به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حضرت زهرا (س) نماد صبر، ایثار و جایگاه مادر در جامعه انسانی است. سینما، به گفتن یکی از تاثیرگذارترین رسانههای فرهنگی، مدام تلاش کرده است تا این ویژگیها را در قالب داستان و شخصیت به عکس بکشد. مجموعه فیلمها و تلویزیونی که در این روز روی آنتن میروال، مثالای از این کوششاند؛ آثاری که با محوریت مادران، خانواده، عشق و همدلی، مخاطب را به تأمل درمورد قیمتهای انسانی و اخلاقی دعوت میکنند.
تحلیل و بازدید آثار
۱. «انتظار» (شبکه دو، ساعت ۸ صبح)
این فیلم تلویزیونی، مثالای کلاسیک از سینمای مادرانه ایرانی است. داستان محمد، مردی که عاشقانه از مادر سالخوردهاش مراقبت میکند، روایتگر ضمانت، فداکاری و عشق بیقید و شرط به والدین است. تضاد بین عشق به خانواده و مسائل شخصی، محور مهم روایت است. «انتظار» مشخص می کند که عشق مادرانه و پیوند خانوادگی فراتر از اختلافات و گذر زمان است و پافشاری دارد که آشتی و همدلی، قیمتهای پایدار زندگیاند.
۲. «لوراکس» (شبکه تهران، ساعت ۹ صبح)
انیمیشن «لوراکس»، با دنیای خیالی و رنگارنگ خود، در ظاهر قصهای کودکانه را روایت میکند؛ اما در لایههای عمیقتر، مطلبهای زیستمحیطی و انسانی دارد. تلاش تد برای آوردن یک درخت واقعی، نمادی از اهمیت نگه داری طبیعت و مسئولیت انسانی در روبه رو زمین است. این فیلم مشخص می کند که عشق، حتی اگر انگارً ساده باشد، میتواند نیرویی برای تشکیل تحول و امید باشد؛ پیامی که با نگاه مادرانه نیز همراستا است، چرا که مادران مدام به آینده و حفاظت از نسلها میاندیشند.
۳. «آسمان غرب» (شبکه تهران، ساعت ۱۳:۳۰)
فیلم حماسی «آسمان غرب» رشادت و غیرت خلبان شهید علیاکبر شیرودی و همرزمانش را به عکس میکشد. این تاثییر، علاوه بر ثبت تاریخ و یادآوری فداکاریهای دفاع مقدس، پیامی انسانی دارد: فداکاری و ایثار، که در هر زمان و مکان، مورد قیمت و الهامقسمت است. این فیلم مثالای از پیوند عشق به وطن و قیمتهای اخلاقی با عنصر انسانی و انسانیّت است.
۴. «سپید به رنگ مروارید» (شبکه نمایش، ساعت ۱۱ صبح)
مادر در این فیلم، نماد عشق بیآخر و صبر است. داستان مادری که سالها از فرزند بیمار خود مراقبت میکند، تصویری از ایثار و مسئولیت انسانی اراعه میدهد. وجود شخصیت سحر، نشانهای از امید و ربط انسانی است که مشخص می کند عشق مادری فراتر از محدودیتهای جسمی و اجتماعی است. این فیلم نیز همچون آثار مادرانه کلاسیک، قیمت مراقبت، همدلی و مسئولیت در روبه رو خانواده را برجسته میکند.
۵. آثار دیگر و معناشناسی آنها:
«هویت نهان ۲» و «لبه تیغ»: این آثار، ضمن روایتهای شوقانگیز و معمایی، به مسئولیت فردی، اخلاق حرفهای و اهمیت تصمیمگیریهای انسانی در روبه رو با بحران میپردازند. در دل این قصهها نیز میتوان ردپای قیمتهای انسانی و عشق به فرد دیگر را یافت.
«مرا به خانه برگردان» و «سرخ به رنگ عقیق»: قصههایی انسانی و مادرانه که با محوریت جستجوی مادر برای فرزند، امید و عشق بیآخر را نشان خواهند داد. این فیلمها بر اهمیت خانواده، ایثار و پیوند روحی بین اعضای خانواده پافشاری دارند.
«تخم مرغ» و «بوسیدن روی ماه»: روبه رو با فقدان و تلاش برای بازسازی زندگی، تصویری از صبر و استقامت مادرانه اراعه میدهد. مادرانی که حتی بعد از سالها امید خود را از دست نمیدهند، الهامقسمت مخاطب می باشند.
«معلم من اختاپوس»: مستندی که مشخص می کند عشق و احترام، حتی به موجودات دیگر و طبیعت نیز قابل تعمیم است. این تاثییر پافشاری دارد که ویژگیهای مادرانه همانند مراقبت، همدلی و مسئولیت، محدود به انسان نیست و میتواند گسترهای جهانی اشکار کند.
برداشت تحلیلی و فرهنگی
مجموعه فیلمها و آثار پخششده در این روز، نمودهای گوناگون مادرانه را به نمایش میگذارند: از عشق و فداکاری فردی گرفته تا مسئولیت اجتماعی و اخلاقی. آنچه این آثار را مورد قیمت میکند، توانایی آنها در پیوند دادن توانایی شخصی با مفاهیم انسانی گستردهتر است. چه مراقبت از مادر و خانواده، چه حفاظت از طبیعت و جامعه، همه این روایتها در نهایت بازتابی از آموزههای حضرت زهرا (س) در صبر، ایثار و عشق بیقید و شرط می باشند.
این فیلمها یادآور خواهد شد که مادرانگی نه تنها یک نقش خانوادگی، بلکه الگویی اخلاقی و انسانی است که میتواند الهامقسمت زندگی امروز ما باشد؛ الگویی که در سینما، از قاب عکس به زندگی واقعی منتقل میشود و مطلبهای فرهنگی و انسانی را با قدرتی ملموس به مخاطب منتقل میکند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع
