به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، سیاستهای خودرویی وزارت صمت با این که موفق نشد تغییری در بازار فروش ماشینهای عمومی و پر مصرف تشکیل کند، اما جهت شد در خوروهای مونتاژی و بین رده تحول به وجود آورد.
پیش از این مدیران ماشین که به واسطه داشتن شریک چینی فعال توانسته می بود عملا تکه بزرگی از بازرهای مونتاژی سرزمین را به دست آورد حاکم یکه تاز بازار می بود تا آنجا که عمل به ریبرندینگ کرد و حتی دو برند تازه فونیکس و ایکستریم را داخل بازار کرد، چون عملا رقیبی وجود نداشت و میدانست هر خودرویی که اراعه کند با هر قیمتی میتواند آن را به فروش رساند. نمونه آن قیمت گذاری تیگو ۸ می بود که صدای وزارت صمت را هم درآورد. هنگامی خودرویی در همان رده در بازار وجود ندارد چطور میتوان او گفت که آیا این ماشین گران است یا ارزان و یا اصلا به این قیمت گذاری میارزد یا خیر.
مسئله بعدی او گفت و گو الزام داخلی سازی می بود. مطابق قانون، ماشینهای مونتاژی در سال اول تشکیل باید ۲۰ درصد داخلی سازی شود که طبق معمول لاستیک، آیینه و شیشه شامل این درصد خواهد شد، اما سالهای سپس باید این عدد به ۴۰ برسد. اینجاست که مدیران ماشین اغاز به نام گذاری تازه میکنند و بر روی کاغذ دیگر آن ماشین را تشکیل نمیکند. مرحله سپس اضافه کردن پلاس یا اسپورت به نام قبلی ماشین است و اینگونه یک ماشین تازه به بازار اراعه می کنند و مجدد داخلی سازی ۲۰ درصد را انجام خواهند داد.
نمونه آشکار آن ایکس ۳۳ می بود فقط مشکلی که وجود داشت استقبال زیاد از این ماشین می بود و با وجو این که ثبت نام صورت گرفته می بود، اما به علت رسیدن به موعد افزایش داخلی سازی اظهار شد که تشکیل این ماشین متوقف شده است و به ثبت نام کنندگان ماشین فرد دیگر تحویل خواهد شد.
در او گفت و گو فنی نیز مشکلات این ماشینها زبانزد محافل خودرویی است به طوریکه آریزو ۶ پرو در همان ماههایی ابتدایی بیشترین مراجعه را برای عیب گیربکس داشت، اما به هرحال هنگامی بازار انحصاری باشد هیچکدام از این عیبها به چشم نمیآید. او گفت و گو واژگون شدن ماشین ایکس ۲۲ در پیست آزادی زمان تست توسط کارشناسان نیز یکی دیگر از تراژدی کمدی های این خودروسازی است.
اما در ۳ ماه تازه شرایط تحول کرده، کرمان موتور که به لحاظ فنی و خدمات بعد از فروش اسم بهتری نسبت به دیگر مونتاژکاران دارد ۲ ماشین تازه به بازار آورده و از آن طرف ماشینهای وارداتی به بازار مصرف رسیدند. دیگر تیگو ۸ را نمیتوان ۲.۵ تا ۳ میلیارد فروخت هنگامی میتوان با همین قیمت تویوتا گرفت.
اما مدیران و مالکان چینی این خودروسازی به این سادگی بازار پر سود ایران را رها نخواهند کرد.
در ۲۰ سال تازه یک کلید واژه به علم اقتصاد اضافه شده که به نام تله چینی معروف است به طور اختصار یعنی دادن وام برای پروژههای دیربازده یا بدون بازده؛ در نتیجه با عدم بازپرداخت وام کنترل وام گیرنده به دست وام دهنده خواهد افتاد ضمن آنکه با عقب افتادن اقساط نرخ منفعت به طور مرکب و تصاعی محاسبه خواهد شد، نمونه آن فرودگاه مانیل، بندر هامانتونا در سریلانکاست اشاره کرد. سرزمینهای آفریقایی نیز منبع این تلهها محسوب خواهد شد.
به نظر میرسد مدیر عامل چینی مدیران ماشین به پیروی از همین سیاست اغاز به فروش اقساطی ماشینهای گران قیمت خود کرده است. در حالیکه چه به لحاظ مقداری و چه به لحاظ کیفی پرداخت ۱ میلیارد ۷۰۰ میلیون برای فونیکس اف ایکس هیچ گونه توجیحی ندارد هنگامی هایما اس ۷، ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون است، اما هنگامی نقدینگی وجود نداشته باشد این بهترین روش است، اما کافی است فقط ۱ قسط پرداخت نشود آن زمان شرایط به گونه دیگر خواهد شد.
از نظر دیگر برند ایکستریم که به گفتن برند لوکس این مجموعه به بازار آمده تعریف جدیدی از لوکس بودن اراعه کرده است. بنا بر نگاه مدیران این شرکت لوکس بودن یعنی قیمت زیاد حتی به قیمت ۷۰ درصد گران تر بودن از قیمت مهم؛ خورویی که داخلی است و دیگر نیاز به پرداخت عوارض صادراتی ندارد باید با همان قیمت سرزمین مادر به بازار اراعه شود اما ۷۰ درصد گران تر به مصرف کننده ایرانی داده می شود.
به هر حال این یک نوع مدل فروش است، اما مدیران این شرکت میدانند که عمر این مدل زیاد مختصر است و ۳ ماه یگر شرایط به گونه دیگر خواهد می بود و دیگر جذابیتی برای مشتریها نخواهد داشت بعد برای همین با دقت به پیش رو بودن تعطیلات عید و فصل فروش ماشین بیشترین تبلیغات را انجام خواهند داد.
انتهای مطلب/
منبع