سریال های کره ای رقیب سرسخت سینمای تایلند و اندونزی/ روایت رایزن فرهنگی ایران از درآمدزایی به وسیله صنعت سینما

علی باقری
18 Min Read


به نقل از خبرنگار فرهنگی ،  سینمای ایران که طی یک دهه تازه با انتقادات بسیاری به جهت منفعت گیری از لوکیشن‌های محدود و بسته در فضاهای کلان‌شهرها روبه رو شد، رویه‌ای را برگزید تا هم مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند و هم پای مخاطبانی که شیفته گردشگری و جهانگردی بودند را به سینما باز کند. فیلمبرداری فیلم‌های کمدی در خارج از ایران راه حلی می بود که از قضا برای سینما آورده مالی داشت. تنها دست مایه این فیلم‌ها اما به زعم منتقدان، به عکس کشیدن اختلافات فرهنگی ایرانیان با خارجی‌ها برای خنده گرفتن از مخاطب می بود.

تشکیل فیلم‌ها خارج از ایران که از دهه ۷۰ به این سو با فیلم‌های آدم برفی، تجارت، بازمانده، از کرخه تا راین و .. اغاز شده می بود در سال‌های تازه به سینمای کمدی راه یافته و به مطرب، مصادره، سگ بند و پارادایس و .. رسید و لوکیشن‌های این فیلم‌ها نیز کشورهایی چون چین، تایلند، اندونزی، ژاپن، کامبوج، ترکیه و.. به جهت دسترسی مناسب‌تر نسبت به کشورهای اروپایی و این چنین ارزان‌تر بودن، برای تشکیل این فیلم‌ها انتخاب شدند. کشورهایی که گرچه با لوکیشن‌ها و مکان‌های متفاوت همراه می باشند اما نقش پررنگی در داستان فیلم‌های مذکور ایفا نکرده اند. تازه ترین فیلم ساخته شده در خارج از ایران نیز هاوایی است که در هنگ‌کنگ فیلمبرداری شده و همچون دیگر فیلم‌های در این دسته، منفعت چندانی از سرزمین محل تشکیل خود نبرده است.

خانم یایا که پیش تر به نام ما شما را دوست داریم خانم یایا نامگذاری شده می بود، در آسیای شرقی فیلمبرداری شد. فیلمی با بازی رضاعطاران که گمان می‌رفت اثری کمدی باشد اما نه در اکران و نه در زمان بعد از آن با استقبال مخاطبان روبه رو نشد. پاتایا به گفتن شهر محل فیلمبرداری در این فیلم، لوکیشنی است که همانند تعداد بسیاری از لوکیشن های دیگر در آثار سینمای ایران تنها وجود دارد و نقشی در پیشبرد قصه ندارد. 

جذابیت‌های بصری تایلند علتساخت فیلم‌های فرد دیگر شد؛ مهران احمدی که در فیلم «مصادره» خود از سرزمین ارمنستان برای فیلمبرداری منفعت گیری کرد «سگ‌بند» را به تایلند برد. این چنین فیلم «چهار انگشت» با زوج امیرجعفری و جواد عزتی به تایلند رفت و آخرینِ آن «هاوایی» است که زیاد هم نسبت به محتوای آن انتقادهایی داخل شد.

آخرین مطالب
زمان خاکسپاری صدرالدین حجازی اشکار شد_خبرخوان
ادامه مطلب

اما در این بین سؤالی که نقل می‌شد چرا برخی از فیلمسازان برای ساخت آثارشان به خارج از سرزمین می‌روال خصوصاً تایلند، اندونزی و فیلمبرداری در آسیای شرقی و از طرفی ساختِ آثار نمایشی کشورهای خارجی چه امتیازاتی برای تایلندی‌ها دارد. برای رسیدن به این سوال و سخن بگویید درمورد جایگاه سینمای تایلند در قیاس با رقبای منطقه‌ای‌اش، تشکیل مشترک فیلم، روال گسترش و جهانی شدن فستیوال فیلم تایلند و به طور کل حالت سینمای تایلند او گفت‌وگویی با مهدی زارع بی‌عیب رایزن فرهنگی ایران در سرزمین تایلند داشتیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد: 

سریال‌های کره‌ای رقیبی قوی برای تایلند و اندونزی است

* جایگاه صنعت سینمای تایلند در قیاس با رقبای منطقه‌ای خودش چیست؟

تایلند و اندونزی در قیاس با بقیه آسیای جنوب شرقی صنایع فیلمسازی بهتری دارند چون هر دو سابقه طویل در تشکیل فیلم دارند. تایلند از اغاز دهه ۱۹۰۰ فیلم می‌سازد، در حالی که صنعت فیلم اندونزی به سال ۱۹۲۶ باز می گردد.هر دو سرزمین این چنین دارای توانایی های محلی قوی از نظر بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و تهیه‌کنندگانی‌اند که می‌توانند فیلم‌های باکیفیتی خلق کنند که برای مخاطبان در سراسر جهان دلنشین باشد.

علاوه بر این، هر دو سرزمین مشوق‌های قابل توجهی برای فیلمسازان اراعه خواهند داد که به جذب تولیدات بین‌المللی پشتیبانی می‌کند و این چنین محیطی مساعد برای شرکت‌های تشکیل داخلی فراهم می‌کند. این چنین در این عرصه کره جنوبی با دقت به تشکیل سریال‌های دلنشین رقیبی قوی برای هر دوی این کشورها به حساب می اید اما دیگر کشورها در این عرصه زیاد ضعیف‌اند.

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

حجم فیلم‌های خارجی زیاد بیشترند

* سرانه تشکیل فیلم در این سرزمین چند فیلم است و برای تشکیل اقتصادی فیلم چه برنامه‌ای دارند؟

سرانه تشکیل سالیانه فیلم بلند در این سرزمین ۶۰ عدد است؛ این سرزمین عمده تمرکزی که در این عرصه دارد زیاد تر تلاش می‌کند تا با حمایتاز فیلمسازان خارجی با یک تیر چند نشان بزند هم از این محل کسب درآمد کند و هم به طور رایگان جاذبه‌های توریستی خود را تبلیغ کند چرا که در قیاس با فیلم‌هایی که در داخل ساخته می‌شود حجم فیلم‌های خارجی زیاد بیشترند. از طرفی نیز تعداد بسیاری از فیلمسازان و فستیوال‌ها تلاش می‌کنند به طور جدا گانه عمل کرده تا آزادی بیشتری داشته باشند از این رو تعداد فیلم‌هایی که نیاز به حمایتدولتی داشته باشند زیاد اندک است.

پخش نسخه سریالی «مسافر ری» از امشب_خبرخوان
ادامه مطلب

درآمدزایی به وسیله صنعت فیلم و سینما

*‌چرا تشکیل مشترک فیلم در دستور کار صنعت فیلمسازی این سرزمین قرار گرفته و امتیازات این کار چیست؟

یکی از موارد مهمی که در این سالها تایلند توانسته هم از این عرصه جاذبه‌های توریستی خود را به طور رایگان تبلیغ کرده و از طرفی به نحوه چشمگیری درآمدزایی کند صنعت فیلم و سینماست که بنابر آمار اعلامی از طرف قسمت فیلم و سینمای وزارت توریسم و ورزش این سرزمین درآمد تایلند در سال قبل از عرصه فیلمسازان خارجی به اوج خود رسید سال قبل تعداد ۴۶۶ فیلم خارجی در اقصی نقاط این سرزمین فیلمبرداری شده است که سازندگان این فیلم‌ها از ۴۰ سرزمین گوناگون است؛ درآمد حاصله از این فیلمسازان خارجی برای تایلند ۶.۶ میلیارد بات معادل ۱۸۵ میلیون دلار بوده است.

درآمد بلیت سینما تایلند در سال ۲۰۲۴ به ۱۹.۸۴ میلیون دلار برسد

* امتیاز اکران بین‌المللی چه قیمت افزوده‌ای برای صنعت سینمای تایلند به وجود اورده است؟

صنعت سینمای تایلند با طیف متنوعی از فیلم‌ها که برای مخاطبان محلی و بین‌المللی دلنشین است، بازیگر مهم صحنه سرگرمی جنوب شرقی آسیا است. در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۶۰ فیلم تایلندی در سینماها به نمایش درآمد و نزدیک به ۲۰ فیلم دیگر به طور آنلاین انتشار شد. پیش‌بینی می‌شود که درآمد بلیت سینما تایلند در سال ۲۰۲۴ به ۱۹.۸۴ میلیون دلار برسد و نرخ رشد سالانه ۳.۴۸ درصدی تا سال ۲۰۲۸ داشته باشد.Major Cineplex بزرگترین اپراتور سینما در تایلند است که ۱۲۰۴ صفحه نمایش در سراسر سرزمین دارد. Major Cineplex این چنین اپراتور انحصاری IMAX، 4DX، ScreenX، LED Screen، و پروژکتور لیزری در تایلند است.

* جمعیت سینما در این سرزمین چه مقدار است و سینما در قیاس با پلتفرم‌ها و اکران آنلاین در شرایط جاری چه جایگاهی دارند؟

جمعیت سینماروی تایلند ۲۸ میلیون نفر میباشد با دقت به گسترش روزافزون پلتفرم های انلاین استریم همانند نتفلیکس اما تا این مدت سینماهای تایلند با اراعه خدمات زیاد متنوع و امکانات دلنشین تا این مدت در حالت رقابت با این پلتفرم‌ها می باشند و درآمدهای گیشه‌ها حاکی از حالت خوب آنهاست.

تایلند بیشتر از ۵ فستیوال مهم بین‌المللی فیلم دارد

* روال گسترش و جهانی شدن فستیوال فیلم تایلند چطور بوده و اکنون این فستیوال در بین دیگر فستیوال‌ها چه جایگاهی دارد؟

تایلند هم اکنون بیشتر از ۵ فستیوال مهم بین المللی فیلم دارد که به نوبه خود زیاد خوب عمل می‌کنند و مخاطبان و فیلم‌های زیاد جذابی از سرتاسر جهان جذب می‌کنند اما اگر بخواهیم با فستیوال‌های جهانی قیاس کنیم می‌توان او گفت این فستیوال‌ها زیاد تر در سطح منطقه‌ای زیاد تر موفق است تا جهانی چون عمده فستیوال‌ها نیز به اتحادیه آ.س.آن پافشاری دارند.

آن هفت روز، تصاویری از دلِ غزه/فرصتی برای مستندساز شهرستانی_خبرخوان
ادامه مطلب

* صنعت انیمیشن در این سرزمین چه مقدار گسترش یافته و آیا نظر خارجی‌ها به این منطقه جلب شده است؟

تایلند به یک مقصد برون سپاری محبوب برای کارهای انیمیشن تبدیل شده است، به طوری که ۹۱ درصد از استودیوهای انیمیشن آن به شرکت‌های بین‌المللی خدمات اراعه خواهند داد. این صنعت توسط هنرمندان و شرکت‌هایی هدایت می‌شود که می‌خواهند تأثیر جهانی پایدار بگذارند.

* علت دقت فیلمسازان خارجی به این منطقه چیست؟ آیا هزینه‌های تشکیل در تایلند ارزان است یا این که مشوق‌ها می‌تواند نظر آنها را جلب کند؟

تایلند به علت لوکیشن‌های متنوع، خدمه با توانایی و هزینه‌های تشکیل نسبتاً پایین، مکانی محبوب برای تشکیل فیلم است. صنعت فیلم تایلند با اعضای باتجربه خدمه و قیمت‌های تولیدی که طی دهه‌ها بهبود یافته است، بالغ است. این سرزمین این چنین دارای طیف گسترده‌ای از مکان‌ها، از کوه‌ها در شمال تا سواحل و جزایر در جنوب است.

* اثرگذاری تشکیل فیلم در تایلند به خصوص فیلم‌های هالیوودی در گسترش و رونق گردشگری چیست؟

دولت تایلند از سال قبل به روش زیاد جدّی در حال منفعت برداری از قوت نرم فرهنگی در قسمت‌های گوناگون سرزمین است؛ قوت نرم به توانایی یک ملت برای تأثیرگذاری بر دیگران از طریق ابزارهای غیراجباری همانند فرهنگ، قیمت‌ها و سیاست‌ها اشاره دارد، در روبه رو قوت سخت که بر نیروی نظامی یا اقتصادی متکی است یکی از موارد مهمی که در این سالها تایلند توانسته هم از این عرصه جاذبه‌های توریستی خود را به روش رایگان تبلیغ است.

صنعت فیلم در تایلند منبع مهمی برای اشتغال است

* آیا برآوردی دارید که رونق صنعت فیلمسازی چند رشته شغلی را هم رونق می‌دهد؟ و قیمت افزوده تشکیل فیلم چه مقدار است در تایلند؟

صنعت فیلم تایلند به تشکیل ناخالص داخلی این سرزمین پشتیبانی کرده و به یک بازیگر مهم در صنعت سرگرمی جنوب شرقی آسیا تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۵، صنعت سینما و تلویزیون ۶۰.۳ میلیارد بات به تشکیل ناخالص داخلی این سرزمین پشتیبانی کرد که بیشتر از ۰.۴ درصد از تشکیل ناخالص داخلی سرزمین است. صنعت فیلم این چنین منبع مهمی برای اشتغال است که برای افراد در طیف گسترده‌ای از نقش‌ها، از بازیگران و کارگردانان گرفته تا نویسندگان و تکنسین‌ها، شغل تشکیل می‌کند.

درگذشت نویسنده قدیمی رادیو - تسنیم
ادامه مطلب

این صنعت این چنین زمان‌هایی را برای افراد در عرصه‌های مرتبط همانند بازاریابی، حسابداری و خدمات حقوقی فراهم می‌کند. صنعت فیلم تایلند نیز به معارفه مقاصد گردشگری پشتیبانی کرده است. به گفتن مثال، فیلم چینی گمشده در تایلند محصول ۲۰۱۲ نمونه قابل توجهی از این است که چطور فیلم می‌تواند اهرم قوت نرم باشد.

* از نظر زیرساخت‌ها و فناوری‌های نوین صنعت سینمای تایلند در چه جایگاهی است؟

زیرساخت صنعت فیلم تایلند در سال‌های تازه به طور قابل توجهی گسترش یافته است. این سرزمین دارای امکانات و تجهیزات پیشرفته تولیدی است و زیرساخت‌های تشکیل فیلم علتمی‌شود تا واردات تجهیزات از خارج از سرزمین کمتر شود. صنعت فیلم تایلند به چند علت برای فیلمسازان خارجی دلنشین است، از جمله: مناظر طبیعی: مناظر طبیعی قشنگ و مکان‌های شگفت و غریب تایلند؛ هزینه‌های تشکیل: هزینه‌های تشکیل ارزان‌تر تایلند؛ زیرساخت: تایلند دارای زیرساخت‌های ملزوم، بودجه و فناوری پیشرفته است.

* چه تعداد سالن سینما در تایلند وجود دارد و سرانه صندلی سینما برای مردم چه مقدار است؟

تایلند دارای ۱۲۰۴ صفحه نمایش سینما از جمله IMAX، 4DX، ScreenX، صفحه نمایش LED و پروژکتورهای لیزری است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴، بازار بلیت سینما در تایلند به ۱۹.۸۴ میلیون دلار آمریکا برسد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸، درآمد به ۲۲.۷۵ میلیون دلار آمریکا افزایش یابد که نشان‌دهنده نرخ رشد سالانه ۳.۴۸ درصد است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۸، بازار سینما در تایلند به ۱۲۴.۲۰ میلیون دلار برسد که نشان دهنده رشد ۵.۷۳ درصدی از سال ۲۰۲۴ است.

سینماها در تایلند به طور زنجیره‌ای است

* به طور کلی هزینه ساخت یک صندلی سینما در این سرزمین چه مقدار برآورد می‌شود و آیا سینماداری در رونق است؟

سینماها در تایلند به روش زنجیره‌ای بوده و انحصار آن فقطً در دست شرکت Major Cineplex است اما برای ساخت یک سالن نمایش می‌توان با نزدیک به ۱۰۰ میلیون بات ساخت این سالن‌ها چند منظوره بوده و شرکت‌ها نه تنها از اکران فیلم بلکه با اجاره این اماکن برای برنامه‌های متنوع نیز از این عرصه کسب درآمد می‌کنند.

* مقدار اندوخته‌گذاری برای تشکیل سالن سینما در ۱۰ سال قبل چه مقدار بوده است؟

با دقت به این که انحصار سالن‌های سینما در تایلند دست شرکت Major Cineplex است؛ این شرکت در اکثر مراکز خرید در شهرهای سراسر سرزمین سالن‌های متنوعی تشکیل کرده و هم اکنون در طرحی تازه تصمیم دارد داخل بازار سینمای کشورهای همسایه شود در همین جهت سالن‌های تازه در حال احداث در ویتنام و لائوس را در دست دارد.

فصل های بعدی «برمودا» ساخته می شود_خبرخوان
ادامه مطلب

* فناوری‌های نوین در سالن‌های سینمای تایلند چه جایگاهی دارد و چند سالن استاندارد وجود دارد؟

گروه بزرگ Cineplex تایلند دارای ۱۲۰۴ صفحه نمایش شامل IMAX، 4DX، ScreenX، صفحه نمایش LED و پروژکتورهای لیزری است. این شرکت این چنین IMAX VR را اراعه می‌دهد که اولین فناوری پیشرفته در جنوب شرقی آسیا می بود. Major Cineplex این چنین اولین سیستم پروژکتور لیزری کریستی RGB را در تایلند نصب کرد که گسترش یافتهترین سیستم پروجکشن لیزری RGB در بازار محسوب می‌شود. این سیستم متشکل از ماژول‌های لیزری است که می‌توانند تا ۵۰۰۰ لومن نور سفید تشکیل کنند. Major Cineplex بزرگترین زنجیره تئاتر تایلند است و از تجهیزات و خدمات سینمای دیجیتال GDC Technology منفعت گیری می کند. این شامل سرورها، پروژکتورها، سیستم‌های سه بعدی و راه حل‌های مدیریت cineplex می‌شود.

تعداد فیلم‌های ساخته شده ایرانی در تایلند رشد اشکار کرده است

* شناخت فیلمسازان تایلندی نسبت به توانمندیهای صنعت سینمای ایران چه مقدار است؟

عمده فیلمسازان تایلندی و افراد زیاد خبره در این صنعت با دقت به تخصصی که در این عرصه دارند با سینمای ایران آشنایی دارند اما با دقت به عدم وجود فیلم های ایرانی در فستیوال‌های تایلندی و فاصله‌ای که در طی یک دهه قبل تشکیل شده فقطً اخبار فیلم‌های ایران را از برخی فستیوال‌های خارجی دریافت کرده و از تولیدات و فستیوال‌های داخلی باخبر نمی‌شوند چرا طی یک دهه قبل تعداد فیلم‌های ایرانی ساخته شده در تایلند رشد قابل توجهی داشته که آخرین آن را می‌توان هاوایی درنظر گرفت.

ساخت فیلم ایرانی در تایلند رشد چندانی نداشته و فقطً محدود به چند فیلم  است و عمده فیلم‌های ایرانی که در تایلند ساخته شده‌اند عمدتاً طنز و به طور غیرحرفه‌ای ساخته شده‌اند که مخاطب خاصی در داخل تایلند نداشته و نیز نه تأثیر و نه جایگاهی در بین اهالی سینمای تایلند اشکار کرده‌اند و حتی با دقت به این که هیچ‌گونه مشاوره‌ای از نهادهای حاضر ایرانی در این سرزمین دریافت نکردند؛ اگر دقت کافی در تشکیل این محصولات بکار نرود نه تنها به همکاری فرهنگی دو سرزمین پشتیبانی نکرده بلکه می‌تواند صدمه جدی داخل کند. برای تأثیرگذاری در صنعت سینمای تایلند بایستی از پتانسیل تشکیل مشترک و برنامه و موضوعات حرفه‌ای برای ساخت فیلم‌ها منفعت گیری کرد.

انتهای مطلب/



منبع

Share This Article