به گزارش خبرخوان
سنسور دور موتور قطعهای الزامی در سیستم سوخترسانی ماشین است که در تنظیم زمان جرقهزدن و تعیین زمان پاشش سوخت نقش مهمی دارد. در این نوشته، با علائم خرابی سنسور دور موتور آشنا میشویم و روش از بین بردن مشکل آن را بازدید میکنیم؛ به این علت اگر میخواهید با انواع خرابی سنسور دور موتور آشنا شوید، راه حلهای از بین بردن خطای سنسور دور موتور را یاد بگیرید و عمر سودمند سنسور دور موتور را بدانید، در ادامه نوشته با ما همراه شوید.
سنسور دور موتور چیست؟
سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ یکی از قطعات مغناطیسی مدرن سیستم سوخترسانی انژکتوری خودروهای تجهیزبه موتور درونسوز است. این سنسور اطلاعات موقعیت مکانی پیستون و شدت دورانی میل لنگ را محاسبه میکند. موتور ماشین باتوجهبه این اطلاعات زمان جرقهزنی و دیگر فرایندها را مدیریت میکند.
محل قرارگیری سنسور دور موتور
در خودروهای انژکتوری امروزی، سنسور دور موتور جلوی موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایم و نزدیک پولی میل لنگ قرار دارد. این سنسور دادههای دور موتور را از چرخدنده حاضر در پشت پولی سر میل لنگ دریافت میکند.
در خودروهای انژکتوری دارای دلکو، سنسور دور موتور داخل دلکو قرار دارد. اطلاعات با چرخیدن میل دلکو و حرکات صفحه مشبک دور موتور به واحد کنترل الکترونیکی ارسال میشود.
در زیاد تر خودروهای انژکتوری، این سنسور پشت موتور روی پوسته کلاچ و نزدیک فلایویل قرار دارد و دادههای دور موتور را از طریق دندانههای فلایویل دریافت میکند.
کارکرد سنسور دور موتور
سنسور دور موتور از قطعاتی همانند آهنربای دائمی، سیمپیچ و هسته سیمپیچ آهنی درون پوسته خودش راه اندازی شده است. زمان استارتزدن، فلایویل و چرخدنده متصل به آن با شدت مشخصی میچرخد. سنسور دور موتور بهعلت اتصال به چرخدنده با چرخیدن آن حرکت رفتوبرگشتی اشکار میکند؛ درنتیجه، میدان مغناطیسی در هسته سیمپیچ تشکیل شده و در سنسور تبدیل به سیگنال الکتریکی با طول موج و سیگنال خاصی میشود. این سیگنال به ECU فرستاده میشود.
سیستم ECU از طریق اطلاعاتی که از سنسور دور موتور میگیرد، زمان جرقهزنی را اظهار میکند. نتیجه این فرایند پاشش صحیح در سیستم سوخترسانی ماشین است.
ماموریت سنسور دور موتور
این سنسور ماموریت های مختلفی دارد:
- اظهار حرکت فلایویل به ECU
- اراعه دور موتور به دورسنج توسط ECU
- نشاندادن نقطه مرگ بالا به ECU
- اراعه آوانس استاتیکی به ECU
- تست کارکرد سنسور دور موتور
برای مطمعن از کارکرد صحیح سنسور دور موتور از دستگاه دیاگ یا مولتیمتر منفعت گیری میشود.
تست سنسور دور موتور توسط دستگاه دیاگ
اگر زمان استارتزدن، دورسنج موتور ماشین عدد صفر را نشان دهد، سنسور دور موتور خراب شده است. درصورت جوابندادن این روش باید از دستگاه دیاگ منفعت گیری کنید.
تست سنسور دور موتور توسط مولتیمتر
طبق معمولً درصورت خرابی سنسور دور موتور، ماشین روشن نمیشود. یقیناً در برخی مدلها باوجود خرابی این سنسور، ماشین بهوسیله سنسور میل سوپاپ روشن میشود اما دور موتور از ۳۰۰۰ دوربردقیقه بالاتر نمیرود. در حالت استاندارد، سنسور دور موتور با سوکت مشکی مقاومت ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ اهم و سنسور با سوکت قهوهای مقاومت ۴۰۰ تا ۵۰۰ اهم دارد.
در این روش، ابتدا باید سنسور را جدا کنید و بیرون بیاورید. سلکتور مولتیمتر را روی حالت اهم قرار دهید. ۲ سر پرابهای دستگاه را به پایههای ۱ و ۲ سنسور متصل کنید. اگر عدد روی دستگاه مطابق اعداد بالا می بود، سنسور دور موتور سالم است.

روش دیگر تست ولتاژ سنسور دور موتور است. سنسور را سر جایش نصب و ماشین را روشن کنید. مولتیمتر را روی حالت ولت AC تنظیم کنید. ۲ سر پرابهای مولتیمتر را به پایههای سنسور متصل کنید. در حالت درجا کارکردن ماشین باید ولتاژ حداقل ۱۲ ولت AC تشکیل شود و مقدار ولتاژ با گازدادن افزایش اشکار کند.
علائم خرابی سنسور دور موتور
درصورت خرابی سنسور دور موتور، امکان پذیر ماشین ابتدا روشن و فوراً خاموش شود؛ به این علت اگر ناظر نشانههای زیر بودید، باید کارکرد سنسور دور موتور ماشین را چک و فوراً آن را معاوضه کنید:
- روشن نشدن موتور باوجود استارتخوردن
- تشکیل حالت میسفایر (احتراق ناقص)
- پایین آمدن راندمان موتور
- لرزش در موتور ماشین
- سخت روشن شدن موتور
- افزایش مصرف سوخت
- شتاب ناگهانی
- روشن شدن چراغ چک
- خاموشی ناگهانی بعد از روشن شدن
- کنترل غیرفعال
- مشکل در معاوضه دنده
- نمایش دور موتور نادرست زمان روشن بودن ماشین
- قطع شدن پمپ بنزین در زمان استارتزدن
- تشکیل حالت کاتآف پیش از بالارفتن دور موتور (قطع ورود هوا یا سوخت به موتور)
- کارکرد نادرست دورسنج و ثابت ماندن آن
علت خرابی سنسور دور موتور

این سنسور همانند دیگر قطعات ماشین عمر سودمند محدودی دارد. یقیناً درصورت منفعت گیری از سنسور باکیفیت میتوان انتظار کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر را از آن داشت. خرابی این سنسور دلایل مختلفی دارد که شامل موارد زیر میشود:
- بالارفتن بیشتر از اندازه دمای موتور که بعضی اوقات جهت ذوب شدن اجزای سنسور دور موتور میشود.
- مشکل در برقرسانی ازجمله سیمکشی نامناسب یا نوسانات برقی که تبدیل مختل شدن سیگنالهای ارسالی توسط سنسور میشود.
- داخل شدن ضربه به سنسور در تاثییر تصادف یا برخورد که تبدیل ازکارافتادن آن میشود.
- تعمیر سنسور دور موتور خراب
احتمالا بتوان با خارجکردن سنسور دور موتور و تمیزکردن نوک آن از ذرات براده آهن و روغن مشکل آن را حل کرد. در غیر این صورت، باید سنسور دور موتور خراب را معاوضه کنید.
مشکلات خرابی سنسور دور موتور
درصورت خرابی سنسور دور موتور، دورسنج ماشین اعدادی نادرست نمایش میدهد. خرابی این قطعه امکان پذیر علتروشننشدن موتور ماشین شود. رانندگیکردن با سنسور دور موتور خراب کار دشوار و حتی خطرناکی است. خرابی این قطعه امکان پذیر دیگر قطعات مهم و گران ماشین را خراب کند؛ درنتیجه، با مشاهده هرگونه علائم خرابی سنسور دور موتور ماشین، باید نسبت به از بین بردن مشکل یا معاوضه سنسور عمل کنید.
جمعبندی
در این مقاله دیجیاتو، علائم خرابی سنسور دور موتور را بازدید کردیم و راههای کشف مشکل این سنسور را نیز به شما آموزش دادیم. سنسور دور موتور از حساسترین حسگرهای ماشین است. اطلاعاتی که این سنسور فراهم میکند، نقش پررنگی در فعالیت صحیح پیشرانه دارد؛ به این علت اگر حس میکنید یکی از نشانههای بالا در اتومبیل شما رخ دادهاند، هرچه سریع تر برای از بین بردن خطای سنسور دور موتور دست به کار شوید.
سؤالات متداول
نخستین نشانه وجود خرابی در سنسور دور موتور روشن نشدن ماشین یا خاموش شدن آن بعد از روشن شدن است.
بله، درصورت وجود ابزار موردنیاز، امکان معاوضه سنسور دور موتور در منزل وجود دارد اما بهتر است از مکانیک خبره برای این کار پشتیبانی بخواهید.
با منفعت گیری از دستگاه مولتیمتر، میتوانید سلامت سنسور دور موتور را بازدید کنید. این چنین درصورتیکه این سنسور دچار اشتباه شود، این اشتباه در دستگاه دیاگ نمایش داده خواهد شد.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار