«خَردَل» تلویزیون؛ او گفت‌وگوهای تند اما محترمانه!_خبرخوان

علی باقری
9 Min Read


به گزارش خبرخوان

خبرگزاری تسنیم – مجتبی برزگر: در روزگاری که او مباحثه در فضای مجازی زیاد تر به میدان رقابت برای جنجال و وایرال‌شدن بدل شده است، جایی که مرز شوخی و بی‌احترامی باریک‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، شبکه نسیم با برنامه تازه‌اش «خردل» سراغ توانایی‌ای متفاوت رفته است. او گفت‌وگویی تند و صریح، اما نه بی‌پروا؛ شیرین و طناز، اما نه سطحی.

در «خَردَل» قرار نیست مهمان به چالش کشیده شود تا سوژه حاشیه شود، بلکه او مباحثه بهانه‌ای است برای برگشت به اصلِ ربط انسانی و ادب رسانه‌ای.

در این گزارش، از پشت‌صحنه این توانایی تازه در تلویزیون می‌خوانید؛ از نگاه محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم، تا روایت علی میرمیرانی مجری برنامه، مرتضی یعقوبی تهیه‌کننده و علیرضا خمسه، بازیگر باسابقه طنز که هرکدام از زاویه‌ای، طعم «خَردَل» را توصیف کرده‌اند.

 

خَردَل؛ طعمی تازه در تلویزیون

محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم، در توضیح رویکرد برنامه می‌گوید نام «خَردَل» خود حامل مطلب است: «اسمش از حیث سرگرم‌کنندگی جالبه، سس خردل تنده، اما مزه داره. همین ویژگی تو خود برنامه هم هست. او گفت‌وگویی داریم که مقداری تند و چالشی است اما آزاردهنده نیست.»

به حرف های وی، مقصد شبکه نسیم در طراحی این قالب، احیای او گفت‌وگوهای پُرمغز و دلنشین بدون افتادن در دام «سخن‌های شگفت و جواب‌های شگفت‌تر» است: «این معضل امروز فضای مجازی و نمایش‌خانگی است. زیاد‌ها برای وایرال شدن دست به هر کاری می‌زنند. اما ما در شبکه نسیم جستوجو او گفت‌وگوهایی هستیم که نه کلاس درس باشند و نه شوخی صرف، بلکه ترکیبی از تفکر و سرگرمی باشند. او گفت‌وگویی که هم لبخند بیاورد و هم ذهن را دچار کند.»

خوشرو معتقد است برنامه‌هایی همانند «برمودا» یا اکنون «خَردَل» مثالهایی از توانایی او مباحثه در چارچوب سرگرمی‌اند: «ما جستوجو آنیم که گفتگوهای جدّی هم دلنشین باشند، بدون این که به سطحی‌گری بیفتند.»

تلویزیون در برابر وسوسه یوتیوب

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

مدیر شبکه نسیم در بخشی از او مباحثه، به قیاس تلویزیون با رسانه‌های نوظهور پرداخت؛ رسانه‌هایی که مرزها را دریده‌اند: «الان یوتیوب و پلتفرم‌های مجازی پر شده از برنامه‌هایی که فقطً جستوجو تحریک و عکس العمل‌اند. او گفت‌وگوهایی که بعضی اوقات با آبروی آدم‌ها بازی می‌کند یا پرده‌ها را کنار می‌زند تا دیده شود. اما تلویزیون یک مرجع فرهنگی است. ما نمی‌توانیم با آبروی مردم بازی کنیم و سپس بگوییم آزادی گفتن! برای ما احترام، اصل است.»

مدیر شبکه نسیم یقیناً معتقد است محدودیت‌های تلویزیون می‌تواند به خلاقیت منجر شود: «این محدودیت‌ها ما را وادار می‌کند ایده‌پردازی کنیم. نتیجه‌اش این است که خانواده‌ها تا این مدت می‌توانند با خیال راحت تلویزیون ببینند؛ چیزی که در زیاد از محصولات بیرونی دیگر وجود ندارد.»

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه نسیم ,

دستمزدها و حقیقت تشکیل تلویزیونی

در ادامه او مباحثه، از خوشرو درمورد او گفت و گو داغ دستمزدها در تلویزیون پرسیدیم؛ موضوعی که این روزها قیاس‌اش با پلتفرم‌های خصوصی زیاد نقل می‌شود. او صریح جواب داد: «قیمت همه‌شده برنامه‌های تلویزیون زیاد پایین‌تر از نمایش‌خانگی است. آنجا پرداخت‌ها چندبرابر است و طبیعتاً نرخ‌ها را بالا می‌برد. اما در تلویزیون ما زیاد تر با شراکت مالی یا اسپانسر برنامه‌ها را می‌سازیم. مهمانان گران‌قیمت هم طبق معمولً از طریق منبع های حمایتکننده مالی فراهم خواهد شد نه از بودجه مستقیم سازمان.»

او پافشاری کرد: «هیچ برنامه اختصاصی‌ای بدون پشتوانه مالی ساخته نمی‌شود، اما در عوض ما اصول و نزدیک به اخلاقی خودمان را داریم. دستمزد بالا هنگامی معنی دارد که با شأن رسانه و فرهنگ مردم سازگار باشد.»

«خَردَل» یعنی او گفت‌وگوی تند اما با طعم احترام

مرتضی یعقوبی، تهیه‌کننده برنامه، درمورد معنی نام «خَردَل» توضیح جالبی می‌دهد: «در باورهای کهن، خردل نماد امید و ریشه‌زایی است. برنامه هم همین است؛ او گفت‌وگوهایش امکان پذیر تند باشد، اما گزنده نیست. قرار نیست با آبروی مهمان یا زندگی شخصی فردی موج‌سواری کنیم تا وایرال شویم. ما آمده‌ایم تا شرافت رسانه‌ای را یادآوری کنیم.»

او به رقابت ناسالم برخی برنامه‌های مجازی اشاره می‌کند: «امروز در یوتیوب و پلتفرم‌ها هر فردی برنامه او مباحثه می‌سازد، اما با چه قیمتی؟ با آبروی مردم! ما قرار نیست برای چند کلیک فرهنگمان را بفروشیم. رسانه ملی اصالت دارد و مردم تا این مدت به آن مطمعن می‌کنند؛ می‌گویند “تا هنگامی صداوسیما خبری را نگفته، باور نمی‌کنیم”. این یعنی مرجعیت.»

یعقوبی معتقد است «خَردَل» به جای غوغا، سراغ او گفت‌وگوی محترمانه رفته است: «هنگامی بچه‌ها در خانه او گفت‌وگویی محترمانه در تلویزیون می‌بینند، یاد می‌گیرند در زندگی هم همین‌طور باشند. برنامه ما قرار نیست همانند فضای مجازی باشد که هر فردی هر طور دلش خواست سخن بگویید کند.»

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه نسیم ,

میرمیرانی؛ برگشت مجری به تلویزیون با طعم خردل

علی میرمیرانی که بعد از چند سال دوری از تلویزیون، اجرای «خَردَل» را پذیرفته، درمورد حال‌وهوای این برگشت می‌گوید: «سه سال و نیم از تلویزیون دور بودم. هنگامی آقای خوشرو نظر داد، دوست داشتم یک رنگ تازه از او مباحثه را داخل تلویزیون کنم. خردل از دل همان حال‌وهوای جنگ و اضطراب متولد شد، او گفت‌وگویی که هم شوخ‌طبع است و هم اهل فکر.»

او درمورد فلسفه «تند و شیرین بودن» برنامه می‌گوید: «خَردَل یعنی طعمی که تند است اما دلچسب. او گفت‌وگوهای ما چالشی است ولی بی‌ادبی ندارد. جنسش طنازانه است، اما عمیق. تلاش کردیم آدامس نباشد؛ لایه داشته باشد.»

میرمیرانی معتقد است تلویزیون می‌تواند با اتکا به همین گفتگوهای صمیمی و واقعی، مجدد با مخاطب جوان پیوند بخورد: «مردم از صراحت خوششان می‌آید، اما صراحت با بی‌احترامی فرق دارد. ما تلاش کردیم او گفت‌وگوی صادقانه و گرم بسازیم بدون آنکه حاشیه تشکیل کنیم.»

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه نسیم ,

علیرضا خمسه؛ طنز، جدی‌ترین کار دنیا

در یکی از تکه‌های برنامه، علیرضا خمسه مهمان است؛ او که از پیشکسوتان طنز تلویزیون است، در پشت‌صحنه درمورد اهمیت نگه داری اصالت کمدی این چنین می‌گوید: «سال‌های قبل، تلویزیون دوران طلایی داشت؛ کارها دیده می‌شد، انگیزه‌ها زیاد تر می بود. ما جشن سالانه تولیدات داشتیم و تلاش هنرمندان تقدیر می‌شد. امیدوارم مدیران امروز بدانند کمدی یک هنر جدی است، نه فرعی. کار ما خنداندن مردم است، اما این خنده باید ریشه داشته باشد، بر پایه مطالعه و شناخت فرهنگی.»

خمسه با اشاره به کتاب‌ها و پژوهش‌های طنز در صداوسیما ادامه می‌دهد: «طنز باید محترم باشد، چه در قالب کلام، چه عکس. اگر نادرست بگیریم و هر شوخی سطحی را طنز بنامیم، نتیجه‌اش می‌شود دلزدگی مردم. برنامه‌هایی همانند “خَردَل” اگر همین مسیر را ادامه دهند، می‌توانند نقطه امید تازه‌ای در تلویزیون باشند.»

تلویزیون , صدا و سیما , شبکه نسیم ,

خردلِ رسانه‌ای؛ او مباحثه به جای غوغا

در آخر، مرتضی یعقوبی درمورد زمان پخش و آینده برنامه می‌گوید: «خَردَل ۲۶ تکه ۴۵ دقیقه‌ای دارد و از نیمه آبان‌ماه مهمان خانه‌ها می‌شود. فیلم‌برداری رو به آخر است و امیدواریم فصل‌های بعدی هم ساخته شود تا این برند در تلویزیون ماندگار شود.»

به‌نظر می‌رسد شبکه نسیم با این برنامه، به‌جستوجو بازتعریف مفهوم «او مباحثه» در تلویزیون است؛ بازگشتی به ربط انسانی، صمیمی و درعین‌حال محترمانه.

در دورانی که رسانه‌های آنلاین گاه با «غوغاسازی» جای او مباحثه را گرفته‌اند، «خردل» تلاش می‌کند نشان دهد می‌شود تند می بود، اما مؤدب؛ می‌شود خندید، اما اندیشید.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article