افت دیدنی دید راننده‌ امروزی، عاملی دلواپس‌کننده در افزایش تصادفات رانندگی_خبرخوان

علی باقری
4 Min Read

[ad_1]
به گزارش خبرخوان

تحقیقات تازه موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) مشخص می کند که بعد از سه دهه پیشرفت صنعت خودروسازی، ناظر افت دیدنی دید راننده امروزی نسبت به دهه ۱۹۹۰ میلادی هستیم. به گفتن این موسسه، دید رانندگان در دهه ۱۹۹۰ میلادی دو برابر بهتر از امروز بوده است. این مساله به گفتن یکی از عوامل موثر در افزایش آمار مرگ‌ومیر عابران پیاده و دوچرخه‌سواران شناخته می‌شود. مرگ‌ومیر عابران پیاده بر تاثییر حوادث رانندگی در آمریکا طی ۲۵ سال قبل ۳۷٪ رشد داشته است. این رقم در رابطه دوچرخه‌سواران بدتر است و به ۴۲٪ می‌رسد.

افت دید راننده در خودروهای تازه

موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا در تازه ترین تحقیقات خود، ۱۷ مدل پرطرفدار در این سرزمین بین سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۳ را مورد بازدید قرار داده است. در این لیست خودروهایی همچون فورد F-150، شورولت سابربن، هوندا آکورد و هوندا CR-V، تویوتا کمری و جیپ گرند چروکی به چشم می‌خورند. در این مطالعه با منفعت گیری از دوربین‌های ۳۶۰ درجه که در موقعیت چشم‌ راننده قرار داشتند، مقدار دید راننده اندازه‌گیری شد.

هوندا CR-V مدل ۲۰۰۱

نتایج به دست آمده در پژوهش دلواپس کننده بودند. در شعاع ۱۰ متری روبه رو ماشین، دید برخی مدل‌ها از جمله شاسی‌بلندها تا ۵۸٪ افت یافته است. به طور مثال راننده هوندا CR-V مدل ۱۹۹۷ می‌توانست ۶۸٪ از جلو ماشین را ببیند. این رقم در هوندا CR-V مدل ۲۰۲۲ به ۲۸٪ افت یافته است. دید راننده شورولت سابربن در همین دوران نیز از ۵۶٪ به ۲۸٪ رسیده است.

نقش طراحی در افت دید راننده

موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا می‌گوید زبان طراحی تازه خودروسازان و الزامات ایمنی، علتکاهش دید راننده به جلو و نواحی جانبی ماشین شده است. منفعت گیری از کاپوت‌های بلندتر و آینه‌های جانبی بزرگتر، دید راننده امروزی را نسبت به دو دهه پیش محدود کرده‌اند. تغییرات طراحی تازه جهت شده‌اند تا راننده در شناسایی عابران پیاده یا دوچرخه‌سواران دچار مشکل شود.

خودروهای سدان کارکرد بهتری دارند

برخلاف شاسی‌بلندهای محبوب، مقدار دید راننده در خودروهای سدان افت کمتری را توانایی کرده است. سدان‌هایی همچون هوندا آکورد و تویوتا کمری افت دید زیاد کمتری نسبت به همتایان بلندقامت خود داشته‌اند. در واقع مقدار تغییرات افت دید سدان‌ها در حد خطای اندازه‌گیری آزمایش است.

هوندا آکورد
هوندا آکورد دهه ۱۹۹۰

این یافته‌ها اهمیت ترکیب طراحی و ایمنی را پررنگ می‌کنند. سدان‌ها ایمنی بیشتری را برای دوچرخه‌سواران و عابران پیاده فراهم می‌کنند، در حالی که فروش شاسی‌بلندها طی سالیان تازه رشد قابل توجهی داشته است.

نگرانی‌ها و راه‌حل‌های آینده

«دیوید هارکی»، رییس IIHS در این باره می‌گوید: «افت دید راننده در خودروهای تازه، موضوعی دلواپس‌کننده است. ما باید بازدید کنیم که آیا این نوشته به‌طور گسترده‌تری در خودروهای تازه ترویج یافته است یا خیر. این چنین باید نقش این نوشته در افزایش تلفات حوادث رانندگی مورد بازدید قرار گیرد».

«بکی مولر» مهندس ارشد مسئول در این تحقیقات، می‌گوید روش تازه IIHS برای اندازه‌گیری دید راننده در خودروها می‌تواند به گفتن استاندارد ایمنی بصری خودروها مورد منفعت گیری قرار گیرد. زبان طراحی خودروها نباید تنها بر پایه زیبایی انتخاب شود، بلکه موارد مربوط به ایمنی و دید مناسب راننده نیز باید در این محصولات مورد دقت قرار گیرد. زمان آن رسیده است که صنعت ماشین نگاه دقیق‌تری به پیامدهای زبان طراحی تازه داشته باشد.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی

[ad_2]

Share This Article