشافزایی کودکان، نوجوانان و حتی داوطلبان کنکور فراهم کند. دیگر نیازی به تلویزیونی که تبلیغکننده کلاسهای گرانقیمت کنکور باشد، نیست؛ بلکه باید تلویزیونی دغدغهمند تشکیل شود که از طریق منفعت گیری از اساتید اختصاصی، تکنیکهای تستزنی کنکور را در قالب برنامههای علمی و تخصصی به داوطلبان اراعه دهد.
این رویکرد میتواند شبیه با برنامه «مدرسه کنکور» باشد که پیشتر در تلویزیون اجرا میشد، اما باید بهصورت حرفهایتر، علمیتر و اصولیتر پیش رود. حتی در رابطه «مدرسه تلویزیونی»، این برنامهها میتوانند از شکل و شمایل ابتدایی خود دور شده و به سمت برنامههای تخصصیتر و کارآمدتری حرکت کنند.
یکی دیگر از موارد مهمی که پارسانیا باید به آن دقت کند، تخصصیتر کردن شبکه آموزش است. این شبکه باید از حالت عمومیتر که در مناسبتها برنامههای سرگرمکننده و سریالهای معمولی پخش میکند، خارج شده و به سمت اراعه برنامههای تخصصی در عرصههای گوناگون آموزشی حرکت کند. شبکه آموزش باید واقعا به گفتن یک مرجع برای تواناییآموزی و دانشافزایی در همه سطوح آموزشی شناخته شود و نه فقطً به فکر سرگرمی باشد.
این چنین یکی از مسائلی که مدیر تازه شبکه آموزش میتواند به آن دقت اختصاصیای داشته باشد، جلوگیری از پخش آگهیهای زیان اور آموزشی و علمی است. این آگهیها که زیاد تر به «کاسبی آموزشی» شهرت دارند، باید از شبکه آموزش حذف شوند تا عدل آموزشی در این شبکه برقرار شود. جلوگیری از این چنین تبلیغاتی میتواند به ترقی کیفیت محتوای آموزشی و جلوگیری از سوءاستفادههای اقتصادی در این حوزه پشتیبانی کند.
در نهایت، آنطور که از سخن بگوییدهای مدیر تازه شبکه آموزش برمیآید، تمرکز مهم این شبکه باید بر آموزش واقعی، کارآمد و تخصصی باشد. پارسانیا میتواند با مدیریت دقیق و علمی، شبکه آموزش را به یکی از منبع های مهم و موثر در ترقی سطح آموزشی سرزمین تبدیل کند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع