صبر و تضرع دو راه رسیدن به مقصد الهی است_خبرخوان

علی باقری
5 Min Read


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله جوادی آملی روز چهارشنبه در جلسه هفتگی درس اخلاق در مسجد اعظم قم او گفت: هم صبر ملزوم است و هم تضرع و گریه که در روایات از آن با گفتن «سِلاحه الْبُکاء» یاد شده، و این گریه و ناله از سر اخلاص از ابزارهای حقیقی انسان در مبارزه با دشمن درونی و بیرونی است.

آیت الله جوادی آملی در ادامه گفت: این‌گونه نیست که اگر فردی صبر پیشه کرد، از مقصد بازبماند یا مسیر را نادرست رفته باشد؛ صبر خود یکی از راه‌های قطعی رسیدن است؛ هر امری زمان و اقتضای خود را دارد و تحقق آن به اندازه و تقدیری می‌باشد که خداوند برایش قرار داده‌است. انسان مدام مصلحت واقعی خود را نمی‌شناسد؛ بعضی اوقات مصلحت او در آن است که حادثه‌ای سریعتر به او نرسد و با تأخیر به او برسد. صبر راهی است که انسان را به طور قاطق به مقصد می‌رساند. اگر صبر ما را به مقصد نمی‌رساند، هیچ زمان این چنین فرمانی صادر نمی‌شد.

او گفت: گریه از سر اخلاص و تضرع، قلب انسان را رقیق می‌کند و به او قوت مقابله با دشمنان درونی می‌بخشد؛ ما در نبرد با شیطان، نفس امّاره سلاحی جز بکاء و تضرّع نداریم؛ چون او از هر جهت تجهیزاست، اما انسان تنها با سلاح گریه و ناله صادقانه می‌تواند بر دشمن درونی پیروز شود.

این مرجع پیروی در ادامه تصریح کرد: سخنان مختصر امیرالمؤمنین‌(ع) بعضی اوقات جدا گانه گفتن شده و بعضی اوقات هم به گفتن نامه و خطبه آمده است، این کلمات مختصر و تک نگاره‌ها هم، یا ناظر به تفسیر آیات قرآن است یا در امتداد بیانات نورانی پیامبر اکرم‌(ص) قرار دارد و هر یک، دریچه‌ای تازه از حکمت الهی می‌گشاید.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که خداوند آیات خود را هم در عالم تکوین و هم در عالم تشریع به انسان مشخص می کند، افزود: آیات الهی در همه مراتب هستی، انسان را به حقیقت رهنمون می سازد.

وی در توضیح رابطه خواب و مرگ، با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم فرمود: خواب، مرتبه‌ای از «مرگ موقت» است و انسان هر شب حقیقت مرگ را به‌طوری شهود می‌کند؛ از این‌رو معاد و برگشت به‌سوی خدا امری دور از فهمیدن انسانی نیست.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به مفهوم «پشیمانی» در قیامت، او گفت: همان‌گونه که انسانِ پشیمان در دنیا انگشت خود را به دندان می‌گزد، ظالمِ آغازگرِ ستم نیز در قیامت هر دو دست خود را از شدت حسرت خواهد گزید؛ و این همان حقیقتی است که امیرالمؤمنین‌(ع) در کلام قصار ۱۸۶ به آن اشاره فرمودند.

وی در ادامه به کلمه قصار ۱۸۷ «الرَّحِیلُ وَشِیکٌ» [کوچ کردن از دنیا نزدیک است]، اشاره کرد و او گفت: رحلت انسان از دنیا نابودی نیست، بلکه انتقال از نشئه‌ای به نشئه دیگر است؛ چنان‌که در برزخ بیداری ضعیف‌تر و در قیامت بیداری محض خواهد می بود.

وی پافشاری کرد: آیات مرتبط با «یوم» و «یومئذ» در قرآن کریم، جز موارد معدود، همه انها درمورد قیامت است.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

این مرجع پیروی این چنین با گفتن این که هر کس در برابر حق بایستد به هلاکت دچار می‌شود، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در کلام فرد دیگر می فرمایند «هر که در برابر حق بایستد هلاک شود»؛ چون حق، ناکامی‌بردار نیست و هر مخالفتی با آن جز حسرت و سقوط به جستوجو ندارد، هر کس در برابر دین و حق، چهره نشان دهد به هلاکت دچار می‌شود.

آیت الله جوادی آملی در آخر با اشاره به دعای امام سجاد(ع) و دیگر ادعیه نورانی اهل‌بیت‌(ع) گفتن داشت: عزت حقیقی تنها نزد خداوند است و هر کس خود را در پیشگاه الهی «هیچ» ببیند، خداوند همه چیز را به او عطا خواهد کرد.

انتهای مطلب

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article