به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، چند قسمتی است «تنها گریه کن» به شبکه افق آمده است. همان سریالی که از نظر ساختار تاریخی شباهتهایی با «سرزمین مادری» دارد.
روایت این سریال درمورد سرنوشت یک خانواده در سه مقطع تاریخی گوناگون است. قصه با محوریت زندگی یک خانواده پیش میرود که دچار اتفاقات گوناگون خواهد شد و از زاویه نگاه اعضای این خانواده بخشی از تاریخ معاصر روایت میشود.
«تنها گریه کن» زندگی پر فراز و نشیب مادر شهید محمد معماریان(سرکار خانم اشرف سادات منتظری) را به عکس میکشد. روایت دختری که از ابتدای زندگی پای دار قالی نشسته تا کمر اقتصادی خانواده خم نشود و معیارش برای انتخاب همسر، مؤمن و نماز شبخوان بودن او بوده است. حماسه زنی که پیش از انقلاب، کوششهای تعداد بسیاری برای پیروزی انقلاب انجام داده و در دوران جنگ تحمیلی، همه چیزش را فدا کرده است، حتی پاره تنش، محمد معماریان را.
اولاً این مجموعه که در خبرهای رسمی اولیه و این چنین مراسم رونمایی، با گفتن «تنها گریه کن» به مخاطب معارفه شده می بود، به زمان پخش تکه اول با نام «آخرین دیدار» روی آنتن رفت.
ثانیاً ضمن این که «آخرین دیدار» («تنها گریه کن») اگرچه قرار می بود همزمان با شبکه افق سیما در پلتفرمهای نماوا و روبیکا به انتشار کردن برسد و به گفتن نخستین همکاری رسانه ملی با این دو پلتفرم معارفه شده می بود که در نهایت تکه اول در پلتفرم نماوا انتشار نشد و تنها در پلتفرم روبیکا در دسترس قرار گرفت.
ضمن این که به زمان انتشار کردن در روبیکا، برخلاف معمول، لوگوی نماوا در کنار نام این تاثییر دیده نمیشد و اینگونه به نظر میرسد که پخش سریال «آخرین دیدار» در پلتفرم نماوا به کلی لغو شده است.
اما میلاد حاجیپروانه تهیهکننده این سریال در او مباحثه با خبرنگار تسنیم روایت فرد دیگر دارد که خواندنی است.
مشروح این او مباحثه در ادامه آمده است:
حاجیپروانه در ابتدا درمورد تحول نام سریال، او گفت: یکی از با اهمیت ترین دلایلی که ما تصمیم به تحول نام گرفتیم این می بود که با دقت به مشکلات و مانع ها گوناگون، تصمیم گرفتیم که کمترین صدمه را به تاثییر داخل کنیم و از تحول نام منفعت گیری کردیم. در واقع تحول نام سریال کمترین آسیبی می بود که به سریال داخل شد.
وی در ادامه افزود: این سریال یک پروژه خاص است که خارج از سازمان صداوسیما تشکیل شده و کیفیت آن از تولیدات معمول صداوسیما بالاتر است که همین امر حساسیتها را زیاد تر کرده است. این چنین این پروژه اولین پخش مشترک صداوسیما و پلتفرمها است که پیچیدگیهای خاص خود را دارد.
حاجیپروانه این چنین درمورد مدل تجاری پروژه و پخش آن در پلتفرم روبیکا و شبکه افق گفت و او گفت: این پروژه با اندوختهگذاری روبیکا انجام شده است. به همین علت تحول در پلتفرم پخش و زمان پخش آن تأثیر بسیاری بر مدل تجاری روبیکا خواهد داشت. این پلتفرم میتواند با یک یا دو هفته تأخیر پخش کند و درآمدزاییاش تکمیل شود.
وی در خصوص چالشهای پخش این پروژه نیز تصریح کرد: پخش این سریال در نماوا از پنجشنبه این هفته اغاز خواهد شد و تکههای پنجم و ششم یکجا انتشار میشود. شبکه دو نیز اغاز به پخش مجدد این سریال خواهد کرد.
تهیهکننده سریال «آخرین دیدار» این چنین درمورد انتخاب نوشته سریال و اهمیت نمایش زنان فعال اجتماعی او گفت: نوشته این سریال در ربط با زنان است، بهاختصاصی زنان کنشگر و فعال اجتماعی که در قبل کمتر به آن پرداخته شده است. در این سریال، شخصیت مادر شهید معماریان بهگفتن یک زن فعال اجتماعی به عکس کشیده شده است.
حاجیپروانه در جواب به این سوال که چرا این سوژه را برگزیده است، پافشاری کرد: ما تصمیم داشتیم تصویری تازه از زنان در جامعه بهاختصاصی در عرصههای اجتماعی و فرهنگی نشان دهیم. این پروژه میخواست یک زن کنشگر را که تأثیرات مثبتی در جامعه میگذارد، بهطور واقعی و درست به نمایش بگذارد.
وی این چنین در خصوص کیفیت تشکیل در تلویزیون و پلتفرمها او گفت: یکی از با اهمیت ترین مسائل بین صداوسیما و پلتفرمها، کیفیت تشکیل است. اگر اثری با کیفیت بالا تشکیل شود، فارغ از موضوعات آن، همیشه مخاطب خود را خواهد داشت. پلتفرمها هیچ مشکلی با موضوعات ارزشی و دفاع مقدسی ندارند، و تنها قضیهای که مهم است، کیفیت تشکیل و زیباییشناسی آن است.
حاجیپروانه در ادامه تصریح کرد: اختلافهای زیباییشناسی در سازمان صداوسیما و پلتفرمها کمتر شده است، چرا که هر دو طرف به این نتیجه رسیدهاند که کیفیت تاثییر است که میتواند به پیروزی آن پشتیبانی کند.
وی خاطرنشان کرد: مسئلهای که احتمالا ملزوم به گفتنِ آن هست؛ همکاری ساترا و روبیکا می بود. قطعاً اگر این کار محقق نمیشد کار پیش نمیرفت حداقل پخش آن در تلویزیون مقدور نبوده است.
حاجی پروانه درمورد انتخاب بازیگران غیرچهره در این سریال و علت عدم منفعت گیری از بازیگران سلبریتی گفت: مقصد ما این می بود که مخاطب از ابتدا با ذهنیتهای قبل داخل داستان نشود. به همین علت، از بازیگران غیرچهره منفعت گیری کردیم تا تمرکز زیاد تر روی داستان و شخصیتها باشد.
تهیهکننده سریال این چنین به هزینههای تشکیل پروژه اشاره کرد و او گفت: پروژه بهشدت اقتصادی و با هزینههای مناسب تشکیل شده است. با وجود این که در تلویزیون این سریال تشکیل شده، دکورهای آن با متریالهای ماندگار و در مقیاسهای بزرگ طراحی شدهاند. این سریال در شهرک غزالی با سه هزار متر دکور ساخته شده است و اولین بار است که این چنین دکوری برای دهه شصت در تلویزیون ساخته میشود.
حاجیپروانه در آخر افزود: پروژه بعدی که در حال آمادهسازی است، دیگر بهطور کلی با فضای عاشقانه و شاعرانه متفاوت خواهد می بود و تمرکز بیشتری روی اکشن و داستانهای پرماجرا خواهد داشت. این پروژه نیز در نمایشخانگی پخش خواهد شد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع