به گزارش خبرخوان
مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، گسترش و تجهیز مدارس سرزمین در او گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درمورد تعداد مدارس ناایمن سرزمین بر پایه چارچوبهای ایمنی سازمان آتش نشانی اظهار کرد: با دقت به این که بنا بر اظها نظر رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران فقط ۴ درصد ساختمانهای کل شهر تهران تاییدیه ایمنی از آتش نشانی دریافت کرده اند، بهتر است جواب این سوال را نیز از خودشان جویا شوید.
او همین طور گفت: در راستای تحقق ایمنی و آتش نشانی در مدارس و فضاهای آموزشی وفق مقررات ملی ساختمان برای مدارس تازه الاحداث اصول و قواعد ایمنی و آتش نشانی ملاک عمل و اجرایی میشود که در این چارچوب، دستورالعمل اجرایی ایمنی مدارس در برابر حریق تهیه وبه استانها جهت مراعات در ساخت مدارس ابلاغ شده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس سرزمین درمورد عمل های این سازمان در خصوص ایمن سازی مدارس ناایمن فرمود: مفهوم ایمنی فضاهای آموزشی از منظر ایمنی کالبدی، یا سازهای و ایمنی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و دیگر فضاها و اقلام جانبی قابل تقسیم بندی است. در رابطه ایمنی سازهای باید ضوابط و مقررات در زمان ساخت مراعات شده باشد و ملزوم است با ضوابط جاری تطبیق یابد به طوری که مطمعن از پایداری سازهای میسر شود.
او همین طور گفت: در عرصه ایمنی تاسیسات و تجهیزات که به گفتن ایمنی تاسیسات روبنایی ساختمان مورد نظر است، دقت به این سپس از وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی، برق گرفتگی و دیگر حوادث شبیه پیشگیری میکرد.
عبداللهی گفت: قطعا رسیدگی به هریک از وجوه یاد شده نیازمند برسی و شناخت از مدارس است تا مشابه با شرایط حاضر نسبت به تهیه برنامه ایمنی و اجرایی آن عمل شود.
وی تصریح کرد: نوشته مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی تقریبا از سال ۱۳۸۰ در دستور کار سازمان قرار دارد تا فضای عمومی همانند مدارس را که دارای تراکم و تمرکز جمعیت است، در برتری قراردهد. آن زمان ۶۵ درصد فضاها نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بوده که با تلاش و برنامه ریزی صورت گرفته امروز به نزدیک به ۱۹ درصد رسیده، از این تعداد ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی می باشند یعنی عملاً مدرسه استحکام بنای ملزوم را برای فعالیت دارد و باید برای بهبود کیفیت و سازه عمل شود.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشورعنوان کرد: ۶ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی می باشند که تمرکز و برتری مهم ما این مدارس بوده است. یقیناً در این خصوص بر پایه مقدار لرزه خیزی و ضوابط آیین نامه ۲۸۰۰، دقت زیاد تر به مدارسی است که در پهنه خطر نسبی و زیاد بالا قرار دارند. ذکر این مسئله الزامی است که در صورت عدم استحکام بنای این مدارس، مورد منفعت گیری دانش آموزان قرار نمیگیرند.
عبداللهی فرمود: مدیریت نگهداری و تعمیرات فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، یک امر اساسی است که دستورالعمل آن با تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش ابلاغ شده که بر پایه این دستورالعمل ماموریت نگهداری مدارس برعهده مسئولان نگهداری فضا ادارات کل آموزش و پرورش و تعمیرات جزئی بر مسئولیت آموزش و پرورش منطقه و تعمیرات اساسی با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استانها برعهده ادارات کل نوسازی مدارس است.
وی خاطر نشان کرد: امروزه بر مبنای نظریههای تازه آموزشی، دانش آموزان با نیازهای اختصاصی به طور معمول در مراکز آموزشی عادی و همراه با دیگر دانش آموزان تحصیل میکنند و تنها گروههایی با صدمههای زیاد پیشرفته به فضاهای مجزا نیاز دارند. همین فضاهای مجزا نیز امکان پذیر در قالب قسمت یا ساختمانی جدا گانه در دل یک مجموعه آموزشی عمومی شکل بگیرند.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس سرزمین افزود: بدین ترتیب، او گفت و گو درمورد نیازهای خاص افراد وجهه تازهای اشکار میکند و به طراحی فضای آموزشی برای همه افراد، منجمله کودکان با نیازهای اختصاصی مبدل میشود، از این رو سازمان نوسازی مدارس سرزمین علاوه بر ساخت فضاهای آموزشی اختصاصی دانش آموزان استثنایی و دانش اموزان طیف اوتیسم، مدارس درحال فعالیت را نیز مشابه سازی میکند به طور متوسط سالیانه ۴۵۰ مدرسه نیز متنناسب سازی میکند.
عبداللهی درمورد تخصیص اعتبار به تجهیزات هنرستانها خبرداد: در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۳، بالغ بر ۱۰۲۸ میلیاردتومان برای تجهیزات هنرستانی و ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس هزینه شد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع