به گزارش خبرخوان
تبلیغات روی اسم رقیب در گوگل طی سالیان تازه ترویج اشکار کرده است؛ موضوعی که موافقان و مخالفانی دارد. در تازه ترین عکس العمل به این ماجرا، «جاجیگا» با همکاری «وینداد» موفق شد تبلیغات روی نام برند خود در گوگل را مسدود کند.
«بابک سهرابی»، بنیانگذار جاجیگا، با انتشار کردن پستی در شبکه اجتماعی ایکس خبرداد با پیگیری تیم حقوقی «وینداد»، موفق شدهاند تبلیغ روی نام برند جاجیگا در گوگل را مسدود کنند.
درواقع اگر فردی نام جاجیگا را در گوگل جستجو میکرد، ابتدا تبلیغ پلتفرم رقیب به او نمایش داده میشد. بهطور مثال، یکی از پلتفرمهای رقیب با گفتن «اجاره ویلا ارزانتر از جاجیگا» روی نام این برند تبلیغ رفته می بود.
طی سالیان تازه، این دست تبلیغات روی نام رقیب متداول شده و مدام عکس العملهای مختلفی را بههمراه داشته است. عدهای این نوع تبلیغات را غیراخلاقی و فریبنده میدانند و با آن ناموافق می باشند. در سوی روبه رو نیز برخی آن را یک استراتژی تبلیغاتی و روشی مرسوم در دنیا میدانند و از این کار دفاع میکنند.
یقیناً گوگل صراحتاً در قوانین خود آورده است که با تبلیغات غیرمجاز که از محتوای دارای حق کپیرایت منفعت گیری میکنند، برخورد میکند.

تبلیغاتی که حقوق مالکیت فکری را نقض میکند
«محمدحسین امیری»، مدیرعامل وینداد، باور دارد منفعت گیری غیرمجاز از نام یک برند در گفتن تبلیغات، مصداق بارز نقض حقوق مالکیت فکری است و میتوان برای مقابله با آن عمل حقوقی انجام داد.
او در او مباحثه با دیجیاتو خبرداد نزدیک به یک سال است که سرویس «محافظت از حقوق مالکیت فکری» را در مجموعه وینداد اراعه میکنند: «در این سرویس بر مبنای قوانین بینالمللی و داخلی، از حقوق مالکیت فکری کسبوکارهای ایرانی در فضای آنلاین و مجازی محافظت میشود.»
امیری با اشاره به فلسفه مالکیت فکری او گفت: «ثبت دارایی فکری که حقوق معنوی دارد، در این راستا است که بتوان از آن محافظت کرد تا اگر نقض آشکاری صورت گرفت، بتوان با آن مقابله کرد.»
به حرف های وی، آنها با این سرویس از هر آن چیزی که در دستهبندی حقوق مالکیت فکری و داراییهای فکری کسبوکار قرار گیرد – از نام برند گرفته تا محتوا – محافظت میکنند. اقداماتشان نیز تنها به گوگل ختم نمیشود و او گفت و گو حقوق مالکیت فکری را در پلتفرمهای گوناگون همانند اینستاگرام، یوتوب، وبسایت و تلگرام نیز پیگیری میکنند.
امیری با اشاره به مورد جاجیگا، به دیجیاتو او گفت در این عرصه نقض حقوق مالکیت فکری صورت گرفته می بود و با عمل های حقوقی که انجام دادند، توانستند در زمانزمان زیاد کوتاهی، سایت و صفحاتی را که روی اسم برند جاجیگا در گوگل تبلیغات رفته بودند، مسدود کنند.
مدیرعامل وینداد با گفتن این که جاجیگا اولین پلتفرمی نیست که از این سرویس منفعت گیری کرده است، به دیجیاتو او گفت در این مورد حقوقی تنها او گفت و گو مسدودسازی تبلیغ جستوجو شده است، اما میشد سازوکارهای فرد دیگر را نیز پیگیری کرد.
او مزیت این سرویس را شدت و هزینه آن در قیاس با شکایت قضایی دانست و به دیجیاتو او گفت طی دو تا سه هفته، عمل حقوقی این سرویس به نتیجه میرسد.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع