به گزارش خبرخوان
دانشمندان در پژوهش جدیدی نشان دادهاند هنگامی افراد زمان سخن بگویید، دستهای خود را بهصورتی حرکت بدهند که معنی سخنهای آنها را به شکل بصری نشان بدهد، وضوح و مقدار اثرگذاری مطلب آنها افزایش اشکار میکند.
این تحقیق با تحلیل هزاران ویدیوی TED و انجام آزمایشهای کنترلشده صورت گرفته و مشخص می کند که ژستهای گوناگون چطور میتوانند کیفیت ارتباطات را تحول دهند. به حرف های پژوهشگران، زمان اراعه، معارفه یک ایده یا مدیریت یک جلسه، طبق معمولً تمرکز مهم روی محتوای گفتار است؛ اما حرکت دستها هم میتواند نقش تعیینکنندهای داشته باشد.
نویسنده این پژوهش که در ایتالیا (مهد ژستهای حرکتی مربوط به دست) بزرگ شده، توضیح میدهد که با زندگی در آمریکا فهمید تفاوتهای فرهنگی در مقدار و نوع منفعت گیری از ژستها شده است. بااینحال، به حرف های او در هر فرهنگ و بستر اجتماعی یک نوشته ثابت وجود دارد و آن هم منفعت گیری از دستها در زمان سخن بگوییدکردن است.
محققان به این نوع حرکات دست «illustrators» میگویند. مثالهای آن نیز شامل مواردی از جمله بازکردن دستها زمان توضیح فاصله زیاد، نزدیککردن دستها به یکدیگر زمان گفتن ربط بین دو مفهوم، یا ترسیم موج با دست زمان توصیف تغییرات رفتوبرگشتی بازار میشود.
برای بازدید زیاد تر این الگو، آنها بیشتر از ۲ هزار ویدیو TED Talk را بهصورت قسمتقسمت و با ابزارهای هوش مصنوعی تحلیل کردند. سپس نتایج را در آزمایشهای کنترلشدهای با ۱۶۰۰ شرکتکننده زیر ذرهبین قرار دادند. نتیجه هر دو یکسان می بود و بهطور کلی ژستهای توضیحی علتدرک بهتر مخاطبان میشد.
چرا دستها میتوانند مطلبها را شفافتر کنند؟
مطابق توضیح پژوهشگران، ژستهای حرکتی مناسب میانبر بصری تشکیل میکنند و با این کار علتخواهد شد شنونده مفاهیم انتزاعی را بهتر فهمیدن کند. این کار این چنین پردازش مطلب را آسانتر میکند و به حرف های محققان طبق معمولً علتمیشود مخاطب گوینده را توانمندتر و متقاعدکنندهتر برسی کند.
در روبه رو، حرکات نامرتبط همانند تکانهای اتفاقی، بیقراری یا اشارههای بیمقصد نهتنها سودی ندارند، بلکه میتوانند تمرکز شنونده را برهم بزنند.
این پژوهش پافشاری میکند که دستها میتوانند به ابزار قدرتمندی برای انتقال مؤثر ایدهها تبدیل شوند. در مرحله های بعدی، آنها بهجستوجو جواب این سوال خواهند می بود که آیا میتوان منفعت گیری از ژستهای حرکتی مناسب را آموزش داد؟ آزمایشهای اولیه نشان خواهند داد حتی یک دوره مختصر پنج دقیقهای هم میتواند وضوح گفتن را با منفعت گیری از ژستهای مناسب افزایش دهد.
نتایج این تحقیق که توسط «جیوانی لوکا ریزو»، استادیار بازاریابی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده، در مجله Sage Journals انتشار شده است.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
