وحید فرجی: «هم‌ رکاب» را ساختم تا مردم مجدد عاشق دوچرخه شوند/ داستان یک ماجراجویی از اندیمشک تا قشم!_خبرخوان

علی باقری
7 Min Read


به گزارش خبرخوان

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه مستند «هم رکاب» به کارگردانی وحید فرجی، روایتی متفاوت از سفر در خط ساحلی خلیج فارس با دوچرخه است. این تاثییر مستند در قسمت مجموعه مستند نهمین جشنواره تلویزیونی مستند وجود دارد و از شبکه مستند سیما پخش شد. 

وحید فرجی کارگردان این مجموعه مستند ۲۳ قسمتی درمورد ایده ساخت «هم رکاب» او گفت: تا پیش از این قسمت مهمی از فیلم‌های مستند قبلی من، فیلم‌های سیاسی، بحران و جنگ بوده است. در این بین حس کردم بهتر است سراغ موضوعات دیگر نیز بروم. در جست‌وجوی سوژه، وسیله‌ای به نام «دوچرخه» برایم مهم شد و به ساخت مدل‌های متنوعی از فیلم مستند درمورد دوچرخه فکر کردم. خاطرم هست به واسطه ساخت مستندی درمورد انرژی‌های تجدیدپذیر که سال‌ها پیش کارگردانی کرده بودم، با آقای محمد درویش، فعال محیط‌زیستی سخن بگویید می‌کردم؛ از او سوال کردم: نظر شما برای ساخت مستند در این حوزه چیست؟ او هم جواب داد که به نوشته دوچرخه‌سواری پشتیبانی کنید، چرا که شهری که در آن دوچرخه‌سواران بسیاری دارد، مردمش خوشحال‌تراند و حال بهتری دارند! این سخنان در کنار علاقه شخصی خودم علتترغیب زیاد تر من شد تا درمورد دوچرخه، اثری مستند بسازم.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه و برای آشنایی زیاد تر خودم با حس و حال دوچرخه‌سواران، یک دوچرخه تهیه کردم و تعداد بسیاری از کارهای درون شهری‌ام به اختصاصی سرکار رفتن را با همین وسیله انجام می‌دادم و مدام به این سوال فکر می‌کردم که چطور می‌توانم مستندی با محوریت دوچرخه بسازم که اثرگذار باشد و عده‌ای را به آن علاقه‌مند کند؟ نزدیک به یکسال گذشت تا این که ایده ساخت فیلمی درمورد «سفر با دوچرخه» برایم جدی شد. دقت کنید که هنگامی با دوچرخه سفر می‌کنید، مسافرتی آرام و با شدت پایین را دارید و همین شیوه سفر کردن، توانایی جالبی به حساب می اید. در نهایت با سعید امیدزاده که خودش اهل ورزش است، ساخت مستند «هم رکاب» را کلید زدیم.

او درمورد خط مهم داستان «هم رکاب» او گفت: ایده مهم ما این می بود که ۲ دوست، علاقه‌مند خواهد شد سفر با دوچرخه را توانایی کنند و من به گفتن مستندساز با آنها همراه می‌شوم. وقتی که تصمیم گرفتم همراه این دو نفر، دوچرخه‌سواری کنم باید تمرینات ورزشی‌ام را زیاد تر می‌کردم که از آنها عقب نمانم. به همین علت، فعالیت بدنی‌ام را جدی‌تر کردم، کوهنوردی می‌رفتم و حتی در کلاس‌های آموزشی دوچرخه‌سواری در طبیعت نیز شرکت کردم. تقریبا روزی ۱۰ کیلومتر دوچرخه‌سواری می‌کردم. 

فرجی درمورد علت انتخاب خط ساحلی جنوب ایران به گفتن مسیر سفرش با دوچرخه، گفت: یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر با دوچرخه که عموم نیز می‌توانند آن را توانایی کنند، مسیرهای کم شیب است. خط ساحلی جنوب و شمال ایران یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این چنین سفری است که جذابیت‌های زیاد بسیاری نیز دارند، با این حال، خط ساحلی جنوب ایران دارای تنوع زیستی و اجتماعی است و به همین علت، این منطقه را برای ساخت مستند انتخاب کردیم. 

او گفت: سفر ما با دوچرخه از اندیمشک اغاز شد و سپس به شهرهای گوناگون رفتیم تا به خط ساحلی در ماهشهر رسیدیم و آن را تا جزیره قشم ادامه دادیم. سفر با دوچرخه توانایی‌های جالبی برای من داشت؛ برای مثال، هنگامی با دوچرخه سفر می‌کنید، به علت شدت پایین‌تر، با دقت بیشتری به اطراف خود نگاه می‌کنید. هر جایی که دوست داشته باشید می‌توانید بایستید و تعامل شما با بقیه افراد زیاد زیاد تر است. علاوه براین، وقتی که با دوچرخه سفر می‌کنید، حس مطمعن مردم به شما زیاد زیاد تر می‌شود. به طوری که اگر با ماشین باشید و به یک روستا بروید و خواست اقامت کنید، احتمالا قسمت بسیاری از اهالی روستا مخالفت کنند، در حالی که هنگامی با دوچرخه هستید، همه از شما استقبال و در خانه‌هایشان پذیرایی می‌کنند. در کل باید بگویم زمان سفر با دوچرخه، توانایی و تعاملی خاص با طبیعت را دارید که در هیچ مدل فرد دیگر آن را ندارید. 

این فیلمساز مستند با اشاره به این که مقصد مهم‌اش از ساخت هم رکاب، پرداختن به قضیه «دوچرخه» بوده است، او گفت: قبل از تشکیل، از خودم می‌سوال کردم چطور باید نسبت به آن، انگیزه و علاقه‌ای در مخاطب تشکیل کنم؟ این گونه می بود که به ایده سفر کردن رسیدم. دلنشین است بدانید سپس از پخش این مجموعه مستند از تلویزیون، تعداد بسیاری از مردم هنگامی در مکان‌های عمومی مرا می‌دیدند، ازم می‌پرسیدند که شما همان آقای دوچرخه‌سوار هستید؟ به این علت به نظر می‌رسد که ذات این کار برای مردم دلنشین بوده است. 

او درمورد روال تشکیل این مستند نیز او گفت: ساخت این فیلم از وقتی که ایده شکل گرفت تا وقتی که آن را در قالب یک مطرح مدون به شبکه مستند اراعه دادیم، نزدیک به یکسال طول کشید. این چنین، تشکیل فیلم و تصویربرداری آن نیز ۳ ماه طول کشید. ما سه سفر به منطقه داشتیم. یکی از این سفرها برای شناسایی مسیر، بازدید امکانات تشکیل و شناخت جذابیت‌های بصری می بود و در ادامه ۲ سفر دیگر داشتیم که در آن مسیر خط ساحلی را رکاب زدیم.

انتهای مطلب/ 

در سایت خبری خبرخوان آخرین اخبارحوادث,سیاسی,فرهنگ وهنر,اقتصاد و تکنولوژی,دفاعی,ورزشی,ایران,جهان را بخوانید.

دسته بندی مطالب
اخبار کسب وکار

اخبار تکنولوژی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگ وهنر

اخبار تکنولوژی

اخبار سلامتی



منبع

Share This Article