به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرگزاری برنا، ابتدای سالجاری مدیران وزارت صمت از برنامه ریزی گسترده برای واردات خبر دادند، اما مونتاژکنندگان چینی با خیال راحت باز هم قیمتها را افزایش دادند گویا مدیران این خودروسازها میدانند که قرار نیست اعدادی که اظهار شده واقعی شوند و در این حاشیه امن قیمتهای خود را افزایش خواهند داد و حتی برند تازه به این بازار انحصاری معارفه میکنند تا حداکثر منفعت را ببرند.
این درحالیست که رئیس سازمان برنامه بودجه در تعطیلات نوروز خواستار توقف واردات ماشین شد و همزمان شایعاتی در خصوص بیش اظهاری واردکنندگان ماشین انتشار شده است.
نقش مونتاژکاران در سختتر شدن واردات ماشین
بابک صدرایی کارشناس حوزه ماشین در او گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا اظهار داشت: برای خرید یک ماشین داخلی شما باید در سامانه ثبت نام کنید و اگر شرایط داشته باشید باید چشم به راه بمانید که تشکیل کننده اظهار ظرفیت کند و سپس از آن در بهترین حالت ۹۰ روز سپس میتوانید ماشین خود را تحویل بگیرد اکنون همین حالت برای ماشینهای خارجی به وجود آمده و امروز افرادی میتوانند ماشین خارجی داشته باشند که چند ماه قبل ۵۰۰ میلیون در سامانه سپرده گذاشته و اکنون بر پایه ماشینهای معارفه شده یکی از آنها را انتخاب کنند.
سختگیری واردات ماشین برای نگه داری بازار خوروهای مونتاژِی
وی با گفتن این که یک نوع شلختگی و دست اندازی در روال واردات ماشین از سوی وزارت صمت وجود دارد او گفت: اگر تویوتا کرولا مدل سال به همان قیمتی که داخل کننده اراعه میکند به دست مصرف کننده برسد یعنی تویوتا سال بشود ۲ میلیارد دیگر فردی سمت ماشینهای مونتاژی نمیرود دولت ابتدا به جستوجو تنظیم بازار با ماشینهای وارداتی می بود، اما عملا اشکار شد که هیچ ماشین وارداتی کمتر از ۱ میلیارد همه نمیشود در حالیکه مشکل مهم بازار ماشین در قیمتهای ۵۰۰ تا ۱ میلیارد است.
ارز بری ماشین مونتاژی ۳ برابر ماشین داخلی
وی در خصوص ماشینهای مونتاژی او گفت: بخشی از جامعه دیگر به هیچ قیمتی حاضر نیستند که ماشین بی کیفیت و بدون آپشن داخلی خریداری کنند و به ناچار به سمت خوروهای چینی رفتند این در حالیست که هر ماشین چینی به اندازه ۳ ماشین داخلی ارز بری دارد و در صورت وقوع اتفاقهای سیاسی گمان این که تشکیل این خوروها نیز محدود شود وجود دارد.
آشفته بازار ماشین و نقش مونتاژکاران در قیمت گذاری و حتی مدیریت آنها در واردات و افزایش نرخ ها صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده است.
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر با اشاره به تخصیص ناعادلانه ارز به خودروسازان دولتی و قسمت خصوصی گفت: تخصیص حجم بسیاری ارز به خودروسازان مونتاژکار در حالی که خودروسازان داخلی برای تامین ارز مورد نیاز خود با محدودیت روبه رو می باشند، قابل توجیه نیست.
مونتاژ ماشینهای چینی با کیفیت پایین و قیمت بالا هنر نیست
وی در ادامه اصرار کرد: تخصیص ارز نیمایی و دولتی و اراعه تسهیلات ارزان به خودروسازان داخلی که دارای زنجیره کامل تشکیل بوده و تشکیل را با تیراژ بالا و اشتغال زایی جستوجو میکنند، نیاز صنعت ماشین سرزمین است، اما منبع های ارزی سرزمین که بیت المال است نباید صرف واردات قطعات سی کی دی و مونتاژ ماشینهای چینی که کیفیت پایین و قیمت بالایی دارند، شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با صراحت فرمود: تخصیص ارز به مونتاژکاران، قیمت گذاری آزاد محصولات مونتاژی و افزایش سهم ریالی و تعدای آنها در بازار ماشین در حالی که خودروسازان داخلی برای تامین ارز موردنیاز و قیمت گذاری محصولات خود در مضیقه می باشند، عادلانه نیست.
ذاکر با گفتن این که دولت باید تخصیص ارز به صنعت ماشین را در برتری قرار دهد، یادآور شد: مونتاژ ماشینهای چینی با کیفیت پایین و قیمت بالا هنر نیست و تخصیص حجم بسیاری ارز به مونتاژ ماشین صدمه بسیاری به منبع های ارزی سرزمین داخل خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در آخر بر الزام توزیع عادلانه ارز از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی اصرار کرد و او گفت: برتری تخصیص ارز دولتی و نیمایی با تولیدات داخل است و خودروسازان قسمت خصوصی میتوانند از طریق اندوخته گذاری خارجی، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع