شمقدری سخن بگویید‌های مجید مجیدی را رمزگشایی کرد/ چرا دهه ۶۰ و ۷۰ هنرمندان انقلابی را تاب نمی‌آوردند؟_خبرخوان

علی باقری
9 Min Read

[ad_1]
به گزارش خبرخوان

خبرگزاری تسنیم– مجتبی برزگر: او مباحثه با جواد شمقدری، کارگردان و مدیر قبل سینمای ایران، از آن جهت دلنشین شد که بتواند تصویری روشن از رابطه هنر و انقلاب در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ اراعه دهد و در عین حال، جایگاه و مسیر متفاوت محمد کاسبی، بازیگر متعهد و باسواد سینما و تئاتر، را به نمایش بگذارد. همان دورانی که باورها و سلیقه‌های او، در بین مدیران فرهنگی و هنری آن زمان تاب نمی‌آورد و علتشد مسیر حرفه‌ای‌اش تحت سختی قرار گیرد.

مجید مجیدی در مراسم بدرقه کاسبی، با تسلیت به همسر این هنرمند، به عمق تأثیر و وجود او در عرصه هنر اشاره کرد و او گفت: «رفاقت من با محمد به درازای خود انقلاب است. او انسانی بااخلاق، باسواد و دغدغه‌مند می بود که دغدغه مردم و مسائل اجتماعی را همیشه در برتری داشت.» مجیدی این چنین یادآور شد که کاسبی نه تنها بازیگری برجسته می بود، بلکه با آثارش همچون «شنا در زمستان» و «بدوک»، دغدغه‌های اجتماعی و انقلابی را به عکس کشید و همیشه در روبه رو ناملایمتی‌ها پایبند به اعتقاداتش ماند.

جواد شمقدری نیز با پافشاری بر همان دوران، گفت: «در دهه ۶۰ و ۷۰، برخی مدیران فرهنگی و هنری نگاه و باور امثال محمد کاسبی را تاب نمی‌آوردند. بچه‌های انقلاب با انگیزه‌های انقلابی به عرصه هنر و سینما آمده بودند، اما این اختلاف نگاه علتشد تعداد بسیاری از فیلمسازان و هنرمندان از دایره تولیدات رسمی دور بمانند.» شمقدری این چنین از علاقه خود به آثار کاسبی، به‌اختصاصی فیلم «مریم مقدس»، و کوششهایش برای ادامه سریال‌های تاریخی و استراتژیک با محور انقلاب سخن او گفت و بر لزوم حمایترسانه ملی از این چنین آثار مهمی پافشاری کرد.

این او مباحثه در واقع فرصتی است برای مرور نه تنها خاطرات و دستاوردهای محمد کاسبی، بلکه بازتاب چالش‌های هنری و مدیریتی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ادامه مسیر سینمای انقلاب تا امروز.

.

 

چرا دهه ۶۰ و ۷۰ تاب باورهای هنرمندان انقلابی را نداشت؟

آقای مجید مجیدی در سخن بگویید‌هایش اشاره کردند که در دهه ۶۰ و ۷۰، مدیران فرهنگی و هنری نگاه و باور امثال محمد کاسبی را تاب نمی‌آوردند. سوال این است که این نگاه دقیقاً چه می بود و چرا مسیر هنرمندان متعهد در آن دوران با سختی روبه رو شد؟

در آن دهه، برخی مدیران فرهنگی و هنری نسبت به حرکت انقلاب و آرمان‌های نظام کم‌دقت و کم‌رمق شده بودند. از نظر دیگر، تعداد بسیاری از نسل جوان هنرمند ما، از جمله محمد کاسبی و هم‌نسلانش، با انگیزه‌های انقلابی داخل عرصه هنر و سینما شده بودند و دغدغه‌های اجتماعی و ملی را در برتری کار خود قرار می‌دادند. همین تضاد علتشد که تعداد بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان دغدغه‌مند، از دایره تولیدات رسمی و جریان مهم هنر دور بمانند و زمان ابراز و اراعه آثارشان محدود شود.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

این اتفاق فقطً یک مشکل شخصی برای برخی هنرمندان نبوده است، بلکه بازتاب یک نگاه مدیریتی می بود که توان تحمل خلاقیت و دغدغه‌های متعهدانه را نداشت و نمی‌توانست هنرمندان را با انگیزه‌های انقلاب همراهی کند. محمد کاسبی مثالای از همین نسل می بود که با وجود محدودیت‌ها، پای باورها و دغدغه‌های اجتماعی خود ایستاد و آثار ماندگاری در سینما و تئاتر خلق کرد.

علاقه به نقش‌های خاص محمد کاسبی

شما کدام یک از آثار محمد کاسبی را زیاد تر دوست داشتید؟

زیاد تر نقش‌هایی که محمد کاسبی ایفا می‌کرد، نقش‌های منفی یا چالش‌برانگیز بودند، اما توانایی و تسلط او در اراعه این نقش‌ها واقعاً قابل دقت می بود. بازیگری او فراتر از ساده بازی کردن می بود؛ او می‌توانست پیچیدگی‌های شخصیتی یک نقش را با ظرافت و دقت به عکس بکشد و مخاطب را به درون آن شخصیت ببرد. لزوماً این به معنی آن نیست که همه آثارش مورد علاقه من بوده باشد، اما به‌طور طبیعی، نقش او در فیلم «مریم مقدس» برایم زیاد دلنشین و قابل تقدیر می بود.

در این فیلم، او نه تنها یک نقش خاص را بازی کرد، بلکه توانست با حضورش به عمق داستان و فضای تاریخی تاثییر پشتیبانی کند و مخاطب را با دغدغه‌ها و باورهای شخصیت همراه سازد. به نظر من، کاسبی هنرمندی می بود که حتی در نقش‌های دشوار، قیمت و توانمندیهای خود را به خوبی نشان می‌داد و همین علتشد آثارش تا این مدت هم برای مخاطب امروز ماندگار و اثرگذار باشند.

ادامه سریال‌ها و پروژه‌های تاریخی

آخرین حالت پروژه‌های تلویزیونی شما چیست؟

بیشتر از دو سال است که آماده‌ام داخل فرآیند پیش‌تشکیل شوم و پروژه را به مرحله تشکیل برسانم. این تاثییر مصوب شده، اما برای اجرایی شدن نیاز به همکاری جدی مدیریت‌ها دارد، چون تلویزیون باید در آن اندوخته‌گذاری کند. داستان این سریال بخشی از با اهمیت ترین اتفاقات تاریخی سرزمین را روایت می‌کند؛ از جمله دوران تسخیر لانه جاسوسی و کودتای نوژه، و برنامه‌ریزی شده است که در چهل تکه به عکس کشیده شود.

هم‌اکنون مشغول تحقیق و پژوهش گسترده هستم، چون این چنین کارهایی با عجله پیش نمی‌روال و نیازمند دقت، موشکافی و دقت به ظرافت‌های تاریخی می باشند. ما نمی‌خواهیم فقطً یک روایت نمایشی ساده اراعه دهیم؛ مقصد ما اراعه تصویری مستندگونه، دقیق و دلنشین از رویدادهاست که هم مخاطب را سرگرم کند و هم به فهمیدن تاریخی او پشتیبانی کند. این پروژه برای من اهمیت بسیاری دارد، چون می‌تواند بخشی از تاریخ معاصر سرزمین را برای نسل‌های تازه به عکس بکشد و آگاهی آن‌ها را نسبت به آن دوران افزایش دهد.

«روزهای ابدی»؛ فصل دوم در انتظار پشتیبانی

درمورد فصل تازه سریال «روزهای ابدی» چه برنامه‌ای دارید؟

گمان دارد فصل دوم «روزهای ابدی» ساخته شود یا حتی نام جدیدی اشکار کند، اما محور مهم همان دغدغه همیشگی است: نفوذ دشمنان و تشکیل چالش علیه جریان انقلاب. این قضیه هر روز جدی‌تر می‌شود و اگر آثار باکیفیت و مشابه با مفاهیم انقلاب اسلامی تشکیل نشوند، روایت‌ها کم کم تحریف خواهند شد.

مقصد ما از ساخت این سریال تنها سرگرم کردن مخاطب نیست؛ بلکه می‌خواهیم عکس واقعی و دقیق از حوادث تاریخی و اتفاقات اثرگذار در روال انقلاب اراعه دهیم. «روزهای ابدی» قرار است نشان دهد که چطور ملت ایران توانست در شرایط سخت و تهدیدهای داخلی و خارجی، مسیر انقلاب را نگه داری کند و مقاومت کند.

به همین علت، اهمیت حمایترسانه ملی و تصمیم‌گیرندگان در تشکیل فصل دوم زیاد بالاست. بدون فراهم بستر مناسب و اندوخته‌گذاری کافی، امکان تحقق یک تاثییر تاریخی دقیق و اثرگذار فراهم نخواهد شد. ما می‌خواهیم با دقت و پژوهش کامل، فصل تازه را بسازیم تا هم روایت صحیح تاریخی نگه داری شود و هم مخاطب نسل‌های تازه با حقیقت‌ها و چالش‌های انقلاب آشنا شود.

آیا این سریال نیاز به حمایتاختصاصی دارد؟

قطعاً. سریال‌هایی با محتوای استراتژیک و تاریخی، همانند «روزهای ابدی»، نیازمند حمایتاختصاصی می باشند تا بتوانند با کیفیت مناسب تشکیل شوند و روایت دقیق و مستندی از وقایع مهم سرزمین اراعه دهند. من خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که قبل از آنکه دشمن زمان میدان‌داری اشکار کند، باید آثاری بسازیم که عکس واقعی از فجایع دوران پهلوی، قبل سرزمین و رویدادهایی که به انقلاب اسلامی انجامید، اراعه دهند.

متأسفانه، جای این چنین فیلم‌ها و سریال‌هایی در سینما و تلویزیون خالی است و کمتر مورد حمایتقرار می‌گیرند. بدون صبر، پشتکار و سماجت، حتی فصل اول «روزهای ابدی» که به نوشته تسخیر لانه جاسوسی پرداخته، هیچ زمان به سرانجام نمی‌رسید. ما معتقدیم نسل امروز باید با حقیقت‌های تاریخی آشنا شود و اهمیت این آثار در شکل‌دهی به شناخت تاریخی و هویتی مخاطب زیاد بالاست.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی

[ad_2]

منبع

Share This Article