به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، مدام این مسئله را شنیدهایم که مردم در مناسبتها و به زمان پخش نوستالژیها و سریالهای خاطرانگیز تلویزیون، زیاد تر مخاطبِ این نوع سریالها می باشند تا آثار تازه. اما در گزارش برسی سامانه ۱۶۲ امور مخاطبان صدا و سیما این حقیقت نقل میشود مردم نسبت به پخش بیشتر از حد سریالهای قدیمی انتقاد هم دارند.
اما کیفیت پایین برخی از سریالهای تازه علتمیشود بخشی از مخاطبان تلویزیون ترجیحشان تماشای آن نوستالژیها باشد، نه این که تعداد مخاطبان بیشتری این نوع سریالها را جستوجو میکنند! در حالیکه سریال قوی و خوشساخت برای تلویزیون ساخته شود حتماً مخاطبان آن سریال را میبینند و چشم به راه تکههای آن خواهند می بود.
همان گونه که این اتفاق برای «سرزمین مادری» کمال تبریزی افتاد. سریالی که بعد از ۱۰ سال توقیف، توسط پیمان جبلی و مدیرانِ جاری تلویزیون به آنتن شبکه سه آمد و در جریان دو فصل پخش استقبال خوبی را از سویِمخاطبان به همراه داشت. به طوری که وقفه در رسیدن فصل سوم این سریال، صدایِ تعداد بسیاری از مخاطبان را درآورد و نهایتاً از شبِ اول محرم بعد از یک بعدتشکیل سنگین به آنتن برگشت.
یقیناً در عینِ حال که برخی از رسانهها این انتقاد را نقل کردند که این موقعِ برگشت «سرزمین مادری۳» نبوده است! اما این انتظارات و توقعات مخاطبان و پیگیریهای مدام و انتقادهای بیشتر از حدشان علتشد تا تلویزیون تصمیم بگیرد برای نگه داری حقوق مخاطبانش، پخش فصل سوم «سرزمین مادری» را از شبِ اول محرم، اغاز کند.
با این اوصاف، «سرزمین مادری» در فصل سوم همچون دو فصل قبل توانست پربینندهترین سریالِ تلویزیون از نظر مخاطبان باشد. حتی در جریان تماس با سامانه ۱۶۲، با اهمیت ترین محورهای نظرات مخاطبان درمورد سریال «سرزمین مادری» شامل سپاس از محتوای دلنشین و سرگرمکننده، خواست اظهار زمان پخش و بازپخش و پخش منظم و انتقاد از زمان نامنظم پخش سریال بوده است.
در عین حال «مختارنامه» که این شبها از شبکه آیفیلم پخش میشود مجدد جزو پربینندهها است اما این بار پرده از یک حقیقت هم برمیدارد. مردم کماکان دوست دارند مخاطب «مختارنامه» باشند ولی در عین حال به بازپخش بیشتر از حد این سریال نیز انتقاد داشتهاند.
به نظر میرسد «مختارنامه» را میبینند چون «مختارنامه»های فرد دیگر در دستور کار قرار نگرفت؛ چون حتماً مخاطب آن سریال هم میشدند. در طول این سالها هیچزمان سریال تاریخی درام یا تاریخ اسلام ساخته نشد که مخاطب آن سریال باشند. یعنی نه از «شب دهم» که عاشورا در سِیر درام اتفاق میافتد خبری نبوده است و نه از «مختارنامه»ای که عاشورا را توسط یک شخصیت تاریخی همچون مختار جستوجو میکند خبری نشد.
گزارش صداوسیما از تماسهای ۱۶۲ و نظرات مخاطبان مشخص می کند آنها خواست پخش سریالهای تازه و متنوع را دارند و در عین حال منتقد پخش سریالهای قدیمی و تکراری، می باشند. در همین تماسها خورسندی نسبت به برنامه «حسینیه معلی» هم مشخص می کند؛ یعنی مخاطبان از نوآوری و ابتکار در ساخت یک برنامه رضایت دارند هم چنان که این خواست را به انحاء گوناگون حتی در گزارشهای میدانی نقل میکنند، تلویزیون باید در سریالسازی هم به این ابتکار عمل و دقت به علاقهمندیها و سلایق گوناگون مخاطبان نیاز دارد.
اما این روزها به ندرت میتوان سریالی را روی آنتن دید که مخاطبان چشم به راه تکه بعدی آن باشند. یا گذرا مخاطب سریال خواهد شد و یا با چند تکه تماشای آن، ترجیح خواهند داد به سراغِ سریالی دیگر در مدیومی دیگر بروند.
تلویزیون در روزهایی که بنابر اظهارِ رئیس صداوسیما تا سال ۱۴۰۴ کنداکتور سریالی خودش را بسته و با یک برنامهریزی مناسب کار را پیش میبرد به فکرِ ساخت «مختارنامه»ها و «سرزمین مادری»های تازه باشد وگرنه تلویزیون هرچه پیش میرود مخاطبان خود را در تماشای سریال از دست خواهد داد و باید به سمت خرید سریال از شبکه نمایشخانگی و دوبله سریالهای خارجی باشد تا این که مخاطبان را به تماشای سریالهای ایرانیاش دعوت کند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع