مناظره بر سر چهره ها در تلویزیون؛ بازگشتی کامل یا نیم بند؟_خبرخوان

علی باقری
6 Min Read


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، در مناظره‌ای  پرچالش در برنامه‌ «جام‌جم»، سیدمحمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم، و اکبر نبوی، منتقد و پژوهشگر رسانه، به واکاوی رابطه تلویزیون با چهره‌ها، وجود مردم در قاب رسانه ملی، و مفهوم «تحول در صداوسیما» پرداختند. این در حالی است که معاون سیما در او گفت‌وگوی تازه خود به برگشت مهران مدیری و ساخت برنامه‌ای توسط ایرج طهماسب اشاره کرده است.

از تهمت به بی‌توجهی تا دفاع از سند تحول

اکبر نبوی با نگاهی انتقادی، در ابتدای سخنان خود پافشاری کرد که صداوسیما به‌رغم ادعای «رسانه ملی بودن»، تا این مدت نتوانسته تنوع آرا و سلایق جامعه را به‌درستی در آنتن بازتاب دهد. به باور او، رسانه ملی در مناسبت‌هایی همانند انتخابات، ۲۲ بهمن و روز قدس، دوربین خود را به سوی مردم می‌چرخاند، اما در دیگر ایام سال، آنان را به رسمیت نمی‌شناسد.

رادیو مقاومت از فردا کار خود را آغاز می کند
ادامه مطلب

او با اشاره به کم‌رنگ بودن وجود اقشار گوناگون اجتماعی همانند معلمان، کشاورزان، پرستاران و کارگران در تولیدات نمایشی و غیرداستانی تلویزیون، این سیاست را نوعی حذف اکثریت خاموش جامعه تعبیر کرد: «تلویزیون اکثریتی از جامعه با سلایق متنوع را فراموش کرده است.»

در جواب، خوشرو با دفاع از سیاست‌های دوره تازه سازمان صداوسیما، پافشاری کرد که سند تحول سازمان نه‌تنها سلبریتی‌ستیز نیست، بلکه به منفعت گیری هوشمندانه از هنرمندان پافشاری دارد: «این هنرمندان از آسمان نیامده‌اند؛ در همین رسانه رشد کرده‌اند و امروز به قاب تلویزیون بازمی‌گردند.»

توضیحات «سیما فیلم» درمورد پخش «سرزمین مادری»
ادامه مطلب

او ضمن اشاره به مثالهایی چون فرزاد حسنی، گلزار، سیدجواد رضویان و مهران غفوریان او گفت که تعداد بسیاری از چهره‌ها هم‌اکنون در حال فعالیت یا پیش‌تشکیل با صداوسیما می باشند؛ حتی اگر برخی نام‌شان رسانه‌ای نشود.

عکس العمل به برگشت چهره‌ها؛ بازگشتی کامل یا نیم‌بند؟

نبوی اما این ادعاها را با دیده تردید نگریست. او برگشت برخی مجریان همانند فرزاد حسنی را «نیم‌بند» توصیف کرد و او گفت: «فرزاد حسنی آمده، اما جان و دل و روحش نه. جسمش اینجاست اما جای او اینجا نیست. او مجری او گفت‌وگوی اجتماعی است، نه فقطً مجری مسابقه.»

او اضافه کرد که تعداد بسیاری از محدودیت‌ها و ممیزی‌ها، نه در راستای منافع ملی بلکه حاصل سلیقه‌های فردی و جناحی‌اند؛ موضوعی که خوشرو آن را رد نکرد اما پافشاری کرد که ممیزی اتفاق‌ای جهانی است و در همه نظام‌های رسانه‌ای اعمال می‌شود: «خط قرمزها در چارچوب نگه داری منافع ملی تعریف شده‌اند، اما ما به سمت تشکیل خط سبز هم رفته‌ایم تا تولیدات ایجابی شکل بگیرد.»

برپایی پویش «حزب الله زنده است» در رادیو_خبرخوان
ادامه مطلب

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

آشتی با چهره‌ها؛ یا تدبیر مدیریتی؟

نوشته مهم در این مناظره، سیاست سازمان در تعامل با هنرمندان و چهره‌های شاخص می بود. بعد از سخنان معاون سیما مبنی بر این که درهای رسانه ملی به روی چهره‌ها باز است و نام‌هایی همانند مهران مدیری و ایرج طهماسب بار دیگر به تلویزیون نزدیک شده‌اند، این سوال نقل شد که آیا تلویزیون از مواضع قبل عقب‌نشینی کرده یا هم چنان خط قرمزهای نانوشته پابرجاست؟

خوشرو با رد این فرضیه، او گفت: «هنرمندانی که امروز در حال کارند، تعداد بسیاری‌شان با صداوسیما قطع همکاری کرده بودند، اما اکنون برگشته‌اند. برخی منتقدان فضای نادرستی را شکل خواهند داد که گویی رسانه ملی خصومتی با هنرمندان دارد.»

او به برنامه‌هایی نظیر نون‌خ، زیرخاکی، هزار و یک شب، محفل و پانتولیگ اشاره کرد که به زعم او، با اقبال مردمی بالا و وجود چهره‌های شاخص، نشان‌دهنده تحول واقعی می باشند.

اسماعیلی: اصحاب هنر و رسانه پشتیبان مردم مظلوم غزه هستند / بخش پویانمایی به ساختار اضافه می شود
ادامه مطلب

تحول یا روایت رسمی؟

نبوی اما تحول مورد ادعای مدیران را ناکافی دانست و او گفت: «اگر تلویزیون آن‌طور که شما می‌گویید با مردم پیوند دارد، بعد چرا از چند منتقد همانند من دلواپس هستید؟ این عکس العمل‌ها مشخص می کند خودتان هم به بخشی از عملکردتان یقین نیستید.»

او با گفتن این که نگاه ضدسلبریتی برخی مدیران جاری صداوسیما در مواضع قبل‌شان مشهود بوده، او گفت: «این ذهنیت علتبی‌اعتمادی بخشی از هنرمندان به رسانه ملی شده؛ حتی اگر اکنون به ظاهر فضا بازتر شده باشد.»

سخن پایانی؛ تلویزیون و مردم

این مناظره، بیشتر از آنکه دعوای دو چهره رسانه‌ای باشد، بازتاب یک نگرانی عمومی درمورد نقش رسانه ملی در بازنمایی مردم، او گفت‌وگوی اجتماعی و تعامل با هنرمندان است. اگرچه آمارهایی همانند «۷۴ درصد مخاطب برای سریال پایتخت» یا «آزادسازی ۱۲۵۴ زندانی در پویش ماه رمضان» نشان‌دهنده تأثیر بالای تلویزیون است، اما این حقیقت نیز وجود دارد که قسمت‌هایی از جامعه تا این مدت حس وجود کامل در قاب رسانه ندارند.

«زمان سحر» با پلاتوی نقره خانم حامد عسکری و پویش همسفره_خبرخوان
ادامه مطلب

در شرایطی که رقابت با پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی روز به روز فشرده‌تر می‌شود، پیروزی رسانه ملی نه فقطً در تعداد مخاطب، بلکه در اعتمادسازی و به رسمیت شناختن تنوع جامعه خواهد می بود.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article