به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، یکی از با اهمیت ترین مؤلفهها در حوزه جنگهای شناختی، ترسیم دقیق و هنجارمند میدان نبرد، تعیین مختصات درگیری، تبیین ماهیت نیروهای خودی و شناسایی چهره دشمن است. غفلت از هر یک از این چهار شاخصه، به چیزی جز ناکامیهای سهمگین نمیانجامد. از همینرو، تبیین هنری و نمایشی این مؤلفهها، بهاختصاصی در قالب کلانروایت جنگ نور و تاریکی، میتواند الگویی برای زیست متعالی در فضای تمدنی اراعه دهد.
فارغ از ضعف و قوتِ فرمی و محتوایی در سریال «ناریا» و نقد و نظراتی که منتقدان در محافل رسانهای درمورد این مجموعه تلویزیونی دارند این گزارش به ابعاد روایتی سریال میپردازد؛ یعنی دقت به ابعاد جنگ شناختی و روایت تقابل جبهه حق و باطل که در این سریال به آن پرداخته شده است.
سریال «ناریا» در بستر روایت تقابل جبهه حق و باطل، تمرکز خود را بر نمایش دراماتیک نبرد بین انسانهای رحمانی و موجودات شیطانی قرار داده است. این سریال، تلاش دارد با منفعتگیری از داستان دستاورد علمی «هوژان» و مقابله جبهه باطل با آن، چهار مؤلفه بنیادین جنگ شناختی را به عکس کشد:
اول؛ ترسیم دقیق میدان نبرد: در «ناریا»، میدان نبرد، عرصه فناوری است. جبهه دشمن، از سالهای آغازین انقلاب اسلامی تا بحال، در پی جلوگیری از پیشرفت فناورانه جمهوری اسلامی بوده است. مثالهای عینی این دشمنی را میتوان در ترور دانشمندان هستهای و خرابکاری در تأسیسات حساس مشاهده کرد. در داستان سریال، «هوژان» در اغاز اراعه محصولی فناورانه به نام «زیوانا» قرار دارد و دشمن، توان فناورانه این محصول را برنمیتابد. رژیم صهیونیستی، همه ظرفیتهای داخلی و خارجی خود را برای حذف هوژان و دستیابی به فناوری «زیوانا» بسیج میکند.
دوم؛ تعیین مختصات درگیری: در سریال «ناریا»، چهار سطح درگیری بهصورت دراماتیک بازنمایی شده است؛ نخست، نفوذ یک سارق خبره به تشکیلات کارخانه ناریا با مقصد سرقت فناوری. دوم، تلاش برای جذب هوژان از طریق فریبهای روانی و القای این باور که جای دستاورد او در غرب است، نه در سرزمین مادری. سوم، سختی رسانهای و امنیتی برای تحقیر و تضعیف او. چهارم، تهدید فیزیکی و ترور شخصیتهای حمایتکننده وی.
سوم؛ تبیین ماهیت نیروهای خودی: همانگونه که در دوران دفاع مقدس، مردم به دفاع از سرزمین برخاستند، امروز نیز نیروهایی می باشند که بیهیچ چشمداشتی، از فرزندان این مرز و بوم و دستاوردهای آنان حفاظت میکنند. سریال «ناریا» در قالبی نمایشی، این نیروهای گمنام اما مؤثر را به عکس میکشد؛ محافظت و مراقبتی که هیچ حد و مرزی برای دفاع نمیشناسد و به همین خاطر محافظانی که در صورت لزوم، از فاز دفاعی به فاز آفندی داخل خواهد شد.
چهارم؛ تبیین ماهیت نیروهای دشمن: شناخت دشمن در «ناریا» بر پایه دو آیه کلیدی قرآن بنا شده است؛ آیهای از سوره اعراف که میفرماید: «شیطان و سپاهش شما را از جایی میبینند که شما آنان را نمیبینید.» و آیهای از سوره یاسین که هشدار میدهد: «آیا با شما عهد نکردم که شیطان را نپرستید؟»
در این راستا، شخصیتهایی چون «شومان» و «مستانه» نماد دشمنان نادیدنیاند، همان جنود شیطان که در روایت نبوی نیز به پنج گروه تقسیم شدهاند؛ از جنیانی بهشکل انسان تا حشرات و موجوداتی ناپیدا. از نظر دیگر، دشمنان علنی نیز در سریال «ناریا» از بین انسانهایی برآمدهاند که فریفته پول، قوت و شهرت شده و به ابزار دست جبهه باطل تبدیل شدهاند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع