به گزارش خبرخوان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پلتفرم نمایشخانگی استارنت که طی نزدیک به چهار ماه قبل دچار اختلافات و مشکلات مالی با یکی از صنایع غذایی شاخص می بود، از روزهای قبل بهطور کامل از دسترس خارج شده است. این اتفاق، علاوه بر تشکیل سردرگمی برای کاربران، آینده سریالهای در حال پخش و پیشتشکیل این پلتفرم را نیز در هالهای از ابهام قرار داده است.
پیگیریها مشخص می کند خروج استارنت از دسترس میتواند درِ تازهای به روی سازندگان سریالها باز کند؛ چراکه گمان دارد آثار تولیدشده یا نیمههمه این پلتفرم، برای پخش به سکوهای نمایشخانگی دیگر منتقل شوند.
اکنون، حالت پخش دو سریال «کنکل» و «جزر و مد» بلاتکلیف مانده و هیچ اظهار رسمی درمورد ادامه مسیر این مجموعهها انجام نشده است.
در پی خروج ناگهانی استارنت از دسترس، عباس سیاح طاهری معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در او گفتوگویی با تسنیم پافشاری کرد: «فیلتر یا از دسترس خارج شدن استارنت هیچ ارتباطی با ساترا ندارد و ما این نوشته را رسماً تکذیب میکنیم. ساترا در مسائل داخلی سکوها دخالتی ندارد و خود سکوها باید پاسخگوی کارکرد خودشان باشند.»
او اضافه کرد که ساترا نه دستور توقف فعالیت این پلتفرم را صادر کرده و نه کاری برای محدودسازی آن انجام داده است.
پیگیریها چه میگوید؟ ضعف ضمانت به حقوق کاربران
بر پایه پیگیریهای خبرنگار تسنیم آنچه رخ داده زیاد تر به مشکلات مالی، مدیریتی و نبوده است ضمانت برای حقوق کاربران در خود پلتفرم بازمیگردد. منبع های آگاه میگویند ادامه فعالیت پلتفرمهایی که به تعهدات مالی و فنی پایبند نیستند، میتواند مستقیماً به زیان کاربران، سازندگان و تولیدکنندگان محتوا همه شود.
این منبع های پافشاری میکنند که توقف ناگهانی یک پلتفرم مشخص می کند بازنگری جدی در نظارت بر سکوهایی که قیمت کافی برای حقوق مخاطب قائل نیستند الزامی است.
اجباری برای فعالیت سکو وجود ندارد
ساترا نمیتواند سکو را ناچار به ادامه فعالیت کند. بر پایه ضوابط، اگر سکویی بیشتر از شش ماه غیر فعال بماند، پرونده صلاحیت مجوزش بازدید میشود؛ اما استارنت تا این مدت به این مرحله نرسیده است.
در صورت رکود یا توقف طویل، نوشته تمدید مجوز بازدید خواهد شد، ولی فعلاً این چنین بازدیدای درمورد استارنت انجام نشده است.
آنچه در پیگیریهای خبرنگار تسنیم به دست آمده، در رابطه شکایات کاربران نیز این مسئله وجود دارد که مبنای رسیدگی، توافق بین کاربر و سکوست. اگر شکایتی ثبت شود، در شورای تخلفات بازدید میشود. تا بحال هیچ شکایتی درمورد استارنت ثبت نشده است و کاربران میتوانند از سامانه ساپرا به نشانی sapra.ir برای ثبت شکایت منفعت گیری کنند.
به نظر میرسد با دقت به صدور مجوز بیشتر از ۵۰۰ سکو، ملزوم است ساترا ورود جدّیتری به حقوق کاربران و ضوابط اخذ مجوز داشته باشد و در مجوز این سکوها یک بازنگری اتفاق بیفتد تا به نوعی از حقوق کاربران بهتر صیانت شود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار
منبع
