به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار برنا، امروزه با ترویج اشکار کردن فرهنگ مشاوره و پشتیبانی گرفتن از مشاورهای تحصیلی برای کنکور و حتی انتخاب رشته، اکنون بازار موسسههایی که برای آخرنامه مشاوره خواهند داد زیاد گرم شده است.
در او گفتوگو با چند نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، آنها مدعی شدند که سختی اقتصادی، افتزمان برای تحصیل و اشتغال به شکل همزمان و عدم علاقه به رشته تحصیلی آنها را وادار کرده است تا برای پیش بردن مشکلاتشان از موسسههای مشاور آخرنامه پشتیبانی بگیرند یا حتی در برخی موارد عمل به خرید آخرنامه کنند.
با وجود هشدارهای مسئولین و اعمال قوانین درخصوص کپی آخرنامه و آثار علمی با دقت به قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، هم چنان بازار خرید و فروش آخرنامه و تقلب پابرجاست و ادامه دارد. مطابق این قانون، ارتکاب جرم توسط شخص حقیقی مشمول مجازات جزای نقدی درجه سه و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش است.
محمدرضا سهیلی صوفیانی، روانشناس تربیتی و استاد دانشگاه، در او گفتوگو با برنا او گفت: ترکیبی از عوامل فردی، اجتماعی و ساختاری در جستوجو کردن خرید آخر نامه و مدرک تحصیلی دخیل می باشند؛ نگرش ابزاری در جامعه ما به مدرک تحصیلی یکی از عواملی است که علتمیشود دانشجویان ما به جستوجو خرید آخر نامه باشند. برای برخی مدرک وسیلهای برای کسب شغل یا جایگاه شغلی است و نه برای یاد گرفتن. زیاد از ارگانها و نهادها می باشند که به داشتن مدرک تحصیلی برای دستیابی به یک شغل یا ارتقا درون شغلی اهمیت خواهند داد و این علتمیشود زیاد از افراد به جستوجو مدرک گرایی باشند.
او گفت: دومین عامل خرید آخر نامه هراس از ناکامی یا کم شدن تحصیلی است. برخی، چون مطمعن به نفس پایینی دارند راه میانبری را انتخاب میکنند که آخرنامه یا مدرک تحصیلیشان را افراد فرد دیگر بنویسند یا آماده کنند.
این روانشناس در ادامه او گفت: به جستوجو خرید آخرنامه و مدرک تحصیلی، ما با افتاستعداد پژوهشی روبه روایم. توانایی پژوهشی باید از دوران تحصیل برای فرد اغاز شود، برای مثال در روش انجام تحقیقها یا نگارشهای مقالههای علمی به کارگیری منابعی که علتانجام یک پژوهش شود را آموزش دهیم. به طور کلی افتاستعدادهای پژوهشی علتفرار از انجام کار پژوهشی میشود، چون کار زمانگیری است و نیاز به تمرکز دارد.
او گفت: عامل دیگر سختی شغلی و وقتی برای افرادی است که به جستوجو تحصیل و مدرک تحصیلی می باشند. این افراد زیاد تر دانشجویان شاغلی می باشند که مسئولیت خانواده را دارند و زمان کافی برای انجام پژوهش دانشگاهی یا پژوهشهایی که تبدیل نوشتن آخر نامه شود را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: عامل بعدی در فرهنگ ماست که یادگیری و تشکیل علم قیمت زیاد کمتری نسبت به مدرک دارد به همین خاطر فرد مایل است زیاد سریع مدرک تحصیلی بگیرد، بدون این که به دانش ملزوم رسیده باشد. نبوده است حمایتو حمایتکافی از طرف استادان راهنما و مشاور و در دسترس نبودن اساتید راهنما در مقاطع ارشد و دکتری علتمیشود که دانشجویان به سمت خرید آخر نامهها و یا رسالههایی که برای دفاع از دکتری منفعت گیری میکنند گرایش اشکار کنند.
وی با گفتن این که خانوادهها مدام در تشکیل مشکل و از بین بردن آن دخیل می باشند او گفت: اگر فردی در قضیهای با مشکل روبه رو شود هم راه حل و هم خود مشکل در خانواده تشکیل شده است، همانند تحت سختی گذاشتن افراد برای گرفتن مدرک تحصیلی، قیاس با دیگران. اهمیت دادن بسیاری به مدرک تحصیلی که اخذ میکنند یا جایگاه اجتماعی که افراد دارند نیز علتمیشود که خانوادهها در این مشکل شریک شوند.
سهیلی ضمن اشاره به راهکارهای خانواده و سیستم آموزشی او گفت: برای از بین بردن این مشکل هم راهکار در خانواده است، به نوعی که هنگامی خانواده حمایتواقعی از فرآیند یادگیری را نشان دهد و به توانایی فرزند باور داشته باشند علتمیشود سختیهای غیر الزامی از فرد برداشته شود و فضای او گفتوگو و مشورت دانشجو را به جای مدرک به یادگیری هدایت میکند.
وی برای اصلاح شرایط نظر داد: برای از بین بردن مشکل سیستم آموزشی، راه حلهای تدریس اصلاح شود و زیاد تر پروژه محور یا کارگاهی کار شود. هنگامی کارگاههای عملی و برسیهای فرآیندی اتفاق بیوفتد، به جای این که فقط به نتیجه دقت شود حمایتواقعی از پروژههای پژوهشی میتواند راهکار مناسبی باشد.
این روانشناس ضمن اصرار بر اهمیت برخورد قضایی افزود: زیاد از اساتید راهنما و مشاور، زمان در اختیار دانشجو قرار نمیدهند یا پژوهش دانشجویان به طور دقیق توسط اساتید راهنما و مشاور برسی نمیشود و با اهمیت ترین مسئله پروسه طویل یا فرایند دفاع از رساله و آخر نامه و ارتباط داشتن با سامانههای مختلفی است که اراعه را طویل میکند و علتمیشود دانشجوها تخلف علمی انجام بدهند تا سریعتر از این مرحله عبور کنند. ما باید ضمن برخورد جدی قضایی، از مدرسه تا دانشگاه درمورد قیمت یادگیری فرهنگسازی انجام دهیم.
با علم و دانش بازی نکنید
مرتضی پدریان، جامعه شناس، در او گفتوگو با برنا او گفت: هنگامی علم از حوزه علمی بودن و آگاهی و خرد و عقلانیت خارج و مایه دستبازی عدهای از قدرتمندان شود نتیجهاش مدرک گرایی در جامعه است. خرید آخرنامه از هنگامی که مدرکگرایی در جامعه باب شد و به گفتن یک پرستیژ اجتماعی شناخته شد ترویج یافت و موقعیت اجتماعی و حرکت از طبقه فرودست به سمت طبقه فرادست را باب کرد.
او گفت: هنگامی که منفعت گیری از مدرک تحصیلی در ساختار تصمیمگیری برای گزینش نیروهای متخصص به جای دقت به تخصص و کارایی فرد برتری اشکار کند و شاخصهای فرد دیگر جانشین شود در آن صورت افراد بدون داشتن تخصص در برخی پستها و مسئولیتها مشغول به فعالیت خواهد شد؛ این افراد، چون میخواهند یک پرستیژ اجتماعی و القاب علمی هم به جستوجو خود داشته باشند به سمت خرید مدارک دانشگاهی یا آخر نامه حرکت میکنند.
پدریان ضمن اشاره به نقش و تاثییر هوش مصنوعی او گفت: هوش مصنوعی فضایی است که به طبع خودت در آن کاری نمیکنی. نه دادهها را جمع آوری میکنی و نه به جستوجو تحلیل پژوهشت هستی. کارکرد هوش مصنوعی زیاد فرقی با خرید آخرنامه ندارد، به جای آنکه پول بدهید تا فردی برایتان آخرنامه نویسی کند، هوش مصنوعی همه این کارها را انجام میدهد.
این جامعهشناس خاطر نشان کرد: با علم بازی نکنید. برخی از افراد برای آنکه بتوانند لقب دکتر را به جستوجو خود بکشانند پول خواهند داد یا سند سازی و جعل مدرک میکنند. در جامعه ما با علم بازی میشود.
انتهای مطلب /
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع
