بحران نویسندگی در تلویزیون و نمایش خانگی؛ هنگامی فیلمنامه نیست_خبرخوان

علی باقری
5 Min Read


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، در سال‌های تازه، یکی از آشکارترین ضعف‌های سریال‌های ایرانی، چه در قاب تلویزیون و چه در بستر شبکه نمایش خانگی، نبوده است فیلمنامه‌ای قوی و ساختارمند است. این فقدان نه‌تنها کیفیت آثار نمایشی را افت داده، بلکه نشان داده است که بدون ستون فقرات محکم یک داستان، بزرگ‌ترین بازیگران و پرخرج‌ترین تولیدات نیز نمی توانند مخاطب را جذب کنند.

در غیاب نویسنده، بازیگر هم تنهاست

در ساختار تولیدات سریال‌های شبکه نمایش خانگی، چندین دفعه گزارش شده که تا ۷۵ درصد بودجه به بازیگران تعلق می‌یابد و سهم نویسنده و تیم فیلمنامه‌نویسی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد. این چنین نگاهی به تشکیل، نویسنده را از جایگاه محوری خود خارج کرده و به حاشیه رانده است. در حالی که سریال‌های موفقی چون صاحبدلان، که به قلم علیرضا طالب‌زاده نوشته شده می بود، مثالهایی از دقت به قلم و ساختار درام بودند، امروزه زیاد تر تولیدات فقطً بر چهره‌ها و هزینه‌ها تکیه دارند.

هیچ اثری در نمایش خانگی بدون مجوز از ساترا انتشار نمی بشود
ادامه مطلب

قطعه‌ای از «ناریا»؛ تلنگری به مخاطب و رسانه

ویدئویی از سریال ناریا در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است که شامل صحنه‌ای با بازی محمدرضا شریفی‌نیا و امیریل ارجمند است؛ صحنه‌ای که بیشتر از آن‌که محتوایی دراماتیک یا اثرگذار باشد، به علت ضعف شدید در دیالوگ‌نویسی و فقدان باورپذیری مورد نقد گسترده قرار گرفته است.

مسئله مهم اینجاست که ضعف دیالوگ به بازیگر بازنمی‌گردد. بازیگران چندین دفعه در غیاب فیلمنامه قوی، تلاش کرده‌اند با اجراهای درخشان خود، کمبودها را جبران کنند. با این حال، بدون متن مناسب، هیچ بازیگری نمی‌تواند اثری ماندگار خلق کند.

مروری بر نوروزی ها و رمضانی های تلویزیون / از سریال های تازه تا برنامه ها و 190 فیلم سینمایی
ادامه مطلب

جای خالی اتاق فکر و نگاه راهبردی

یکی از دلایل مهم تکرار این ضعف‌ها، بی‌توجهی به فرآیندهای خلاقانه‌ای چون اتاق فکر، طراحی درام و اندوخته‌گذاری روی فیلمنامه است. تولیدکنندگان ترجیح خواهند داد با صرف بودجه در دکور، طراحی صحنه و ستارگان، محصولی انگارً دلنشین تشکیل کنند، اما بدون بنیان روایی قوی، این آثار فراموش‌شدنی‌اند.

الزام دارد نهادهایی همانند دفتر فیلمنامه‌نویسی، به‌اختصاصی با وجود افرادی چون محمدرحیم لیوانی که توانایی گسترده‌ای در حوزه نمایشی دارد، در این حوزه ورود جدی‌تری داشته باشند و مسیر حرفه‌ای‌تری برای نویسندگان جوان و خلاق ترسیم کنند.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

مسیر انحرافی در شبکه نمایش‌خانگی

در غیاب فیلمنامه منسجم، برخی سازندگان نمایش خانگی به جستوجو خلق جذابیت‌های لحظه‌ای با اتکا بر عناصر بیرونی چون صحنه‌های اروتیک، منفعت گیری از دخانیات، نمایش‌های تجملاتی و روابط سطحی رفته‌اند؛ مسیری که به‌جای خلق عمق، سطحی‌نگری را ترویج می‌کند و مخاطب آگاه را از خود می‌راند.

علی مسعودی با «بدل» در ده ونک/ وجود شهرام قائدی و چند طناز شناخته شده دیگر
ادامه مطلب

ناریا؛ یک توانایی ناکامی‌خورده یا جسور؟

سریال ناریا که از آن به گفتن جانشین پایتخت یاد شده می بود، به باور برخی از منتقدین نتوانسته انتظارات مخاطبان را برآورده کند. هرچند برخی مدافعان این سریال از ترکیب ژانرهای امنیتی، سیاسی و ماورایی دفاع می‌کنند و آن را توانایی‌ای نو در تلویزیون می‌دانند، اما حقیقت این است که فیلمنامه ضعیف، دیالوگ‌های سطحی و پیروی از مدل‌های خارجی بدون بومی‌سازی درست علتشده مخاطب با آن ربط برقرار نکند.

حتی وجود بازیگران سرشناسی چون محمدرضا شریفی‌نیا، آشا محرابی، نسیم ادبی و… نتوانسته این ضعف بنیادی را جبران کند.

نویسنده؛ مهره گمشده تولیدات نمایشی ایران

امروزه بیشتر از هر زمان فرد دیگر باید قضیه حقوق و جایگاه نویسنده به گفتن ستون مهم یک تاثییر نمایشی در دستور کار قرار گیرد. هر فیلمنامه قوی، شالوده‌ای است برای شکل‌گیری همه عناصر دیگر سریال؛ از کارگردانی و بازیگری گرفته تا موسیقی و طراحی صحنه.

دورهمی یلدایی رادیویی ها با مریم نشیبا و فرزاد حسنی_خبرخوان
ادامه مطلب

بازنگری در نظام دستمزدها، تشکیل بانک فیلمنامه، حمایتاز نویسندگان جدا گانه، تحکیم آموزش حرفه‌ای نگارش و راه اندازی اتاق‌های فکر تخصصی، راهکارهایی است که می‌تواند مسیر سریال‌سازی در ایران را به سمت بلوغ و کیفیت واقعی بازگرداند.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article