به گزارش خبرخوان
ستاد نوسازی ناوگان حملونقل از اغاز مطرح نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده خبر داد. این مطرح از ۲۴ تیرماه اغاز میشود. مطرح نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده با مقصد بهبود کیفیت محیطزیست به اجرا در خواهد آمد. در مرحله اول تنها تعداد محدودی از مالکان موتورسیکلتها قادر به ثبتنام خواهند می بود.
دستگاههایی با شرایط زیر، امکان ثبت نام در مطرح نوسازی موتورسیکلتهای فرسوده را خواهند داشت:
- موتورسیکلتهای کاربراتوری: مدل ۱۳۹۸ و قبلتر (سن بیشتر از ۶ سال)
- موتورسیکلتهای انژکتوری: مدل ۱۳۹۲ و قبلتر (سن بیشتر از ۱۲ سال)
- موتورسیکلتهای برقی: مدل ۱۳۸۹ و قبلتر (سن بیشتر از ۱۵ سال)
نحوه و زمان ثبتنام:
مالکان موتورسیکلتهای فرسوده میتوانند از تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۴۰۴، به سایت نوسازی ناوگان حملونقل به نشانی NNHK.IR مراجعه کنند. با بارگذاری مدارک و تکمیل ثبتنام در این سایت، نوبت نوسازی موتورسیکلت برای متقاضیان تشکیل خواهد شد.
جزئیات زیاد تر این مطرح بعد از فعالسازی امکان ثبتنام انتشار خواهد شد. اکنون مقصد تنها ثبتنام موتورسیکلتهای فرسوده برای کسب خبر از تعداد و نوع آنها است.
تعداد موتورسیکلتهای فرسوده سرزمین چه مقدار است؟
آمارهای انتشار شده از منبع های گوناگون در ایران مشخص می کند که نزدیک به ۱۲.۵ الی ۱۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح سرزمین تردد دارند. از این بین و بر پایه تخمین پلیس راهور، ۹۰ الی ۹۱ درصد موتورسیکلتها فرسوده می باشند. به این علت نزدیک به ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در سرزمین تردد دارند. یقیناً این آمار متعلق به اواخر سال ۱۴۰۲ و اغاز سال ۱۴۰۳ است. امکان دارد تا زمان حال تعداد موتورسیکلتهای فرسوده از این رقم نیز فراتر رفته باشد.
سن فرسودگی موتورسیکلتها بر پایه آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت ماشین، سن فرسودگی برای موتورسیکلتهای کاربراتوری ۶ سال و برای موتورسیکلتهای انژکتوری ۱۲ سال تعیین شده است.

تردد حجم زیاد موتورسیکلتهای فرسوده در شهرهای بزرگ سرزمین پیامدهای ناگواری را برای سیستم حملونقل ایران به همراه داشته است. برخی از این پیامدها به شرح زیر می باشند:
- آلایندگی هوا: موتورسیکلتهای فرسوده یکی از با اهمیت ترین عوامل آلایندگی هوای کلانشهرها می باشند. آمارهای گوناگون مشخص می کند که نزدیک به ۱۰ درصد از آلودگی هوای تهران متعلق به موتورسیکلتها است.
- مصرف سوخت بالا: موتورسیکلتهای فرسوده مصرف سوخت بالایی دارند که علتناترازی انرژی شده است.
- عدم ایمنی و وقوع تصادفات: فرسودگی موتورسیکلتها عامل مهمی در افزایش تصادفات و تلفات است. ۴۱ درصد از تلفات تصادفات تبدیل جرح و فوت در سرزمین را به حرف های پلیس راهور موتورسواران راه اندازی خواهند داد.
- نامشخص بودن هویت: بهعلت فرسودگی بالا و قیمت مالی پایین، تعداد بسیاری از موتورسیکلتهای فرسوده هویت رسمی ندارند. این موتورها فاقد بیمه نیز می باشند.
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار