به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ زهرا قربانی: یکی از آفتهای جدی سیستم مدیریتی سرزمین، تمرکزگرایی بیشتر از حد و بخشینگری دستگاهها است که علتشده زیاد تر تصمیمگیریها در مرکز انجام شود و استانداران اختیار کافی برای اجرای سریع و جدا گانه امور نداشته باشند؛ این حالت تبدیل تأخیر، ناکارآمدی و کندی پیشرفت پروژهها شده و این چنین نگه داری اختیارات محدود توسط دستگاهها، هماهنگی بینبخشی را دشوار کرده و زمانهای گسترشای در استانها به اختصاصی مناطق محروم را محدود کرده است؛ به این علت، تصمیم به افزایش اختیارات استانداران و تفویض اختیارات وزارتخانهها به استانها گرفته شد تا فرآیند تصمیمگیری تسهیل، شدت اجرای امور افزایش و عدل منطقهای و گسترش متوازن تحقق یابد.
رهبر انقلاب: باید به استانداران اختیار داده شود که بتوانند در خصوص مسائل تصمیمگیری و عمل کنند
هفتم خردادماه می بود که رهبر انقلاب در دیدار با استانداران بر لزوم افزایش اختیار استانداران پافشاری کردند و انها گفتند: استاندار مسئول همه امور استان همچون تشکیل، محیط زیست، خدمات شهری، بازارچههای مرزی و دیپلماسی استانی است؛ یقیناً با وجود پافشاری بر این اصل در دولتهای گوناگون، رؤسای جمهور به علت مخالفت برخی وزرا نتوانستند آن را به طور کامل حاکم کنند، اما باید به استانداران اختیار داده شود تا آنها بتوانند در خصوص مسائل، تصمیمگیری و عمل کنند.
بدون افزایش اختیارات استانها، گسترش متوازن محقق نمیشود.
در این عرصه، منصور بیجار، استاندار سیستان و بلوچستان، به برنا او گفت: تمرکز تصمیمگیری در پایتخت، ساختار اداری را بهشدت حجیم و بی فایده کرده است؛ به طوری که مردم برای گرفتن یک تصمیم ساده باید از شهرستان به مرکز استان و از آنجا به پایتخت مراجعه کنند. طبیعی است که این فرآیند هم پرهزینه و هم زمانبر است.
وی تصریح کرد: تنها راهکار واقعی برای افت این بروکراسی سنگین، واگذاری اختیارات از مرکز به استانها و از استانها به شهرستانها است. این نوشته نباید محدود به استانداران باشد، بلکه باید مدیران وزارتخانهها در استانها نیز اختیار ملزوم را داشته باشند تا بتوانند سریع، مؤثر و پاسخگو عمل کنند.
پزشکیان: تفویض اختیارات به استانداران با تعامل و همکاری پیش برود
نوشته افزایش اختیارات استانداران از ابتدای دولت چهاردهم مورد دقت اختصاصی دولتمردان بوده است، به طوری که رئیسجمهور در جلسات گوناگون چندین دفعه بر این قضیه پافشاری داشته است. به گفتن نمونه، مسعود پزشکیان در «نشست استانداران سراسر سرزمین» که اواخر سال قبل برگزار شد، او گفت: در نوشته تفویض اختیارات، کار به شکل دستوری آنچنان که باید پیش نمیرود، بلکه باید با تعامل، رسیدن به فهمیدن مشترک و همراهی و همکاری همه سیستم جلب شود. تلاش ما بر این است که با اشکار کردن چارچوب اهداف مورد نظر، اختیارات ملزوم احصاء شده و راه حلهای منفعت گیری از این اختیارات برای رسیدن به اهداف نیز نهایی و ابلاغ شود.
دبیری: آییننامه اجرایی افزایش اختیارات استانداران تدوین میشود
در همین جهت، شهرام دبیری، معاون پارلمانی اسبق رئیسجمهور در او مباحثه با برنا با اشاره به خواستهای متعدد نمایندگان مجلس برای افزایش اختیارات استانداران، از تدوین آییننامه اجرایی افزایش اختیارات استانداران خبر داد و او گفت که این خواستها به دولت منتقل شده و در حال بازدید است. رئیسجمهور شخصاً دستور پیگیری این نوشته را داده و جلسات مرتبط با آن در حال برگزاری است.
او گفت: مقصد از این عمل، بهبود مدیریت اجرایی در سطح استانها و افزایش کارآمدی تصمیمگیریهای محلی است. در همین چارچوب، تدوین یک آییننامه جامع برای تنظیم مقررات مربوط به این افزایش اختیارات در دستور کار قرار دارد. این اصلاحات بهاختصاصی در استانهای مرزی که نیاز به مدیریت منعطفتر و چابکتری دارند، میتواند تأثیر بسزایی داشته باشد.
حمایترئیس مجلس از افزایش اختیارات استانداران
در پی این نوشته، رئیس مجلس شورای اسلامی سال قبل با پافشاری بر این که باید از تمرکزگرایی پرهیز کرد، او گفت: باید اجازه دهیم با مدیریت برنامه، استانها استقلال در تصمیمگیری داشته باشند و اختیارات به طور ذاتی به آنها تفویض شود.
او گفت: نمیشود از تهران نشست و برای همه موضوعات تصمیم گرفت. همه باید از پایینترین سطح نامه بنویسند، یکی بگوید نه و یکی بگوید بله تا سال همه شود.
افزایش اختیارات استانداران عرصهساز منفعتگیری حداکثری از ظرفیتهای استانها است
در این عرصه، سیدمحمدرضا موالیزاده، استاندار خوزستان، با اشاره به تدوین آییننامه افزایش اختیارات استانداران به برنا او گفت: این آییننامه میتواند نقش قابل توجهی در تحقق عدل منطقهای و پیشبرد برنامههای گسترشای استانها داشته باشد.
او گفت: افزایش اختیارات استانداران، شدت انجام امور اجرایی را بالا میبرد و علتمیشود ظرفیتها و توانمندیهای استانها بهتر شناسایی و به کار گرفته شوند.
استاندار خوزستان این چنین فرمود: با واگذاری بخشی از اختیارات به استانها، فرآیند تصمیمگیری تسهیل شده و نیروهای بومی در مسیر اجرای برنامهها با شتاب و کارآمدی بیشتری به فعالیت خواهند پرداخت.
افزایش اختیارات استانداران با چاشنی تحکیم گسترش استانی با نگه داری نظارت مرکزی
نوشته افزایش اختیارات استانداران خالی از انتقاد نبوده و مخالفان و منتقدانی دارد. برخی اعتقاد دارند که افزایش اختیارات استانداران مصداق فدرالیسم است؛ در حالی که اگر نسبت به این نوشته دقت بیشتری شود، درمییابیم که این قضیه نه تنها مصداق فدرالیسم نیست بلکه جهت تحکیم و گسترش دیگر استانها و منفعت گیری هرچه زیاد تر از ظرفیتهای مادی و انسانی شهرهای غیر از پایتخت خواهد شد. با دقت به مسائل ذکر شده، پی میبریم که ایران فقط تهران نیست و ملزوم و الزامی است که به دیگر استانها مشابه با ظرفیتهای هر منطقه دقت شود.
افزایش اختیارات استانداران میتواند در تحقق عدل منطقهای و گسترش متوازن نقش مهمی ایفا کند، چرا که استانداران به گفتن نمایندگان عالی دولت در استانها، شناخت عمیقتری از نیازها، ظرفیتها و مشکلات خاص مناطق خود دارند. این شناخت محلی علتمیشود تصمیمات اتخاذ شده مشابه با حقیقتهای هر استان باشد و برنامههای گسترشای با مقصد از بین بردن محرومیتها و شکافهای منطقهای به شکل مؤثرتری اجرا شوند.
یقیناً این مسئله نباید دور از چشم بماند که تنها تفویض اختیارات استانداران کافی نیست و باید از پایتخت نظارت صحیح و مستمر بر کارکرد آنها صورت گیرد تا ناظر سوءاستفاده، تبعیض یا عدم تحقق اهداف مورد نظر نباشیم و اصلاح ساختار مدیریتی سرزمین به طور شفاف و مؤثر پیش رود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع