به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، عدم دقت به پخش آگهیها و تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای سینمای ایران علتشد تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کند که با مسببان این اتفاق برخورد خواهد کرد یا در قبل او گفت و گوهایی میشد که آن دسته از عوامل سینما که فیلمهایشان یا حتی فقطً تبلیغ فیلمهایشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده را بازخواست کردهاند؛ اما پیگیریها از برخی تهیهکنندگان و صاحبان آثار سینمایی این را مشخص می کند. که این شبکهها سر خود بدون دریافت پول و فقطً برای بازارسازی تیزر این فیلمها را پخش میکردهاند. اما احتمالا زیاد تر از این اتفاق، تعلل تلویزیون در عدم دقت به محصولات فرهنگی یا به تعبیری تمرکز بر اقتصاد فرهنگ علتِ این صدمات و صدمهها شده باشد.
اغازِ این اتفاقات از نیمه اول سال ۱۳۹۵ می بود و در زمانِ فعالیت شبکه جم این اتفاقات به اوج خودش هم رسید. حتی بعضاً پایِ تعهدنامههایی به بین آمد که حق تبلیغ فیلم در شبکههای ماهوارهای از بین برود و به جایِ آن آنونس فیلم به رادیو برود و تیزر به تلویزیون! در سالهایی با اوج گرفتن برنامه «هفت» شبکه سه و کارهای زنده دیگر در شبکههای یک و دو سیما ضمن مرور بر اکران فیلمها در قالب موضوعات گوناگون فیلمهای سینمای ایران معارفه میشدند.
این اتفاق بعضاً در رادیو زیاد تر اتفاق میافتاد اما در سالهای تازه این اتفاق هم کمتر شد. حتی تعداد بسیاری از سینماگران نسبت به نگاه سلیقهای رسانه ملّی مبنی بر پخش تیزر فیلمهای سینمایی انتقاد کردند. در عین حال تا این مدت جریانِ تبلیغ فیلمهای سینمایی ایران و حتی سریالهای خانگی در شبکههای ماهوارهای ادامه دارد.
دستاندرکاران و عوامل فیلم «آپاراتچی» در واکنشی قابل تأمل اظهار کردهاند که چون تبلیغ فیلمشان در شبکههای ماهوارهای اتفاق نیفتاده نتوانستند فروش خوبی در سینما داشته باشند. عباس محمدیان مدیرکل دفتر تبلیغات و خبررسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تبلیغات فیلمها در شبکههای ماهوارهای به خبرنگار تسنیم او گفت: متأسفانه فرآیند تبلیغاتی که اتفاق افتاده شرایط را سختتر کرده است. صاحبان سریالها و فیلمهای سینمایی این ادعا را دارند که ما نسخهای در اختیار شبکههای ماهوارهای قرار نمیدهیم و آنها از فضایمجازی برمیدارند و پخش میکنند. این اتفاق خودش برای دستگاههای نظارتی چالش به وجود اورده است. اما در حوزه برخورد با این دوستان رویه خودمان را تشدید کردیم. حتی از اخطار و تذکر دادن عبور کردهایم به حوزه بازدارندگی تبلیغات در فضای ماهوارهای رسیدهایم که با همت مراجع قضایی در آیندهای نزدیک مشکلات و چالشها در این حوزه رفع شود.
او این چنین در خصوص تبلیغات محصولات ناسالم از جمله نوشابه و سیگار روی بلیبوردهای شهری، او گفت: قانون تبلیغات به ما اجازه داده که با فردی تعارفی نداشته باشیم. آن چیزی که ممنوع است و وزارت بهداشت ابلاغ کرده به جدّ مخالفت میکنیم و اجازه تبلیغ آن را در فضای شهری نمیدهیم. اگر لا به لای سکانسهای سریالها و فیلمها در ویاودیها تبلیغات انجام شود به ساترا برمیگردد و غیر از آن حرکتهای غیرقانونی اتفاق بیفتد را به طور قانونی و مجدّانه پیگیری میکنیم.
محمدیان در جواب به این سوال درمورد تبلیغات اینفلوئنسرها و بلاگرها در فضایمجازی پافشاری کرد: ما نمیتوانیم برای آنها و هیچفردی برای فعالیت تبلیغی، تشکیل کنیم مگر که تخلفی انجام دهد. مجموعه رصد و پایش تبلیغات ما در فضایمجازی فعال شده و کار پیش میرود. نسخه آزمایشی سامانه جامع تبلیغات راه افتاده و تقریباً تا دو هفته آینده این سامانه نهایی و فعالیت رسمی خود را اغاز خواهد کرد.
او این چنین با اشاره به سیاستهای کلان اقتصادی دولت در راستای نگه داری اندوختههای ملی و مقابله با خروج ارز از سرزمین، بر لزوم انجام فعالیتهای تبلیغاتی از طریق کسب مجوزهای ملزوم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرهیز از تبادلات مالی با فعالان تبلیغاتی خارج از سرزمین پافشاری کرد. همراستا با سیاستهای حکمرانی در عرصه نگه داری و نگهداشت اندوختههای ملی و لزوم مقابله با اتفاق خروج ارز و اندوخته از سرزمین از طریق تبادلات مالی غیررسمی، دفتر تبلیغات و خبررسانی فرایندهای نظارتی خود را بر فعالیتهای تبلیغاتی شرکتها و مؤسسات داخلی در عرصه خارج از سرزمین، تشدید و تحکیم میکند.
محمدیان در آخر از همه صاحبان کسب و کار در سرزمین خواست برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی خود از طریق مؤسسات تبلیغاتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل کنند و از هرگونه مراودات مالی با کنشگران و فعالان تبلیغاتی خارج از سرزمین خصوصاً افراد غیر همسو با منافع ملی پرهیز کنند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع