جنگ ۱۲ روزه مسیر جشنواره پژواک را تحول داد/ ما کار تشریفاتی نمی‌کنیم_خبرخوان

علی باقری
10 Min Read


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پنجمین جشنواره برنامه‌های رادیویی «پژواک» امسال در حالی با گفتن «پژواک، حماسه ایستادگی» برگزار می‌شود که دبیر جشنواره پافشاری دارد فلسفه شکل‌گیری این اتفاقات، فقطً اجرای یک مراسم نمادین و اعطای چند جایزه نیست؛ بلکه جشنواره پژواک قرار است نقش «موتور محرک تشکیل» را برای رادیو ایفا کند. تحول محتوایی جشنواره در پی جنگ ۱۲ روزه و تمرکز اختصاصی بر اتحاد، تاب‌آوری و مقاومت ملی، این دوره را به خاص‌ترین توانایی پژواک تبدیل کرده است.

جشنواره‌ای برای تحکیم تشکیل؛ نه یک اختتامیه نمایشی

حمیدرضا افتخاری، دبیر جشنواره «پژواک»، در ابتدای نشست خبری با صراحت پافشاری کرد که این جشنواره، برخلاف تعداد بسیاری از رویدادهای شبیه، فقطً برای برگزاری یک مراسم باشکوه و توزیع جوایز تشکیل نشده است. او او گفت: «ما جشنواره برگزار نمی‌کنیم که فقط یک اختتامیه برگزار کنیم، چند جایزه بدهیم و همه. جشنواره باید موتور محرک تشکیل باشد. رادیو برای زنده ماندن، به تکاپوی مداوم در تشکیل نیاز دارد و پژواک قرار است این جریان را فعال نگه دارد.»

او گفت که در نظام تشکیل محتوای رادیو، رویدادهای رقابتی یکی از با اهمیت ترین عناصر انگیزشی می باشند؛ رقابتی که علتمی‌شود برنامه‌سازان برای ترقی کیفیت تشکیل با یکدیگر به چالش بپردازند.

افتخاری افزود که اگرچه در سال‌های تازه رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های نوظهور آمدند و رفتند، اما رادیو هم چنان پابرجا مانده، چون روی ویژگی ذاتی خود ــ وجود زنده، بی‌واسطه و لحظه‌ای با مخاطب ــ تکیه دارد. «جشنواره‌های رادیویی نیز باید همین نفس زنده بودن و ربط مستقیم را بازتاب دهند. پژواک آمده تا این جریان را تشدید کند.»

مرور مسیر پنج‌ساله پژواک؛ از مستند تا جشنواره جامع رادیویی

افتخاری در ادامه با اشاره به تاریخچه جشنواره او گفت: پژواک پنج سال پیش با نیت احیای مستند رادیویی، طوری مورد قیمت اما مهجور، اغاز شد. سه دوره نخست کاملاً موفق بودند و مستند رادیویی مجدد جایگاه خود را در جدول تشکیل و پخش به دست آورد. این پیروزی جهت شد از دوره چهارم، جشنواره داخل مرحله جدیدی شود و به جشنواره جامع برنامه‌های رادیویی تبدیل شود؛ ادامه‌ای حرفه‌ای برای ۱۴ جشنواره قبل رادیو.

او با اشاره به ترقی گونه‌ها، دقت به ساختارهای نوین و ورود برنامه‌سازان جوان‌تر گفت که پژواک امروز به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند بر جریان تشکیل رادیو تاثییر بگذارد، نه فقط جشن بگیرد.

تحول ناگهانی مسیر جشنواره؛ از فراخوان تیرماه تا الزام بازتاب جنگ ۱۲ روزه

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

افتخاری درمورد روال شکل‌گیری فراخوان امسال او گفت: قرار می بود فراخوان جشنواره اواسط تیرماه انتشار شود؛ اما وقوع جنگ ۱۲ روزه، همه چیز را تحول داد. ذات رادیو ایجاب می‌کند با زمانه همراه باشد. به این علت تصمیم گرفتیم فراخوان را بازنویسی و جشنواره را کاملاً به نوشته دفاع مقدس ۱۲ روزه تعلق دهیم. به همین علت، گفتن جشنواره به «پژواک، حماسه ایستادگی» تحول اشکار کرد.

او پافشاری کرد که با وجود این تحول محتوایی، شعار مهم جشنواره ــ «صدای واقعی، پژواک حقیقت» ــ هم چنان پابرجاست. «اما درون‌مایه جشنواره امسال اتحاد، همدلی و مقاومت ملی است. آثار باید بر بستر همین حقیقت شکل گرفته باشند.»

اهداف جشنواره؛ از بازتاب حقیقت تا نمایش وحدت ملی

دبیر جشنواره گفت که بازتاب حقیقت‌های جنگ ۱۲ روزه، مقصد مهم این دوره است. در کنار آن چهار مقصد فرعی نیز تعریف شده است: روایت رشادت‌های مردم و نیروهای نظامی، گرامیداشت شهدای این دوران، افشای بدعهدی‌ها و سیاست‌های استکباری غرب و نمایش عکس واقعی از اتحاد ملی در بحران.

او او گفت: «پژواک قرار است آیینه‌ای باشد از روزهایی که ملت ایران در اوج بحران، متحد ایستاد.»

۹ محور موضوعی؛ از دانش بومی تا پرچم ایران

برای برنامه‌سازان ۹ نوشته مهم تعیین شده است، که همه انها مشابه با شرایط تازه سرزمین و فضای جنگ ۱۲ روزه طراحی شده‌اند. این محورها عبارت‌اند از: دانش بومی به‌گفتن ضامن استقلال، اقتدار نیروهای نظامی با دقت اختصاصی به عملیات «صادق ۳»، خانواده یکپارچه، اتحاد و همدلی، تاب‌آوری اجتماعی به‌گفتن عامل پیروزی، جهاد تبیین و افشای سیاست‌های غرب، پاسداشت زبان فارسی و ادبیات مقاومت، ربط با خدا و معنویت و شهدای دفاع مقدس ۱۲ روزه و پرچم ایران به‌گفتن نماد وحدت.

افتخاری پافشاری کرد که نوشته «تاب‌آوری اجتماعی» در این جنگ نقشی تعیین‌کننده داشته و باید در تولیدات رادیویی بازتاب پررنگ‌تری اشکار کند.

ساختار جشنواره؛ سه قسمت با سه مأموریت

قسمت مهم (مسابقه)

با اهمیت ترین قسمت جشنواره است و آثاری که مخصوص جشنواره تشکیل شده‌اند در آن رقابت می‌کنند. هیچ تاثییر شرکت‌کننده در جشنواره‌های دیگر، اجازه وجود در این قسمت را ندارد.

قسمت اختصاصی

کاملاً به «نقش رهبری در مدیریت و دفع دعوا رژیم صهیونیستی» تعلق دارد. سه محور مهم این قسمت عبارت‌اند از: رهبر محبوب من، رهبر شجاع من و رهبر مدبر من؛ برنامه‌سازان می‌توانند در هر قالبی تاثییر تشکیل کنند.

قسمت مستمر

مخصوص برنامه‌هایی است که بعد از جنگ ۱۲ روزه تا اول بهمن روی آنتن رفته‌اند. آثار به طور مثالگیری انتخاب و قضاوت خواهد شد. این قسمت اختصاصی شبکه‌های رادیویی معاونت صداست.

جوایز؛ ترکیب هویت ملی و پاسداشت شهدا

۹ جایزه مهم جشنواره، هرکدام با نام «ایران» و با نشان یک شهید شاخص تعریف شده‌اند، همانند: ایران نوآور – نشان شهید تهرانچی، ایران مقتدر – نشان شهید حاجی‌زاده، ایران حماسه – نشان شهید سلیمانی، ایران بصیر – حوزه جهاد تبیین و ایران فرهنگی – نشان فردوسی؛ ساختارهای پذیرفته‌شده شامل مستند، برنامه ترکیبی، او گفت‌وگومحور، مسابقه، پخش، مینی‌فیچر و PSA می باشند. یک جایزه اختصاصی نیز برای آثار نمایشی در همه موضوعات در نظر گرفته شده است.

تقویم اجرایی جشنواره

اغاز دریافت آثار: ۳۰ آبان؛ مهلت قسمت مسابقه: ۱۵ دی؛ مهلت قسمت اختصاصی و مستمر: ۱ بهمن؛ اظهار آثار نیمه‌نهایی: ۲۴ اسفند؛ معارفه نامزدها: ۱۰ اردیبهشت؛ مراسم اختتامیه: ۲۷ اردیبهشت در مرکز همایش‌های صداوسیما؛ در مراسم اختتامیه، از یک «تاثییر اختصاصی» در حوزه‌های گوناگون از جمله نویسندگی، تهیه‌کنندگی، گزارشگری و گویندگی تقدیر خواهد شد.

تحول قسمت پژوهش

افتخاری خبر داد که قسمت پژوهش امسال رقابتی نیست و به «قسمت علمی» تبدیل شده است. کمیته علمی جشنواره در همکاری با دانشگاه‌ها مشغول تشکیل و خواست مقالات پژوهشی تازه است. این مقالات سه روز پیش از اختتامیه در قالب پنل‌های تخصصی اراعه خواهد شد.

افتخاری در جواب به این سوال که آیا بهتر نبوده است به‌جای برگزاری یک جشنواره جامع، یک جشنواره تخصصی جدا گانه برای مستند رادیویی برگزار شود؟، او گفت: سال‌ها تشکیل مستند رادیویی تقریباً متوقف شده می بود، چون این گونه هم دشوار و هم پرهزینه است. جشنواره پژواک توانست مستند را مجدد زنده کند. امسال نیز ساختار جشنواره کامل است، اما به علت شرایط سرزمین، موضوعات روی جنگ ۱۲ روزه متمرکز شد. به این علت نیازی به جدا کردن جشنواره مستند نیست؛ پژواک به قدر کافی ظرفیت تخصصی دارد.

وی در جواب به سوال فرد دیگر درمورد گله های‌های برخی از رادیویی‌ها نسبت به دستمزدها، پافشاری کرد: من از سال ۷۵ در رادیو هستم و همه سلسله‌مراتب را طی کرده‌ام. همیشه او گفت و گو افتبودجه و پایین بودن دستمزدها نقل بوده، اما رادیویی‌ها هیچ‌زمان به‌خاطر پول کم نمی‌گذارند. برنامه‌سازان رادیو از سر عشق کار می‌کنند و شرافت حرفه‌ای‌شان اجازه نمی‌دهد کیفیت را فدا کنند.

رادیو رقیب ندارد؛ قوت گرفتن پادپخش‌ها تهدید نیست

افتخاری در جواب به پرسشی دیگر گفت: رادیو اصولاً رقیب مستقیم ندارد. جنس مخاطب و شیوه رجوع او به رادیو با پادپخش‌ها یا سکوهای نمایش خانگی کاملاً متفاوت است. اتفاقاً قوت گرفتن رسانه‌های صوتی در فضای مجازی علتافزایش دقت به رادیو شده و ما از این تحول استقبال می‌کنیم.

کارگاه‌های آموزشی؛ پلی بین جشنواره و نسل تازه برنامه‌سازان

از آذرماه کارگاه‌های آموزشی جشنواره اغاز می‌شود و قرار است گونه‌های کمتر دیده‌شده، به‌اختصاصی مستند رادیویی، در این دوره‌ها مجدد احیا و آموزش داده شوند. دوره‌های چهار سال قبل نیز در تارنامه جشنواره قابل دسترسی است.

قضاوت جشنواره؛ ترکیب توانایی رادیویی و نگاه رسانه‌ای

به حرف های افتخاری، هیئت انتخاب جشنواره کاملاً از بدنه متخصص رادیو راه اندازی شده و داوران نیز ترکیبی از چهره‌های رادیویی و رسانه‌ای می باشند. مقصد ما قضاوت دقیق، تخصصی و عادلانه است؛ قضاوت‌ای که نه‌فقط برای انتخاب برگزیدگان، بلکه برای ترقی تولیدات آینده رادیو معنی داشته باشد.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article