به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، نشست خبری مرحله دوم مطرح ملی «ایران جان»، در مرکز همایشهای سازمان صداوسیما برگزار شد. در این مراسم، معاون امور استانهای صداوسیما به همراه جمعی از مدیران ارشد رسانه ملی، از جمله معاون فضای مجازی، قائممقام سیما و رئیس مرکز تحقیقات، به تشریح اهداف، دستاوردها و برنامههای پیشِرو پرداختند.
علیرضا کیخا معاون امور استانها، با اشاره به روال اجرای این مطرح، از گسترش آن به استان اصفهان خبر داد و پافشاری کرد: «ایران جان» طرحی روبهبلوغ است که با مقصد دیدهشدن ظرفیتهای فرهنگی، هنری و اجتماعی استانها اجرا میشود و بهمرور زمان ثمرات آن در سطوح گوناگون نمایان خواهد شد.
عدل رسانهای در قاب تلویزیون
سلیم غفوری، قائممقام معاون سیما، نیز در سخنان خود او گفت: یکی از برتریهای مهم دوره تازه مدیریت رسانه ملی، تحقق عدل رسانهای و دقت به همه اقوام و مناطق سرزمین در قاب تلویزیون است. در همین جهت، در هفته خوزستان، مجموعاً ۱۸۳ ساعت برنامه به این استان تعلق یافت که بیشترین حجم آن از شبکه یک سیما پخش شد.
او با اشاره به ادامه مطرح «ایران جان» در استان اصفهان افزود: امیدواریم هفته اصفهان نیز با همین رویکرد اجرا شود و بتوانیم چهره واقعی استانها را به عکس بکشیم.
تشکیل محتوا با نگاه تعاملی
غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی رسانه ملی، از دو اتفاقات مهم در حوزه رسانههای نوین سخن او گفت: نخست، راهاندازی تلویزیون تعاملی از طریق پلتفرم تلوبیون با بیشتر از ۴۵ میلیون کاربر، و دوم، نهضت تشکیل محتوای ملی و بومی که با شراکت مراکز استانها پیگیری میشود.
سنجش اثربخشی با نظرسنجیهای میدانی
محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، نیز در توضیحاتی از اجرای نظرسنجیهای میدانی پیش از اغاز هر مرحله از مطرح در استانها خبر داد و او گفت: «یک ماه پیش از اغاز هر فاز، به استان سفر میکنیم و درمورد مقدار آگاهی و نگاه مردم نسبت به ظرفیتهای بومی تحقیق میکنیم. این فرآیند، به ما در اثربخشی بهتر پشتیبانی میکند.»
دقت اختصاصی به موسیقی نواحی
محسن صفایی، مدیر مرکز شعر و موسیقی صداوسیما، نقش موسیقی محلی در بازتاب هویت فرهنگی استانها را مهم توصیف کرد و افزود: «موسیقی نواحی ایران، غنی و پربار است. در استانهایی همانند خوزستان و اصفهان، چهرههای شاخصی چون علیرضا افتخاری، حسن کسایی و جلیل شهناز در حوزه موسیقی نقلاند. در هفته اصفهان، این بزرگان و آثارشان بهطور اختصاصی معارفه خواهند شد.»
تمرکز بر تولیدات نمایشی استانی
در ادامه نشست، کیخا به سؤالی درمورد ساخت سریالهای استانی جواب داد و او گفت: این اتفاقات مقطعی نیست و همه استانها در این چرخه قرار خواهند گرفت. سازمان صداوسیما تصمیم دارد تمرکز بیشتری بر تشکیل آثار نمایشی در استانها داشته باشد. اکنون، همه استانها در حال تشکیل یک سریال می باشند و مراکزی همانند سیمافیلم و سیمرغ نیز در این فرآیند شراکت فعال دارند.
او این چنین به برخی آثار در دست تشکیل اشاره کرد و او گفت: برای نخستینبار، برخی استانها صاحب سریال خواهد شد. از جمله سریال «بادار» که به سیستان و بلوچستان میپردازد. این چنین ساخت سریالی درمورد «شیرعلی مردان خان» قهرمان مبارز با استعمار انگلیس در همین استان، بهزودی اغاز خواهد شد. استانهای دیگر همانند سمنان نیز در نوبت تشکیل می باشند.
فهرست سریالهای در حال تشکیل
غفوری، در قسمت فرد دیگر از این نشست، از نزدیک به ۱۰ سریال استانی نام برد که بخشی در مراکز استانها و بخشی دیگر با شراکت سیمافیلم در حال ساخت می باشند. به حرف های او، سریالهایی چون «کوه مرا صدا میزند» (اردبیل)، «خانواده بهبودی»، «کوچ»، «پسته خندان» و «ملکآباد» از جمله این آثارند. این چنین برخی سریالها همانند «قرارگاه سری نصرت»، در زیستبوم استانها با محوریت شخصیتهای دفاع مقدس تشکیل خواهد شد.
هر استان یک تلویزیون تعاملی!
غلامرضا نوری معاون فضای مجازی صداوسیما درمورد تلویزیون تعاملی که در قالب مطرح «ایرانجان» در استانها راهاندازی میشود افزود: این قابلیت در بستر تلوبیون فراهم شده و استانهایی که میزبان اتفاقات ایرانجان می باشند، از این ظرفیت منفعت گیری خواهند کرد.
کیخا در جواب به چگونگی انتخاب استانهای مقصد او گفت: این انتخاب با محوریت استانداری و دستگاههای اجرایی استان انجام میشود. آمادگی نهادها، برتریهای استان، مقدار تولیدات رسانهای و ظرفیتهای محلی از زبان نمایندگان استان شنیده میشود و بر پایه این شاخصها، استانها انتخاب خواهد شد. در هفتههای ابتدایی اجرای مطرح، ۱۲ استان مطرحهای خود را ارسال کردند و بهمرور زمان دیگر استانها نیز پیوستند. استانهایی که مطرحهای نیرومندتر و آمادگی بیشتری داشتند، در برتری قرار گرفتند.
او در ادامه گفت: مطرح ایرانجان در طول سال پیگیری میشود و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی خواهد شد. صدمهشناسی این مطرح، همانند خود آن، به طور مستمر ادامه خواهد داشت. تلاش کردیم در استان اصفهان اجرای دقیقتری داشته باشیم، بهاختصاصی در حوزه شرکتهای دانشبنیان و انرژیهای نو. تعامل با دستگاههای گوناگون باید جدیتر جستوجو شود و امکان جانمایی رویدادها و برگزاری گفتگوهای رسانهای نیز فراهم است. مطرح ایرانجان را نهالی میبینم که در مسیر بلوغ و پختگی قرار دارد.
سهم کودک و نوجوان از ایرانجان
خبرنگار تسنیم در خصوص نقش کودک و نوجوان در مطرح ایرانجان و ظرفیتهای تلویزیونی برای آنها سوال کرد. غلامرضا نوری جواب داد: در قالب شبکه شاد، تلاش شد شناخت بهتری از استانها برای کودکان و نوجوانان تشکیل شود؛ هرچند در اهواز موفق نبودیم، اما در اصفهان این برنامه اجرایی خواهد شد. شبکههای “کودک” و “امید” نیز تلاش کردهاند پویشهایی در این عرصه طراحی کنند. در خوزستان بهعلت شرایط آب و هوایی دچار چالش شدیم، اما یک شب اختصاصی کودکان و نوجوانان برنامهریزی شد. در استانهای آینده، این رویکرد با دقت بیشتری جستوجو خواهد شد.
کیخا افزود: کودکان و نوجوانان بخشی از مخاطبان مهم رسانه ملی می باشند. باید از همه ظرفیتها از جمله بلاگرهای محلی برای تشکیل محتوا منفعت بگیریم. در خوزستان، ۶۰ درصد از جمعیت مخاطب اتفاقات ایرانجان را جستوجو کردند.
سلیم غفوری نیز او گفت: شبکه کودک برنامههای مفصلی برای ایرانجان داشته است. گرمای هوا مانع برگزاری برخی رویدادهای میدانی شد، اما در استانهایی همانند اصفهان، برنامهریزی دقیقتری با وجود شبکههای نهال و پویا انجام خواهد شد تا نوجوانان نیز دیده شوند.
ایرانیان خارج از سرزمین و وجود در اتفاقات ایرانجان
غلامرضا نوری خبرداد: در بستر تلوبیون، دو میلیون کاربر منحصر بهفرد از خارج از سرزمین به این پلتفرم سر میزنند. بخشی از اتفاقات ایرانجان از این طریق برای ایرانیان خارج از سرزمین پوشش داده میشود.
کیخا نیز او گفت: شبکههای برونمرزی، مشابه با مأموریت خود به ایرانجان پرداختهاند. یک پویش اختصاصی با گفتن “ایران را کشف کن” طراحی شده که ادامهای بر اتفاقات ایرانجان است. در طول یک هفته، ۳۳ شبکه استانی، ۳۳ رادیو استانی و ۷ رادیو محلی تمرکز اختصاصیای بر استان میزبان خواهند داشت.
وی پافشاری کرد: این اتفاقات موقتی نیست؛ بلکه رویکردی مستمر و برنامهریزیشده است. در آینده، امکان پذیر استانها در نوبتهای بعدی با مطرحهای متفاوتتری شرکت کنند.
تولیدات نمایشی استانها
سازمان صداوسیما دقت اختصاصیای به حوزه تولیدات نمایشی دارد. شورای فیلمنامهنویسی استانها شکل گرفته و تقریباً همه استانها در حال تشکیل سریالهای بومی می باشند. برای نخستین بار، چند سریال استانی در حال تشکیل یا پخش می باشند:
سیستان و بلوچستان: سریال «باردار» با نوشته وحدت و همبستگی، در حال مرحله های بعدتشکیل است و در مرداد یا شهریور پخش خواهد شد.
مازندران: سریال «دامون» در حال تدوین است و ۱۸ تکه آن آماده شده.
یزد: سریال «امیدواران» در حال تشکیل است.
سمنان: با مطرح «تیم آزادی»، مرحله های پیشتشکیل اغاز شده.
تهران و سیمافیلم: تشکیل سریال «شیرعلی مردان خان» در دست اجراست.
پیش از این، استان سیستان و بلوچستان با تصویری منفی در سریالهایی همانند «زینال بندری»، «تاراج» یا «شبی که ناهید کامل شد» شناخته میشد. اما اکنون، تشکیل سریالهایی با رویکرد مثبت و واقعگرایانه در دستور کار است.
مسیر ادامه مطرح «ایران جان»
در آخر، کیخا از استانهای بعدی که در سال جاری در قالب این مطرح مورد دقت قرار خواهند گرفت، نام برد. بعد از استان اصفهان، به ترتیب ایلام (مرداد)، کردستان (شهریور)، فارس (مهر)، همدان (آبان)، خراسان جنوبی (آذر)، هرمزگان (دی) و سیستان و بلوچستان (بهمن) در فهرست اجرای اتفاقات «ایران جان» قرار دارند. در ماه رمضان، اتفاقات ایرانجان برگزار نخواهد شد.
شایان ذکر است که هفته فرهنگی و رسانهای اصفهان، از تاریخ ۳۱ خرداد تا ۶ تیرماه در قالب مطرح «ایران جان» برگزار خواهد شد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع