به گزارش خبرخوان
شرکت GE Aerospace در برنامه آزمایشی ATLAS خود موفق شده یک موتور پیشرانه مبتنیبر «رمجت سوخت جامد» را روی یک هواپیما نصب کند. این موتور هیچ قطعه متحرکی ندارد و برای پرواز موشکهای مافوق صوت طراحی شده است.
رمجت سوخت جامد راهکاری ساده اما قوی برای رسیدن به شدتهای مافوق صوت است. برخلاف موتورهای معمولی جت که از فن و توربین برای فشردهسازی هوا منفعت گیری میکنند، رمجت هیچ قطعه متحرکی در ساختار خود ندارد و فشردهسازی هوا در آن تنها بهخاطر شدت خود وسیله در جریان هوا رخ میدهد.
GE Aerospace در برنامه ATLAS نسخهای از رمجت را گسترش داده که بهجای سوخت مایع از لایهای جامد از هیدروکربن در داخل بدنه موتور منفعت گیری میکند. این سوخت همانند لاستیک است و زمان سوختن لایهای تازه از آن آزاد میشود که علتاحتراق زیاد تر میشود. مسئله مهم این که سوخت جامد داخلی اکسیژن همراه ندارد. به این علت هوا بهگفتن منبع اکسیژن داخل محفظه میشود. این کار علتکاهش وزن و افزایش کارایی میشود.
برای آزمایش، این موتور روی یک جنگنده F-104 نصب شد که بهگفتن سکوی آزمایشی منفعت گیری شده است. مقصد اولیه از این پروازهای آزمایشی، بازدید مسائل آیرودینامیک و بارهای واقعی محیطی همانند ارتعاش و تنش حرارتی اظهار شده است.
یقیناً در این مرحله از آزمایش، موتور روشن نشده و فقط شرایط محیطی واقعی آن بازدید شده است. روشن کردن موتور و انجام آزمایشهای پرواز آزاد به مرحله های بعدی نیازمند است.
GE میگوید مفهوم گسترشیافته توسط آن در قیاس با موشکهای سوخت جامد سنتی، کارایی زیاد بالاتری دارد. علاوهبراین، حذف سامانههای پیچیده تغذیه سوخت مایع و قطعات متحرک، آن را سادهتر و ارزانتر میکند. این نوشته برای پیشرانههایی که به گمان زیادً مصرفی یا یکبار مصرف خواهند می بود اهمیت دارد.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار 

