به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ فرانک گری، معمار برجسته آمریکایی-کانادایی و یکی از پیشگامان سبک ساختارشکنی در معماری، روز قبل در سن ۹۶ سالگی در سانتا مونیکای کالیفرنیا درگذشت. گرچه این خبر بازتاب گستردهای در رسانهها داشت، اما میراث گری فراتر از تاریخ فوت اوست.
آثار خلاقانه و غیرمتعارف او، مسیر معماری معاصر را دگرگون کردند و اثری ماندگار بر شهرها، فرهنگ بصری و شیوه تفکر معماران در سراسر جهان گذاشتند.
اغاز مسیر حرفهای و رویکرد نوآورانه
گری که از کانادا به لسآنجلس مهاجرت کرده می بود، از همان ابتدا با نگاهی جسورانه و نوآورانه داخل دنیای معماری شد. او بر این باور می بود که ساختمانها نباید محدود به تقارن و فرمهای کلاسیک باشند و طراحی باید تواناییای شوقانگیز، غیرمنتظره و پویا برای ساکنان و مخاطبان تشکیل کند. این دیدگاه علتشد هر پروژه او به یک تاثییر منحصربهفرد و قابل شناسایی تبدیل شود.
آثار شاخص و تاثیرگذار
یکی از مشهورترین آثار او، موزه گوگنهایم بیلبائو است. نمای فولاد ضدزنگ و انحناهای پیچیده آن، معماری سنتی موزهها را به چالش کشید و علاوه بر اهمیت هنری، تاثییر اقتصادی و فرهنگی چشمگیری بر شهر بیلبائو گذاشت. این پروژه به «تاثییر بیلبائو» معروف شد و توانست نگاه جهان به معماری معاصر را تحول دهد.
سالن کنسرت والت دیزنی در لسآنجلس نیز مثالای برجسته از خلاقیت گری است. طراحی از درون به بیرون این سالن با امواج فولاد ضدزنگ و همکاری تیمی از متخصصان آکوستیک، توانایی شنیدن موسیقی را با فرمهای بصری درهمآمیخته اراعه میدهد. تضاد بین نمای آزاد بیرونی و فضای داخلی متقارن، نشاندهنده دقت و هوشمندی او در طراحی است.

در حوزه مسکونی، خانه گری در سانتا مونیکا و خانه نورتون در ونیز بیچ مثالهای شاخص سبک دکونستراکشن او می باشند. خانه گری با لایههای شیشه، فلز موجدار و تخته چندلایه، ساختاری انگار ناتمام و در عین حال هماهنگ اراعه میکند. خانه نورتون نیز با جعبههای گچی و بتنی در اندازهها و اشکال متضاد، هرجومرج را به یک کل منسجم و رنگارنگ تبدیل کرده است.

پروژههای دانشگاهی و شهری
گری دانشکده حقوق دانشگاه لوئیولا مریمونت را به روشای نوآورانه بازطراحی کرد. او مجموعهای از ساختمانهای کوچک با نمای فلزی، رنگهای زرد روشن و یک سازه زنجیرهای بزرگ طراحی نمود که همانند یک روستا می بود و فضایی خلاقانه و بازیمحور برای دانشجویان تشکیل کرد.
ساختمان دوربینهای دوچشمی در لسآنجلس نیز نمونه برجستهای از آثار تجاری گری است. این ساختمان با ورودی غولپیکر همانند دوربین دوچشمی و طراحی مشترک با هنرمندان کلِس اولدنبورگ و کوسجه ون بروگن، به یکی از شناختهشدهترین آثار او تبدیل شد و وجود گوگل در آن از سال ۲۰۱۱، اهمیت اقتصادی و کارکردی آن را تثبیت کرده است.

سبک و میراث
سبک فرانک گری بر شکستن تقارن، منفعت گیری از فرمهای منحنی و مصالح غیرمتعارف تمرکز داشت. او معتقد می بود معماری باید تواناییای شوقانگیز و غیرمنتظره برای ساکنان و بازدیدکنندگان تشکیل کند. ساختمانهای او با پنجرههای بزرگ، نمای آزاد و ترکیب مواد گوناگون، حس حرکت، پویایی و زندگی شهری را منتقل میکنند.
میراث فرانک گری نه تنها شامل بناهای کاربردی بلکه نمادهای فرهنگی و هنری است که الهامقسمت نسلهای تازه معماران و علاقهمندان به طراحی می باشند. آثار او نشان خواهند داد که معماری میتواند فراتر از کارکرد صرف، بیانگر هنر، فرهنگ و توانایی انسانی باشد و هم چنان مسیر نوآوری را در جهان معماری ادامه دهد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع
